• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Lime Prime Lite OP bestaande waxlagen ????

Leonneke

Detailing addict
29 nov 2008
639
68
60
Waalre
Fijne cleaners;

Mijn auto is geseald en daarna getopt met wax. De wax is in drie lagen opgezet. Natuurlijk zijn er hier en daar wat hele lichte krasjes te zien.
Die krasjes zitten niet in de blanke lak, maar juist in de seal en/of wax.

Kan ik het volgende doen, of beter, heeft dit zin ????

De auto wassen. Bestaande seal en waxlagen dus laten zitten.
Vervolgens de auto ophemelen met Lime Prime Lite. Na het uitpoetsen direct weer een wax aanbrengen.

Samengevat:
- Lime Prime Lite aanbrengen en verwerken op bestaande waxlaag
- Na uitpoetsen direct nieuwe waxlaag aanbrengen

De bedoeling is dan uiteraard om de hele lichte oneffenheden wat te maskeren / voeden.

Graag deskundig advies .................... Leonneke
 
Volgens mij is dat geen probleem, ik doe het toch dikwijls op die manier.
Met de Lime Prime Lite bereid je het oppervlak voor en heb je een goede basis om te waxen. Of daar nu een waxlaag onderzit of niet, de wax zal toch beter hechten. Ben benieuwd wat de meer ervaren detailers hierover zeggen, maar naar mijn ervaring gaat dat perfect.
 
Lime Prime lite fungeert meer als Glaze (vlgs mij). Lime Prime is een pre-wax cleanser die volgens mij alles weghaald wat er onder zit. Er zitten ook mild abbrassives in die lichte defecten verwijderd.
 
De lite heeft ook een cleaner, dus zal de bestaande waxlaag er gewoon afhalen + glans toevoegen. Daarna kun je een nieuwe waxlaag aanbrengen.
 
Lime Prime Lite = Lime Prime ,maar alleen de heeft de laatste een polijst korrel ,die iets meer aankan. Terwijl de Lite versie het gewoon chemisch aanpakt ,zoals de Prof Polish van Poorboys.

Dus Leon ,als je bepaalde plekken wil aanpakken met de Lite ,zal je gewoon de bestaande bescherming verwijderen ,en kan je gewoon terug een beschermings laagje aanbrengen. :cool
 
+1!

Overigens vind ik 'krasjes' in de wax / seal laag een beetje vreemd klinken. Ik vermoed dat deze toch echt in de blanke lak zitten.
 
Als de krasjes in de wax en/of beschermingslaag zouden zitten zou dat voor mij een reden zijn om die laag weg te halen en het geheel weer opnieuw op te bouwen met bijv. een cleaner, glaze en wax. Moet wel zeggen dat ik het vreemd vind klinken, hoe zien de krasjes er uit? Kan het zijn dat de reflectie van de beschermlaag de illusie wekt dat de krasjes zich ook in die laag bevinden?
In geval van krasjes in de lak zou ik in elk geval een full detail doen om ook die krasjes uit de lak te polijsten en vervolgens de auto opnieuw te beschermen.
 
Xizer zei:
+1! Overigens vind ik 'krasjes' in de wax / seal laag een beetje vreemd klinken. Ik vermoed dat deze toch echt in de blanke lak zitten.

Klinkt inderdaad vreemd. Is het toch niet. Als volgt:

3 lagen Sealant en daarover 3 lagen wax. 6 lagen totaal dus.
Toen een hele enthousiaste Jack Russel. Sprong op en neer tegen de achterzijde van de auto. Met z'n nageltjes. Doordat de lak met de 6 laagjes super, superglad is, gleed het hondje telkens uit.

Gevolg. Hele lichte krasjes. Niet in de blanke lak, maar in de opgezette laagjes. Heb inmiddels het advies van B.K. ter harte genomen. Met Prime Lite behandeld en met een hand foam pad en een klein beetje Final Finish bewerkt. Krasjes waren in no time weg. Juist doordat het oppervlak zo spiegelglad was, is de blanke lak onbeschadigd gebleven.

Op zich helemaal niet zo vreemd toch, wat krasjes in de laagjes.
Ik bedoel, je zet een heel dun laagje op de lak. In meerdere "layers"...
Seal en Wax is niks meer als een beschermlaag. Daar kunnen vrij gemakkelijk "beschadigingen" in komen.
 
Ik denk eerder dat Xizer gelijk heeft. Die laagjes zijn zo dun en kwetsbaar daar ben je in 1x door heen, zeker met hondennagels. Final Finish haalt hele lichte krasjes er gemakkelijk uit en verbergt ze misschien ook een beetje.
Ik hoop uiteraard dat ik het fout heb, zou geweldig zijn maar ik vrees van niet.
 
Dibbuz zei:
Ik hoop uiteraard dat ik het fout heb, zou geweldig zijn maar ik vrees van niet.

Tja Dibbuz, dan ga ik er toch maar vanuit dat jullie gelijk hebben.
In elk geval is het probleem opgelost. Kennelijk is de Final Finish het meest ideale product voor dit soort zaken. Zelfs met sterk licht zie ik de krasjes niet meer. Bedankt in elk geval allemaal voor de antwoorden. Krasjes zijn weg en het betreffende stuk is weer geseald en gewaxt.

Leonneke.
 
B.K. zei:
Lime Prime Lite = Lime Prime ,maar alleen de heeft de laatste een polijst korrel ,die iets meer aankan. Terwijl de Lite versie het gewoon chemisch aanpakt ,zoals de Prof Polish van Poorboys.

Dus Leon ,als je bepaalde plekken wil aanpakken met de Lite ,zal je gewoon de bestaande bescherming verwijderen ,en kan je gewoon terug een beschermings laagje aanbrengen. :cool
Is voor handmatig gebruik nou de Lime Prime Lite of toch de Lime Prime aan te raden (icm een LC zwart pad)?
 
Peter Jansen zei:
Beide kunnen met de hand en met de machine worden verwerkt. Groet, Peter

Mocht je echter de beschikking hebben over een DAP, dan zou ik zeker voor de machine kiezen. Product is heel erg dun en daardoor kun je met de machine lekker snel doorwerken ( grote oppervlakken ). Product kun je ook gelijkmatiger verdelen met een machine. Althans, dat is mijn ervaring.

Groetjes
 
Ik heb juist geen machine vandaar mijn vraag. Ik kan uit het forum niet goed herleiden of de "gewone" Prime Lime handmatig aangebracht kwaad kan of dat ik voor de zekerheid toch maar de Lite moet aanschaffen.

Als ik de berichten hier op het forum lees is de verdeling zo'n 50/50 voor mijn gevoel.
 
Geen probleem ,zowel de gewone als de Lite kunnen handmatig verwerkt worden. De polijst korrel krijg je handmatig makkelijk afgebroken.