• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Machinaal sanden

Dibbuz

Bastard of Bling
Medewerker
Tester of Bling
6 apr 2008
7.495
198
44
Na het "handwerk" wil ik eens gaan proberen om machinaal te gaan (wet)sanden.
Wat heb je hiervoor nodig en waar kan je dat halen?
Moet dat ook met water of hoeft dat dan weer niet?

Cees, jij hebt er wat ervaring in dacht ik?
 
Dibbuz zei:
Na het "handwerk" wil ik eens gaan proberen om machinaal te gaan (wet)sanden.
Wat heb je hiervoor nodig en waar kan je dat halen?
Moet dat ook met water of hoeft dat dan weer niet?

Cees, jij hebt er wat ervaring in dacht ik?

Microfijn schuurpapier, bijvoorbeeld van 3M P2000 - P3000 en een plantenspuitje water, verkrijgbaar bij de betere speciaalzaak. Bijvoorbeeld een Sikkens Servicecenter. (Zilverstraat Den Haag). Maar wat wil je er precies mee behandelen? Kleine lakbeschadigingen of onregelmatigheden zou ik te allen tijde handmatig doen.
 
Ik wou juist krassen met de machine doen, zo haal je veel beter een egaal resultaat en makkelijkere uit te polijsten sandkrassen.
 
Dennis, ik heb nog wat gefilmd tijdens de workshop 3 bij Meguiar's vorig jaar, daar laat Sven het zien en zegt wat hij gebruikt. Ik heb nog steeds dat diskje voor je liggen bij mij :schaam
 
Hebt ik gezien bij je, ik wil weten waar ik dat kan kopen en wat meer info hoe dat in z'n werk gaat. En wat voor verschillen er zijn met handmatig sanden.
 
Het is een sandingdisk van 3m volgens mij en een tussenschijf, die MOET je hebben, Cees kan je wel vertellen waarom :-" Verder is het hetzelfde als handmatig wetsanden, oppervlak insprayen en sanden maar. Resultaat is veel gelijkmatiger dan met de hand omdat de druk min of meer hetzelfde blijft.

Google even op Abralon of 3M trizac
 
De lakafname lijkt me wel veel sneller gaan dan handmatig. Verdient dus wel aanbeveling om de lakdiktemeter bij de hand te hebben. ;)
 
White Collar zei:
De lakafname lijkt me wel veel sneller gaan dan handmatig. Verdient dus wel aanbeveling om de lakdiktemeter bij de hand te hebben. ;)
Die heb ik dus dat is geen probleem. Volgens mij was het juist het tegendeel, dat het veel gelijkmatiger en minder eraf gehaald wordt.
 
Gelijkmatiger ja, daar kan ik me wel iets bij voorstellen, maar het neemt meer af dan handmatig sanden. Vergelijk het maar met normaal schuren, met de machine heb je veel sneller resultaat dan met de hand.
 
Ik heb dat op de beurs vorige week gezien. Op een demo kap weliswaar, maar wel alles goed te zien. Gewoon machinaal ging die vrij langzaam erover heen. Daarna polijsten. Dat deed hij zo;n beetje 10 keer dag met dezelfde kap, dus ik denk, dat als je gewoon goed nadenkt en voorzichtig en vooral verstandig bezig bent, je vrij weinig kwaad kan doen. Iig niet drukken, puur gewicht van machine werk laten doen. (voor zover ik heb kunnen zien tijdens demo)
 
That's totally true!! dat weet je nooit

Maar hoeveel haal je nou feitelijk weg met polijsten met wetsanden? geen meters lak... wordt vaak zat gedaan door professionals, dus als je je eigen auto wilt doen, en je weet of de lak origineel is, dan kan je wel een hele goede globale inschatting maken van of je lak dik genoeg is of niet. Mijn vorige auto polijste ik twee 3 per jaar machinaal, en heb ik twee jaar gehad. Was werkelijk lak in topstaat, en nergens door de blanke laklaag heen. Ik durf bijna te zeggen dat dat schadelijker is voor dikte van je lak, dan een keer machinaal wetsanden. (ik roep maar wat :grinning: )

ik sta niet in voor andermans auto's
 
Wetsanden zonder lakdiktemeter zou ik niet aanraden. Denk dat je met wetsanden zo'n 10-20micron verwijderd.
 
stimpy68 zei:
Het is een sandingdisk van 3m volgens mij en een tussenschijf, die MOET je hebben, Cees kan je wel vertellen waarom :-" Verder is het hetzelfde als handmatig wetsanden, oppervlak insprayen en sanden maar. Resultaat is veel gelijkmatiger dan met de hand omdat de druk min of meer hetzelfde blijft.

Google even op Abralon of 3M trizac

Echt wel, ik kreeg allemaal piggy tailes in mijn lak omdat de klitteband op mijn excenter door de schuurschijf heen kwam. vandaar dat je een tussen schijf nodig hebt.

maar het feit blijft wel dat je een veel gelijkmatiger schuur oppervalk krijgt die sneller en mooier op gebuffed kan worden.

ik zal zaterdag wel een paar v/d schijven mee nemen dennis;)
 
Precies Cees! Top van je! Waar kan ik die tussenschijf halen?
 
Dibbuz,

Je weet me te vinden. Je wet wel, op de Binckhorst... ;)
Ik zal morgen eens kijken of ik aan de spullen kan komen die je eventueel nodig hebt.
 
Met een DA backingplate heb je toch niets anders nodig ,ofwel..?

Mirka Abralon Schijfjes en je kan beginnen..Kan ze wel alleen maar in Engeland krijgen geloof ik.

En natuurlijk een beetje lube..Hi-tech wash?
 
Er moet dus nog iets tussen BK, anders gaan die puntjes van het velcro door drukken en krijg je allemaal van die rondjes in de lak, niet de bedoeling ;)