• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Mag ik een gyeon coating kleien?

Kristof S.

Detailing addict
14 apr 2010
117
65
Enkele maanden geleden heb ik Gyeon Mohs aangebracht in 3 lagen op mijn auto.
Ondanks geregeld Cure aan te brengen, vind ik de sheeting soms wat min, en voel ik vervuiling op de lak, voornamelijk op dak en motorkap.

Kan het kwaad om even te kleien, en terug CanCoat of Cure aan te brengen, of beschadig ik hiermee de coating op zich?
Of hoe kan ik anders veilig de vervuiling weghalen?
 
  • Leuk
Reactions: j.lipsch
Ik sta er van te kijken dat je niet te spreken bent over de sheeting... Maar als je gaat kleien zal je de MOHS gaan verwijderen... Zal een beetje zonde van de Mohs zijn..


Mijn wagen staat ook in de Mohs... Maar als ik deze afspoel is hij meestal al schoon!
 
Misschien verwacht ik er te veel van, bij het afspoelen van voornamelijk de motorkap blijven er veel druppels "hangen" op vervuiling. De laag op zich werkt perfect, en ik ben er zeer tevreden van, maar zou ze graag terug als nieuw krijgen op de liggende delen. Vandaar mijn vraag, want op de verticale delen is het nog steeds super!
 
Met kleien haal je oppervlakteverontreiniging van je lak door de klei over je lak te laten glijden. Ik heb het idee dat je zeker met een milde klei nauwelijks wat van je MOHS zult verwijderen, maar de eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat dat een gevoel is dat ik niet kan onderbouwen met bewijzen.
Ik ben dus eigenlijk ook wel benieuwd.
 
Vokgens mijn kan je Mohs alleen maar verwijderen door te polijsten omdat de coating zo hard zou zijn. Dus denk ik ook dat je met een ZACHTE klei bv Auto Finesse wel de oppervlakte vervuiling kan verwijderen zonder de coating aan te tasten. Ik ben wel benieuwd wat Tim te zeggen heeft.
 
Misschien zeg ik het verkeerd... Als je Mohs zou willen verwijderen kom je er idd niet met alleen kleien... En ik spreek uit ervaring want ik heb 1 deel op niet moeten doen omdat ik een stukje gemist had met uitvegen... Maar ik denk dat als je de mohs gaat kleien die de werking zeker niet ten goede komt!
 
Wellicht kan een vliegroest en/of teerverwijderaar de vervuiling op de coating verminderen.
Ik weet dat je de producten daarvoor van een niet nader te noemen Koreaanse producent over hun coating mag gebruiken. Of dat ook voor de Gyeon equivalenten geldt weet ik niet zeker.
Ook lees ik dat je de coating van Optimum (USA) zou kunnen kleien, let wel deze is qua samenstelling anders dan de meeste Si coatings, dus een 1 op 1 vergelijking is lastig.

Met mijn (zeer) beperkte kennis over coatings meen ik mij te herinneren dat ze voornamelijk degraderen door wrijving en niet strikt door tijd. Puur intuïtief zou ik daarom eerst naar een touchless oplossing zoeken vooraleer ik de coating zou "aanraken".
 
Even hierop terugkomen.

Ik heb de Mohs coating voorzichtig en met veel lube gekleid met de Monello klei. Ondanks dat er niet echt veel vervuiling te zien was, voelde de lak achteraf terug veel gladder aan, en bleef het water minder "hangen".
Nadien nog behandeld met Cure, beading is weer super!

Naar mijn mening heeft het kleien geen extra marring veroorzaakt in de coating, al zie je hier en daar al wel wat krasjes door het wekelijks wassen, maar dat zal wel normaal zijn.
Hopelijk heeft mijn actie geen al te grote invloed op de standtijd van de coating. Voorlopig zeer tevreden!