• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Make-over: boatdetailing

Teun

Detailing guru
18 jul 2008
2.050
190
In navolging van mijn plan om de zeilboot eens goed aan te pakken (zie: KLIK HIER ) het plan uitgevoerd, en hierbij mijn verhaal.

In totaal 4 volle dagen bezig geweest, en ben blij met het resultaat. Had niet de beschikking over stromend water, en daarmee ook niet over een hogedrukreiniger (helaas...). Dit was erg tijdrovend, en scheelde een dag.

De stappen en de materialen:
- ontvetten met degreaser en APC 1:5, schrobben, afspoelen
- inwassen (spons+handschoenen+veiligheidsbril) met Acid Wash (oxaalzuur); dit 'ontgeelt' het polyester op chemische wijze wat je met polijsten niet lukt. Goed afspoelen, en de boot werd een tint witter!
- wetsanden met schuurpads korrel 2000 op rotary. Dit was echt noodzakelijk gezien de staat van de gelcoatlaag (dof, krassen, etc). 1,5 dag mee bezig geweest, en veel materiaal afgenomen. Spettert als een gek.
P1010320.webp

P1010321.webp

P1010323.webp

- boot uitgebreid wassen met autoshampoo, en goed afspoelen, afzemen/drogen.
- polijsten met Meguiars Marine OneStep compound (m67) op lightcut woolpad en/of Lakecountry green heavy polishing pad.
- Polish/glaze met Meguiars Marine polish/glaze (m45)
- Collinite 845 wax
- alle (zwarte) plastic delen met Poorboys Trimdetailer of Blackwow.
- houtdelen (teak) met ontweringswater (o.a. oxaalzuur) 'ontbleekt' en met teakolie gevoed.
- onderkant v.d boot opnieuw in de blauwe antifouling.

Enkele voor/na foto's:
Onderkant voor:
voorkantvoor.webp

bootpolyester1.webp

Onderkant na:
voorkantlinkseinde.webp

voorkantrechtseinde.webp

Kuip/zitgedeelte voor:
bootpolyester2.webp

boothout1.webp

bootalgemeen1.webp

Kuip/zitgedeelte na:
achterdektotaalplaatjeeinde.webp

achterdek_2houteinde.webp

boegeinde.webp

Meter voor:
bootkunststof2.webp

Meter na:
metereinde.webp

Ik heb nog meerdere voorbeelden, maar dit is wel even voldoende.

Deze boot is écht heel mooi geworden. Verschil is ook overduidelijk te zien, is volgens mij ook 'n heel leuk projectje geweest ondanks het behoorlijke oppervlak dat je hebt gepolijst. Dat hout ziet er ook perfect uit.:cool :cool :cool

Ik zou bijna zeggen bij die voor en na foto's dat het photoshops zijn.
Zo heb je wel eer van je werk.
Prachtig resultaat

Wat een verschil inderdaad 8-())

Waarschijnlijk een bereklus geweest maar alle moeite waard geweest. Zet die zonnebril maar op 8d

Dit lijkt, nee het is een Dufour 1800.. Wij hebben een exact zelfde schip gehad. Die van ons was van 1980. We zijn met deze boot naar Engeland en Normandie gezeild in 2006.

sfeerploakes....
01.webp

02.webp

03.webp

04.webp

Klasse werk!
Ik haal dit topic even omhoog voor wat vragen :cool

Waar heb je die Acid Wash gekocht? Of waar is deze verkrijgbaar?
Ik hoop in ieder geval dat het wetsanden niet nodig is bij mij!

Dennis Blomaard zei:
Klasse werk!
Ik haal dit topic even omhoog voor wat vragen :cool

Waar heb je die Acid Wash gekocht? Of waar is deze verkrijgbaar?
Ik hoop in ieder geval dat het wetsanden niet nodig is bij mij!

Tip van Tinus: koop bij de bouwmarkt een paar flesjes 'ontweringswater'. Dit bevat ook oxaalzuur, en is eigenlijk bedoelt om 'weer'plekken in hout eruit te halen, maar werkt ook goed als ontgeler van de romp.
Werkt ook heel goed op je teakhoutendek (als je die hebt).

Goed afspoelen, en draag een bril+handschoenen.