In navolging van mijn plan om de zeilboot eens goed aan te pakken (zie: KLIK HIER ) het plan uitgevoerd, en hierbij mijn verhaal.
In totaal 4 volle dagen bezig geweest, en ben blij met het resultaat. Had niet de beschikking over stromend water, en daarmee ook niet over een hogedrukreiniger (helaas...). Dit was erg tijdrovend, en scheelde een dag.
De stappen en de materialen:
- ontvetten met degreaser en APC 1:5, schrobben, afspoelen
- inwassen (spons+handschoenen+veiligheidsbril) met Acid Wash (oxaalzuur); dit 'ontgeelt' het polyester op chemische wijze wat je met polijsten niet lukt. Goed afspoelen, en de boot werd een tint witter!
- wetsanden met schuurpads korrel 2000 op rotary. Dit was echt noodzakelijk gezien de staat van de gelcoatlaag (dof, krassen, etc). 1,5 dag mee bezig geweest, en veel materiaal afgenomen. Spettert als een gek.
- boot uitgebreid wassen met autoshampoo, en goed afspoelen, afzemen/drogen.
- polijsten met Meguiars Marine OneStep compound (m67) op lightcut woolpad en/of Lakecountry green heavy polishing pad.
- Polish/glaze met Meguiars Marine polish/glaze (m45)
- Collinite 845 wax
- alle (zwarte) plastic delen met Poorboys Trimdetailer of Blackwow.
- houtdelen (teak) met ontweringswater (o.a. oxaalzuur) 'ontbleekt' en met teakolie gevoed.
- onderkant v.d boot opnieuw in de blauwe antifouling.
Enkele voor/na foto's:
Onderkant voor:
Onderkant na:
Kuip/zitgedeelte voor:
Kuip/zitgedeelte na:
Meter voor:
Meter na:
Ik heb nog meerdere voorbeelden, maar dit is wel even voldoende.
In totaal 4 volle dagen bezig geweest, en ben blij met het resultaat. Had niet de beschikking over stromend water, en daarmee ook niet over een hogedrukreiniger (helaas...). Dit was erg tijdrovend, en scheelde een dag.
De stappen en de materialen:
- ontvetten met degreaser en APC 1:5, schrobben, afspoelen
- inwassen (spons+handschoenen+veiligheidsbril) met Acid Wash (oxaalzuur); dit 'ontgeelt' het polyester op chemische wijze wat je met polijsten niet lukt. Goed afspoelen, en de boot werd een tint witter!
- wetsanden met schuurpads korrel 2000 op rotary. Dit was echt noodzakelijk gezien de staat van de gelcoatlaag (dof, krassen, etc). 1,5 dag mee bezig geweest, en veel materiaal afgenomen. Spettert als een gek.
- boot uitgebreid wassen met autoshampoo, en goed afspoelen, afzemen/drogen.
- polijsten met Meguiars Marine OneStep compound (m67) op lightcut woolpad en/of Lakecountry green heavy polishing pad.
- Polish/glaze met Meguiars Marine polish/glaze (m45)
- Collinite 845 wax
- alle (zwarte) plastic delen met Poorboys Trimdetailer of Blackwow.
- houtdelen (teak) met ontweringswater (o.a. oxaalzuur) 'ontbleekt' en met teakolie gevoed.
- onderkant v.d boot opnieuw in de blauwe antifouling.
Enkele voor/na foto's:
Onderkant voor:
Onderkant na:
Kuip/zitgedeelte voor:
Kuip/zitgedeelte na:
Meter voor:
Meter na:
Ik heb nog meerdere voorbeelden, maar dit is wel even voldoende.