• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Makita DPO600Z 18 v

Èn mijn huidige accu's passen erop. :)

Net als met mijn gereedschap, Stanley, DeWalt en Black en Decker hebben exact hetzelfde interne werk. Alleen het plastic omhulsel is anders. Misschien kan ik ooit een ander omhulsel erbij bestellen :)
 
Forensic Detailing heeft overigens die PO6000C ook wel eens getest.
dit is volgens mij de bekabelde variant van de gene die de TS bedoelt.

de Makita is goedkoper als de Flex en de Rupes en doet volgens meneer ook niet echt onder (in forced rotation modus)
zie onderstaand;

 
Ben benieuwd of er inmiddels meer ervaringen zijn met de excentrische Makita machines?

Mijn DAP900 van 10+ jaar is helaas gevallen, met ducktape en wat seconde lijm nog wel te gebruiken maar toch alvast naar iets anders aan het kijken.
Omdat ik redelijk wat 18V gereedschap en accu’s heb van Makita viel mijn oog op deze machine.
Nu twijfel ik wel of ik niet beter de 220v machine kan kopen, de 18V machine zou 27 minuten werken op een 6A accu. (Ik heb 5A accu’s) en de extra afmeting en gewicht van de accu’s zie ik wel als nadeel.
Dus eigenlijk ervaringen gevraagd over het excentrische gedeelte van deze machine, de 2 standen keuze en de toch eigenlijk wel beperkte uitslag van 5,5mm. Hoe zijn de ervaringen en resultaten in de praktijk?
Prijstechnisch lijkt het mij wel een goede machine, een Flex of soortgelijk gaan een beetje boven budget voor wat ik ermee doe.

Dus wie heeft ervaringen of alternatieven?
 
@Dieseltje mijn vader heeft de draadloze makita toevallig, ik vind hem erg zwaar in de hand liggen tov de dap evo die ikzelf heb. Ook zit er enkel een 150mm steunplaat bij, een 125 zul je er dus bij moeten aanschaffen. Voor de prijs zou ik lekker een dap halen. Vind de prijs van de makita ook tegen vallen. Tijdens gebruik merkte ik dat de accu sneller leeg was (5Ah) en dat ik er 4 nodig was met een dubbele snellader om de accu’s bij te houden. De machine levert langzaam in op snelheid en stopt dan uit het niks als de accu leeg raakt omdat er niet genoeg kracht meer is.
 
@mfmeijer Bedankt voor je ervaring, naar deze verhalen zocht ik. Ben ook niet verrast, had zelf ook al mijn twijfels over de accu machine.
Er is/was ook een 220V machine met de 125mm steunplaat de PO5000c. Op de Makita site niet meer vermeld maar in België en Duitsland gewoon te koop.
Maar hoe bevalt de machine verder, dus eigenlijk als je een volle accu hebt en het extra gewicht niet mee telt? De 220V machine is slechts 4 of 500 Gr zwaarder dan de DAP evo. De YouTube filmpjes die ik tot nu heb gevonden zijn best te spreken over de 2 standen mogelijkheid en de resultaten.
 
@Dieseltje,

Makita Nederland heeft er bewust niet voor gekozen om de PO5000C op te nemen in het assortiment omdat de PO6000C er al is.
Zij gaan er vanuit dat deze machine met 150mm backingplate geschikter is voor de automotive sector.
Zij raden dan ook aan om er een 125mm backingplate bij te nemen.

Zelf ben ik geen voorstander van machines op accu mede door hun beperking qua uithoudingsvermogen van de accu en het feit dat als je de accu's niet regelmatig gebruikt, ze in capaciteit op den duur achteruit gaan. Stilstand is immers achteruitgang...

Draadloos is prima voor wat lokaal polijsten maar voor een hele auto of de hele dag door gebruiken en zeker bij een zware correctie schiet een accu gewoon tekort tenzij je voldoende accu's tot je beschikking hebt.

Voordeel van accu machines is dat je geen wirwar van kabels over de grond liggen met kans op struikelen (been there, done that... :rolleyes: ).
 
  • Leuk
Reactions: Dirk Post
Voordeel van accu machines is dat je geen wirwar van kabels over de grond liggen met kans op struikelen (been there, done that... :rolleyes: ).

Daarom overwoog ik een accu machine, de DAP is zo aan zijn einde gekomen.

Inmiddels woorden omgezet in daden en de PO5000c uit bovenstaande link besteld, 10% extra korting en kwam nu uit op €256,- incl verzenden.
In de toekomst overweeg ik wel om de 150mm backingplate te bestellen, lijkt mij wel sneller werken voor de camper, bestelbus en boot. Ik ga eerst de 125 pads opmaken.
 
Draadloos is prima voor wat lokaal polijsten maar voor een hele auto of de hele dag door gebruiken en zeker bij een zware correctie schiet een accu gewoon tekort tenzij je voldoende accu's tot je beschikking hebt.

Heb je hier ook ervaring mee? In mijn ervaring zijn de machines van Flex, met 2 accu's juist fantastisch voor een hele dag en zit je echt nooít zonder stroom of een gebrek aan correctiekracht.
 
Zelf nog niet echt ervaring met polijsten. Ik heb de makita enkel gebruikt om een wax aan te brengen op een E-klasse uit 2017. Was toch 2 accu’s nodig. Dat vind ik dan weer teleurstellend. Geforceerd excentrisch ben ik afgebleven omdat dat toch wat sneller schade zou kunnen aanrichten. Zelf binnenkort eerst maar eens ervaring opdoen met de dap evo en kijken of ik er een gewenst resultaat mee haal, misschien dat ik dan de makita nog eens kan lenen en wat meer ervaring kan delen.
 
Geforceerd excentrisch ben ik afgebleven omdat dat toch wat sneller schade zou kunnen aanrichten

Ik ben ook erg benieuwd wat dat gaat brengen, voor schade ben ik niet zo bang.
Heb voor kleinere oppervlaktes en ook handig voor de kuip van mijn motor een rotary Flex met 80mm backingplate, ook daar nooit schade mee aangericht. Beetje verstand gebruiken……….. ;)