• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Makita DPO600Z 18 v

nieuwkoopa

Detailing trainee
10 feb 2015
7
47
Beste,

Ben van plan een accu poestmachine te gaan kopen en mijn oog is op de Makita DPO600Z 18 v gevallen.
Kan je hier mee als leek goed je auto polijsten en poesten zonder de lak te beschadigen.


Tekst van Makita:
Makita introduceert de DPO600. Een 150 mm excenter polijstmachine die dezelfde prestaties biedt als de gesnoerde variant, de PO6000C. De machine heeft 2 standen: een geforceerde rotatiemodus voor het ruw polijsten, zoals het verwijderen van krassen en een fijne polijstmodus met vrije rotatie voor fijn polijsten.



Houd de fijne polijstmodus in zoals de DAP dat je niet snel je lak kan beschadigen.

Groet,
Alexander
 
Hey Alexander, welkom op het forum. Ik heb de makita ook overwogen in mijn zoektocht. Vooral de combi vond ik interessant. Er is ook een kleinere steunplaat voor te krijgen waarmee die veel breder inzetbaar wordt. 150mm is namelijk groot! Die maat is fijn voor een grote vlakken, niet voor smalle stroken en lijnen.

De fijne polijststand is inderdaad als een DAP, Dual Action, wat inderdaad veel vergevingsgezinder is, maar waarbij het resultaat ook meer afhangt van goede techniek.

Ik kon in mijn zoektocht bar weinig echt goede tests vinden en ik vermoed dat die hier ook niet aanwezig zijn.

Gezien je vraagstelling zou ik het in ieder geval niet adviseren omdat forced rotation eerder kans op schade geeft; die stopt niet namelijk. Daarvoor zou je toch iets meer kennis moeten opdoen.
 
nee joh, veel leuker om het zelf te doen.
Dap900, paar pads, polijstmiddel in 2 soorten, waxje, en gaan!
 
Die DAP900 die ik overal zie terugkomen, welke is dat eigenlijk? Vind in de webshop enkel 500's of EVO's (zal wss wel aan mij liggen :laughing: )

Had die Makita ook gezien, heb er een snellader met 2 accu's voor dus leek mij ook interessant, maar zooo duur man...
 
In mijn ogen is het feit dat er een geforceerde stand op zit niet persé een reden om die machine niet aan te schaffen. Het is geen roterende stand, dus zo hard gaat dat niet lopen met schade. Je kunt gewoon de eerste auto's eens beginnen met de vrije excentrische stand en dat uitbreiden naar een testpaneel met de geforceerde stand. Later zul je die dan op je projecten toe kunnen passen.
Ik werk zelf al jaren met een geforceerde excenter en dat is echt niet zo spannend als een rotary!
 
Leuke test, maar op basis daarvan zou je aan kunnen nemen dat een DAP veel gevaarlijker is dan een rotary...

Laten we wel voor ogen houden: de kans op schade met een Rotary is sterk afhankelijk van je techniek. Bij een DAP is voorals de kans op resultaat afhankelijk van je techniek, niet de kans op schade. Drie verschillende apparaten op een plek houden door drie verschillende personen vind ik niet doorslaggevend.
 
Hmm... Dit lijkt mij niet helemaal jofel. :p

* RPM en OPM is niet hetzelfde.
* Ongeveer op het zelfde punt de dikte meten is vrijwel altijd verschillende waardes. (Laser of ander markeerpunt)
* Wrijving = warmte, maar hoeft nog niet te betekenen dat je correctie hebt. (''paint swelling'')
* 6 / 11 / 5 mills toename in lakdikte door warmte/paint swelling. Echter, de warmtemeting gaf aan dat de rotary het koelste bleef?
* Tweede minuut-run is de Forced aan het stoffen en de rest niet/amper + veeeeel warmte.
* Op de Forced-kant meet hij een aantal keer, allemaal rond de 5 mills. Maar, roept tussendoor ook ineens 6. (1 mill verschill, ongeveer 25mu)
* Eerste 2-minuut-run gaat de rotary ineens bijna zijn hele vierkantje raken i.p.v. één plek.
* Na de tweede 2-minuut-run verwijderd de rotary bijna 0,7 mills. (ruim 15mu) OK, de rotary was nu ineens wél het heetst, dus dan had hij zowel de meeste paint swell als verwijdering moeten ervaren.
* Forced breekt door de clear coat en meet 2.8 mill. (Vanaf 3,5 mill) De D/A zou dan ook bij 2.8 doorgebroken zijn, maar dan vanaf 4. Dat is 30mu. (Uitzetten + verwijderen)

* Gozert met de Forced kan dat ding niet stil houden. :p

Ik ben gestopt met kijken.. :p
 
Haha, goed gezien. Typisch iets voor youtube.
Wat het mij wel zegt is dat een goede rotary op lage toeren met weinig druk minder gevaarlijk is dan sommigen denken. Dat een DA ook warm wordt.

Goh, maar dat wist ik al langer door ervaring ;)
Een dap900 8mm maakt de lak echt wel goed warm als ik erop sta te compounden vol gas.
Maar wie doet dat nou?

Met rotary polijst ik laatste jaren met lage toeren en een milde pad met modern polijst. Daardoor loopt de temperatuur niet zo hoog op terwijl ik nog steeds 95% vd krasjes weghaal van wat ik wil bereiken. Met extra milde pad en polijst finish ik om de marks met de vorige stap te corrigeren. Soms de DA als 3e stap om de laatste 1-2% perfectie te krijgen op lastige lakken.
 
Ik heb het filmpje maar niet bekeken want wat levert dat op?
Polijsten=je verstand gebruiken.
Een leuk onderdeel van deze hobby vind ik ook om mijn kennis uit te breiden en veel verschillende producten/spullen uit te proberen.
Ik ben begonnen met een DAP maar al snel Heb ik die weggedaan en ben ik uit gaan breiden met een arsenaal aan Rupes machines waarmee ik in alle situaties uit de voeten kan.
Toch heb ik op een gegeven moment ook een Rupes 19 gekocht niet per se omdat dat nou noodzakelijk was maar gewoon omdat het kan en ik ook hiermee wilde leren polijsten. Echt moeilijk is het niet maar je moet wel wat extra opletten bij hoekjes ,naden ,vouwen.
Hij is net wat stiller ook dan een 21/15/duetto of mini vind ik.
 
Om even terug te komen op dit topic: Ik heb er 1 besteld! Vond het in 1ste instantie erg duur, 400+ euro volgens de site van Makita, maar nu 1 gevonden voor 277 incl btw, zonder accu's wel, maar ik heb 3 18V LXT accu's en een snellader van mijn andere Makita toestellen. Gelijk de 100mm steunschijf erbij, dan heb ik 150mm en 100mm en kan ik beginnen. :)

Niets zo leuk als draadloos! Heb wat ervaring met auto's schuren, en heb me altijd geërgerd aan de draad die steeds in de weg zit, de kabelrol die weer eens verlegd moet worden etc... En Makita heeft een heel goed garantiebeleid, dus ben ervoor gegaan!

Nu nog verder verdiepen in mijn keuze van producten
 
277 incl btw, zonder accu's

Op Amazon Duitsland is Makita gereedschap stukken goedkoper dan in Nederland. Een groene bouwlaser van Makita gaat hier voor circa €1100 over de toonbank, diezelfde laser kost op Amazon.de ongeveer €800. Misschien handig om te weten voor de toekomst?
 
De Makita, ik was er ook mee bezig. Doch de uitslag van de machine is 5,5 mm. Misschien op de hoogste stand meer, maar kan daar niets van vinden. Een Rupes machine begint bij 12 mm Duetto en de grootste heeft 21 mm uitslag. Dit is serieus anders dan de 5,5 mm