• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Marring door klei

Soepergrover

Soeper Moderator
Medewerker
Tester of Bling
13 mei 2009
7.295
223
Omgeving Breda
Ik zat net een ander topic te lezen over Bilt Hamber klei en al snel ging het over marring.
Nu snap ik best dat een grove/agressieve klei marring kan veroorzaken, maar soms zie ik bij
show-offs weleens van die enorm ranzige klei om te laten zien dat de zojuist behandelde motorkap
ofzo toch echt wel smerig was.

Nu zit ik me af te vragen of die marring/krasjes in zulke gevallen ook niet gewoon kunnen komen door
de troep die je inmiddels op je klei hebt opgepikt en die je vrolijk over je lak aan het raggen bent.

Ik ben zelf niet een van de snelsten met detailen en zeker niet wat kleien betreft.
Ik zit voortdurend te kijken of het raakoppervlak van de klei niet al teveel vuil bevat en zonodig wil ik
de ergste troep van mijn klei af hebben (al dan niet met een klein spraytje detailerspray), voordat ik
de boel weer ga kneden (des te minder vuiligheid ik in mijn bolleke klei heb zitten).

Overdrijf ik nu (en kost het me mede daarom zoveel tijd) of is dit wel een aardige gedachtengang?
 
het is altijd goed om je klei regelmatig te kleien.
Maar detailerspray zorgt er niet voor dat het vuil van je klei gaat. Het is geen oplosmiddel zoals dreft ofzo.
wel zorgt het er voor dat je klei soepeler blijft, en dat het vuil ingekapseld word
 
Als je overdrijft, geldt dat ook voor mij.
Ik kijk regelmatig of er geen grof vuil in komt en soms hoor je het ook gewoon (lichte piep)
Tussendoor spoel ik de klei af in schoon water. Nog nooit zo vuil geweest als op de meeste foto's
Al wordt de Born Slippy dan wel grijs omdat die een deel van het vuil opneemt.

Ik vouw de klei ook altijd maar één kant op en houd de buitenkant schoon
Ik zie geen nut in het helemaal door elkaar kneden. Ik ga voor de bladerdeeg methode.

Hans
 
vectraroels zei:
Maar detailerspray zorgt er niet voor dat het vuil van je klei gaat. Het is geen oplosmiddel zoals dreft ofzo.
Laat ik het zo zeggen: als ik zie dat de klei na een klein stukje aardig vies is (soms dus, want zo vaak
heb ik dat nog niet meegemaakt), wil ik er weleens een klein spraytje op doen en dan met mijn vingers
het ergste afhalen. Het is niet zo dat ik mijn klei aan het 'schoonpoetsen' ben. :-d
De grootste viezigheid (kun je dan met je vingertoppen voelen) kneed ik dan niet meer door mijn klei heen.

Ik houd net als RedCat ook meestal de bladerdeeg/appelflapmethode aan :-d
Af en toe kneed ik de boel dan echt lekker door.
 
De Mothers klei is zacht. Maar bij sommige auto's treedt ook bij dit merk behoorlijke marring op. Bij de Nissan Pixo bijvoorbeeld (zwart metallic). Het ziet er uit als plekjes die je ook ziet na het schuren van een kozijn. Dus Mothers geeft soms marring. De klei was nieuw, de auto schoon en ik heb ruim spray&wipe 1:1 gebruikt.
 
Soepergrover;171985 zei:
Overdrijf ik nu (en kost het me mede daarom zoveel tijd) of is dit wel een aardige gedachtengang?
Zeker niet overdreven. Zoals ik altijd tijdens een clinic zeg bij het uitleggen: als je een foto ziet met ranzige klei is het eerste wat ik denk:"die had eerder moeten kneden..."

Dat soort vervuiling kan zeker marring veroorzaken of zelfs krasjes tot gevolg hebben.
Ik zal niet zeggen dat het dé oorzaak is maar zeker deels als je niet tijdig kneed. Bovendien is dit zeer makkelijk te voorkomen.
Er wordt teveel uit de kast getrokken om maar mooie foto's op fora te kunnen laten zien.
 
Gezien kleien 1 van de basis zaken zijn, denk ik in dit geval dat het zeker geen overbodige luxe is omhoog te knallen.
Er wordt een hele goede vraag gesteld met goede antwoorden die elke detailer zeker in zijn knapzak mag / behoort te steken