• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Mat blauwe vrachtwagen opknappen

S.

Detailing addict
7 mei 2013
44
65
31
Hallo,

Wij hebben op het werk een nieuwe tweedehandse vrachtwagen aangeschaft, en deze willen wij opnieuw bestrickeren.
de vrachtwagen is donkerblauw en hier heeft 13 jaar lang een striping op gezeten en een bedrijfsnaam. De stickers zijn we inmiddels af maar de lak is behoorlijk versleten.
Hij is op delen mat blauw en de verflaag onder de oude striping is natuurlijk als nieuw.

Ik ben in het bezit van een (oudere) dap900 en werk altijd met Monello producten.
Nu merk ik dat de nieuwigheid wel een beetje van de pads af is, en ook het product doet niet zoveel als ik zou willen.
Ik heb de gehele auto 1x gedaan met een gele polijstpad en monello veloce.

Nu wil ik eerst wat nieuwe pads kan kopen en wellicht een overstap maken op een ander product.
Ik polijst niet veel meer, behalve zo nu en dan mijn werk en prive auto. En zo af en toe een kleine schade van vrienden/kennissen.

Stiekem wil ik een nieuwe machine kopen, maar ik vind de prijs eigenlijk te hoog voor mijn hobbymatig gebruik.
Wie ken mij helpen naar het juiste product te kijken, en heeft wellicht wat tips.

In het kort;
Vrachtwagen
Uni blauw (geen blanke lak gok ik)
13 jaar oud, veel doffe plekken
Polijstpad is blauw na 1 hit
Moet voor 70-80% opgeknapt, hoeft niet nieuw
Dap900
Monello polijstmiddelen

budget is 150 voor nieuwe pads, polijstmiddel, etc.

ik hoor graag jullie mening/ervaring.
Mvg.
 

Bijlagen

  • B57F6BF4-5243-424F-9D79-AC8CEB0B0511.jpeg
    B57F6BF4-5243-424F-9D79-AC8CEB0B0511.jpeg
    214,7 KB · Weergaven: 161
  • D0189F4D-B1C9-4493-8013-3F6960E42AFE.jpeg
    D0189F4D-B1C9-4493-8013-3F6960E42AFE.jpeg
    224,7 KB · Weergaven: 190
Oe dat wordt knokken! Pad blauw na hit = paint transfer dus dat is feest. 'Mr. Flex' Mike Philips doet dergelijk werk altijd met een all-in-one.

Je zou dus Rupes Uno protect kunnen pakken en dan juist kiezen voor de gele pad omdat die wat meer "bite" heeft. Zeker aangezien je niet voor een zo strak als mogelijk resultaat gaat kun je hiermee in 1 stap de glans terugkrijgen. Wel regelmatig je pad schonen (koop er meerdere).

Dikke vette edit: geen AIO aangezien jullie opnieuw willen stickeren! Gewoon aanvallen zoals gebruikelijk en goed je pad schoon maken en houden.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: S.
deze willen wij opnieuw bestrickeren.
Ik zou me dan wel verdiepen in de all-in-one producten zoals door @RoCo genoemd. Als deze erg olie houdend zijn voor de finish, verkapte manier van maskeren van fijne krassen, zoals bij een glaze. Dan heb je geen goede basis voor je bestickering. Deze olielaag moet er weer vanaf ivm hechting. Wellicht is er iemand met kennis qua finish en daarna bestickering.

Stiekem wil ik een nieuwe machine kopen, maar ik vind de prijs eigenlijk te hoog voor mijn hobbymatig gebruik

Wil je werkgever niet mee betalen. Het is voor hem een rijdend reclame object. Laat zien wat er mogelijk is, op een verstopt hoekje. Betaald hij een mooie complete DAP 900 set. BTW krijgt hij terug. Jij offert een zaterdag op en houd er een mooie set aan over. Truck laten doen is duurder en kwalitatief minder.
 
  • Leuk
Reactions: S.
Gezien de staat van de lak zou ik dit gewoon goed aanpakken en de verkrijtte lak verwijderen middels polijsten. (Zoals je nu al gedaan hebt op de eerste foto) Lijkt mij alleen dat je het dak niet eerst schoon hebt gemaakt alvorens het polijsten?

Ik zou dus niet voor een All-in-One gaan. Je hebt minder slijpkracht, je voedt de lak met olien en ook meteen een wax-laag. De laatste twee zijn onzinnig aangezien de boel toch weer ontvet wordt om de sticker te laten hechten.
Als het maar gedeeltelijk wordt bestickerd of een volledige wrap, in beide gevallen zou ik de lak schoon en netjes willen. ;)

Waarom leek de combi van Gele Pad + Veloce niet te doen wat je wilde? Het resultaat liegt er niet om, zo lijkt het.
 
  • Leuk
Reactions: S.
Tip voor lak die flink verkrijt is;
- Werk eventueel eerst eens een glaze goed in. Dit maakt de verkrijte lak zachter en makkelijker te polijsten.
- Maak kleinere werkvlakken aangezien je pad veel lak oppakt en reinig 'm dus ook goed. (Zou dé reden kunnen zijn van je probleem)
- Begin niet té grof omdat je vrij veel lak verwijderd. (Dus misschien ook goede lak)
 
  • Leuk
Reactions: S.
Bedankt voor de goede tips.

Dak is beetje stoffig van in de werkplaats staan. Het (proef)stuk wat ik daar gepolijst heb had ik van te voren schoongemaakt.

Baas heeft al aangegeven mee te willen betalen maar ik vind het ook zonde van zijn portemonnee om gelijk maar ff alles uit te geven.
Stiekem wil ik gewoon een rupes. Zag een mooie set hier op de website staan voor 500. Ik weet zeker dat ik er makkelijker meer resultaat mee zal maken, maar of dit die 500 nou écht waard is voor 5x per jaar....
Iemand daar een mening over, of gewoon goed investeren in nieuwe pads/polijstmiddel (ander merk/type?)
flesjes zijn ook alweer een paar jaartjes oud.

Ik merk dat ik met mijn huidige spullen wel resultaat krijg, maar niet zoals ik graag zou willen zien.

Toegevoegde foto
foto is plaatselijk, 1 hit veloce/gele pad. 1 hit mezzo oranje pad
 

Bijlagen

  • 7846F119-216F-4702-A958-A8A3B0186F30.jpeg
    7846F119-216F-4702-A958-A8A3B0186F30.jpeg
    99,2 KB · Weergaven: 129
Prima resultaat toch, gezien het doel dat jullie oor ogen hebben? Het is nou eenmaal een laksoort die anders is dan wanneer je een spiegeltje maakt van de blanke laklaag.
 
  • Leuk
Reactions: S.
Pads verouderen volgens mij niet zo veel. Naar volgens mij is dit al een redelijk goed resultaat, al zou ik wel kijken of je niet alsnog de striping ziet na ontvetten. Ik weet niet of je hier voor betaald krijgt, maar anders kan een rupes nog best interessant zijn voor jouw werkgever. Als je daarmee een dag werk bespaart is die snel terugverdiend.
 
  • Leuk
Reactions: S.
@RoCo:
Opzich wel, resultaat stelt niet compleet teleur; alleen je blijft de oude strepen er zo in zien van de oude stickers.

@Dennis.
foto toegevoegd, wellicht lastig te zien maar heb even geen betere foto voor handen.
De strepen zijn in het licht duidelijk zichtbaar. De nieuwe stickers worden anders dan de vorige dus wil die er zoveel mogelijk uit gepoetst hebben.

opzich wil de baas wel meedragen in de kosten, alleen ik vind het zelf een bonk geld. Of het nou uit mijn knip komt of die van een ander.
En voor 500 euro ken ik best een paar dagen aankloten.

ik ga er ff over nadenken en overleggen.
Ken natuurlijk ff nieuwe pads bestellen en het eerst nog eens proberen met de dap900.

de tips van vaker wassen, eerst glazen, en kleinere hits zijn natuurlijk hele goeie tips om eens te proberen.

Aantal keer oranje en geel (die worden puur slecht) en verse polijst middelen.
Verder gaan met monello (ben er eigenlijk niet ontevreden over)
Of zal ik een ander merk halen ?
 

Bijlagen

  • 25A985B1-9364-4B90-8E98-AF1CA15C00C1.jpeg
    25A985B1-9364-4B90-8E98-AF1CA15C00C1.jpeg
    120,7 KB · Weergaven: 110
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: RoCo
Stiekem wil ik gewoon een rupes. Zag een mooie set hier op de website staan voor 500. Ik weet zeker dat ik er makkelijker meer resultaat mee zal maken, maar of dit die 500 nou écht waard is voor 5x per jaar....
Iemand daar een mening over, of gewoon goed investeren in nieuwe pads/polijstmiddel (ander merk/type?)
flesjes zijn ook alweer een paar jaartjes oud.

Ik merk dat ik met mijn huidige spullen wel resultaat krijg, maar niet zoals ik graag zou willen zien.

Als je gewoon een DAP hebt, kan je jezelf hier prima mee redden. ;) Je behaalt alleen meer resultaat doordat de uitslagen van de machine groter zijn, that's it. Ga je nou meerdere vrachtwagens doen, dan KAN het een goed idee zijn, maar alsnog gebruik je dan de DAP erbij omdat je met die Rupes-machines niet overal lekker bij kan komen.

Dat je niet het verwachte resultaat ziet, dat zal eerder aan jezelf liggen. Vergeet niet dat de lak flink verkrijt is en de kracht in herhaling zit. Ook een unilak kan je laten glimmen als een malle, maar dan moet dus eerst de verkrijte lak verwijderd zijn.
 
Oke. Duidelijk.
Meer hits met dezelfde pad/polish?
dus niet 1, maar 2 of 3 hits van een (niet te zware) combi?


Zou jij verder wel bij Monello blijven?
Ik wil sowieso een paar nieuwe flessen halen. Deze zijn wat droog en bijna op ook.
 
Als je stiekem een Rupes wil zou ik die gewoon kopen. Niet alles wat we kopen in het leven moet rationeel te verantwoorden zijn. Je kunt idd zeggen voor die 5 keer per jaar dat ik hem gebruik. Maar je hebt dan wel 5 keer per jaar dat je een machine kunt gebruiken die je wil.

Ik zou zeggen, veel plezier met de aanschaf van een Rupes!
 
Je zal dus moeten uitvinden welke combi je nodig hebt om die verkrijte laag eraf te halen. ;) Als dit lukt binnen 1-2 hits met je grove combi (Monello - Veloce + Gele Pad), dan zou ik dit al prima vinden als eerste grove correctie.

Nu de verkrijte lak weg is, kan je gaan afschalen naar een fijnere combi om de hoogglans erin te brengen. Denk dan aan Mezzo + Oranje Pad of FInale + Witte pad. (Moet je even kijken wat beter werkt én of je de Veloce mooi doorgewerkt hebt richting al een goede finish)

Als je sowieso nieuwe polijstmiddelen wilt (en misschien pads), zou je simpelweg dezelfde kunnen nemen als dit beviel. ;) De keus is natuurlijk vrij persoonlijk. Zo gebruik ik graag Scholl Concepts, maar Monello is ook prima. De Monello pads vind ik ook prima.

Vergeet niet dat als je een Rupes ERBIJ neemt, dat je dus de DAP nog steeds nodig gaat hebben. Veelal zet men dan de kleine backingplate hierop en gebruikt hem om lastigere delen te polijsten of bijv. langs stootstippen te ''snijden''.
 
Ik heb besloten om nieuwe pads te halen, en nieuwe flessen Monello polijstmiddel.
ik heb rondom 2 hits gedaan met veloce en gele pads. Daarna 1 hit mezzo en oranje pad.

Lak op het dak was echt puur slecht. Na 4 hits veloce/gele pad en 2 hits Mezzo/oranje pad heb ik het daar opgegeven. De lak is zo slecht daar dat ik besloten heb het daarbij te laten. Je ziet het tenslotte toch niet.

Verder langs de zijkanten en voorkant is het redelijk geworden. Resultaat vind ik niet tegenvallen. Merk wel dat de lak goed oud is (13 jaar en 935.000km )

Bedankt voor de tips, de dap900 heeft mij absoluut niet in de steek gelaten
 

Bijlagen

  • FC8D319F-5580-44A2-A582-041E16191971.jpeg
    FC8D319F-5580-44A2-A582-041E16191971.jpeg
    237,9 KB · Weergaven: 108
  • FF2FE664-F51E-40D5-8F62-73EC3F1DE149.jpeg
    FF2FE664-F51E-40D5-8F62-73EC3F1DE149.jpeg
    179,9 KB · Weergaven: 102
  • C9F13BB1-DF86-4FAA-85CD-A855836CD686.jpeg
    C9F13BB1-DF86-4FAA-85CD-A855836CD686.jpeg
    275,8 KB · Weergaven: 118
  • E6171275-489B-4379-8C8D-D23BDD1BEEFD.jpeg
    E6171275-489B-4379-8C8D-D23BDD1BEEFD.jpeg
    126,8 KB · Weergaven: 119
  • 61CE739B-46BA-46C6-ADDB-FD4ED81F7708.jpeg
    61CE739B-46BA-46C6-ADDB-FD4ED81F7708.jpeg
    223,5 KB · Weergaven: 123
Ja op diverse plekken zitten lichte haarscheuren in de lak, maar dat mag ook wel na zoveel jaren / kilometers :p