• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Matte velgen

Bas97

Detailing rookie
13 jan 2025
5
12
Hallo allemaal,

Ik heb een auto met mat zwarte velgen. Nu heb ik met het schoonmaken al gemerkt dat ik micro krasjes heb gekregen op mijn velgen tijdens het reinigen van de velgen. Zijn er producten die jullie aanraden om wel en/of niet te gebruiken om te voorkomen dat er schade ontstaan aan de lak en om ze mooi mat te houden? Zijn er bijvoorbeeld producten die jullie op matte velgen gebruiken wat goed werkt?

Mijn was routine voor de velgen is nu:
- iron remover (indien nodig)
- In sprayen met valet pro billberry (in een foam sprayer)
- microvezel washandschoen om het product licht te agiteren.
- vervolgens afspoelen en een spray sealant aanbrengen

Ik gebruik ook nog een wheel brush voor de binnenkant van de velgen.

Matte lak...kan erg mooi zijn maar ontzettend kut te onderhouden. Je kan er maar weinig mee. Polijsten is een dikke no-go.
Het enige wat je kan doen, is ze goed reinigen, ontvetten en voorzien van een coating. Hiermee voorkom je geen swirls en/of krassen maar reduceert ze wel.

Persoonlijk zou ik de wheelbrush skippen en met een microvezel washmitt ze schoon te houden, voor zover mogelijk.

• Leuk
Reacties: Bas97
Mat is vervelend inderdaad als je eenmaal schade hebt. Het beste kun je dan kiezen voor een verhullend product. Ik weet niet hoe erg de swirls zijn maar een Cure of Pure zou tijdelijk kunnen opvullen.

@nicknameless zijn er nog reinigingsproducten die jij aan raad die zo veel als mogelijk het vuil uit de naden van de velg weg halen zonder al te veel kracht te zetten met de microvezel handschoen? Ik gebruik dus nu de billberry van valet pro. Ik heb ook goede verhalen gehoord over brake buster.

Ik gebruik deze: Carclean MFwheelbush. Mitt-gedeelte pak je er zo af en was je mee met de rest. Wanneer je een prewashje doet op je wielen, en daarna met goede shampoo kom je al een heel eind, ook om waskrassen te verminderen.

Brakebuster is goed spul. Sonax beast schijnt ook erg goed te zijn, al ken ik die zelf niet. Veel velgenreinigers kan of moet je verdunnen. Je gebruikt al snel een te sterke verhouding hoor. Beter een keer vaker dan te sterk.

@Smotske en raad jij dan aan om de pre wash (foam van valet pro of brake buster) er eerst met de hogedruk af te spuiten en daarna met sop en de microvezel aan de slag of kan ik al met het foam van de valet pro of brake buster aan de gang met de microvezel?

Prewash die je ook voor de rest van je auto gebruikt. Gyeon Foam, Bilhamber Touchless etc. Dan spoel je al heel veel weg. Als je dan brake buster oid gebruikt met bijvoorbeeld zn CarClean velgenmitt komt het wel goed!

Aller aller mooiste is om je velgen te coaten in bv Gyeon Rim, dan is een gewone shampoo voldoende ipv een specifieke velgenreiniger. Velgereinigers zijn ook niet te goedkoopste detailmiddelen, maar een coating ook niet. Keuzes, maar gewoon proberen wat je bevalt.

@Bas97,
De Brake Buster is erg goed, zuurvrij dus veilig voor de matte velgen.
In principe zou het overbodig zijn als de velgen een goede bescherming hebben, dan volstaat vaak een restant sopje de velgen schoon te krijgen.