• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Meguiar's ceramic liquid, korte standtijd.

gjjberg

Detailing trainee
8 feb 2020
6
25
Tijdje geleden was ik toe aan een andere sealant, na een aantal goede reviews op YT te hebben gezien Meguiar's liquid ceramic besteld.
Uiteraard moest ik deze zsm uit proberen ondanks dat ik toen nog Menzerna Powerlock op de auto had, na een paar dagen regen gehad en het viel erg op dat de beading en sheeting niet echt optimaal waren, 2 weken geleden had ik de mogelijkheid om de auto te kleien en polijsten met Sonax perfect finish en voor de zekerheid Sonax paint prepare.
De Meg's was heerlijk makkelijk in gebruik, had nog wat gespeeld met cure tijden, 5 min voor motorkap, iets langer voor dak en deuren, na een paar dagen ging het regenen en de beading was groot en onregelmatig, na 2 weken gewassen en bij het afspoelen voor en na het wassen lag het water op dak en motorkap plat, was op de deuren nog wel iets aanwezig.
Auto staat altijd buiten en in die 2 weken was er maar ongeveer 250km mee gereden, wat gaat hier mis ? ligt het aan mijn werkwijze of heb ik de pech een fles uit een slechte batch oid te hebben.
 
Bedoel je de Hybrid Ceramic Liquid Wax?

Ik weet natuurlijk niet hoe je het aangebracht hebt, maar bij de eerste poging (over de Powerlock) zou ik nog kunnen denken dat de wax niet goed heeft kunnen hechten.

Bij de tweede poging heb je alles gepolijst (En ik neem aan ook goed ontvet?) en heb je ook met curetijden wat geprobeerd, maar het resultaat was vrij ruk te noemen. Zowel vóór als ná een wasbeurt.
- Nu kan het zijn dat de beading/sheeting vóór het wassen slecht was door vervuiling op de auto en ná het wassen kan de oppervlaktespanning tijdelijk verlaagd zijn en dus even geen goede beading/sheeting. (<-- Is de theorie, ik heb het nog nooit duidelijk geconstateerd)

Stel dat het hoe-dan-ook ruk is, dan ligt het waarschijnlijk eerder aan de manier van aanbrengen.


Wel geinig hoe er in het filmpje vrij achteloos wordt gesmeerd en daarbij de buitenste rand (aan de wielkast-kant) niet eens geraakt wordt, maar toch fantastische beading toont wanneer er gespoeld wordt. :p
 
^Hartelijk dank voor de reactie, gaat inderdaad om dat product, heb het in cirkels en rechte lijnen aangebracht in verschillende diktes.
Zit sinds het weekend ook op mijn glazen douche wand en deze is na 3 keer nat te zijn geweest al niet erg glad meer, had een 50/50 gedaan en het verschil is nog net te zien. Heb toch sterk het vermoeden een fles uit een slechte batch te hebben, best veel controverse op dit moment overigens met een aantal grote YT detailers die grote bedragen krijgen voor het reviewen van een product, zo zie je maar dat je tegenwoordig niet alles voor waar aan moet nemen.
 
Lekker collinite smeren en als je een goede detailer + toevoeging zoekt zou ik voor een fles dodo juice red mist kijken (glans uit een flesje).
 
Meguiar's staat sowieso niet zo hoog op mijn lijstje en de marketing op YT en dergelijke is inderdaad vreselijk.

Maar ondertussen hebben we nog steeds geen oplossing voor je probleem, dus... Ik probeerde nog met je mee te denken, maar je hebt alles zo'n beetje wel uitgesloten. (Manier van aanbrengen, curetijden, etc)
 
^Zeer zeker, al vindt ik 2 weken zeer kort, ga binnenkort weer eens kijken wat het doet op auto's van familie. Overigens had ik nog net genoeg Sonax bsd om mijn auto in z'n geheel te doen bovenop wat er over was van de Meg's en zag gelukkig al weer de dauwdruppels vanochtend van de lak afvliegen.
 
Ik zou bij dergelijke resultaten de neiging krijgen om een vergelijkingstest te doen, bijvoorbeeld een halve motorkap Meguiar's en de andere helft een simpele wax of een spraywax, en kijken hoe de verhoudingen dan liggen. Op die manier is het toch wel behoorlijk zeker dat het probleem aan het product ligt en niet aan de voorbereidingen of de gebruikte techniek.
 
Met de Meguiars heb ik persoonlijk geen ervaring maar twee weken lijkt mij ook véél te kort. Waar ik wel ervaring mee heb is het vergelijkbare product van Turtle Wax en dat is mij ook enorm tegen gevallen. Initieel lijkt het echt geweldig maar na één of twee maanden is het voorbij. Ik krijg wel het idee dat die ceramic coating vooral werkt als je de hele lijn gebruikt, dus ook de shampoo en de Wet Wax.
Zelf ben ik overgestapt op een andere wax en heb véél betere resultaten bij een gelijke voorbewerking.
 
Twee weken is natuurlijk bizar kort!

Wat ik mij heb laten vertellen, is dat gepolijste lak ongeveer twee weken lang redelijk goed bead en sheet, als er daarna 0 bescherming op komt. Dat zou dus inderdaad kunnen betekenen dat je een slechte fles hebt, maar dat lijkt me stug. Het zal toch altijd wel iets van bescherming moeten geven?

Het kan ook zijn dat er bij het afspoelen nog zeepresidu achterblijft. Het beste kan je dan de auto eerst drogen, zodat alle zeepresidue weg is. Daarna opnieuw afspoelen zodat je de beading en sheeting goed kan beoordelen. Verklaart echter niet waarom vóór het wassen het water ook al plat ligt.

Misschien staat de auto onder of in de buurt van bomen? Dat kan je beading en sheeting verhullen onder een laag vuil, maar binnen twee weken lijkt mij dat wel heel erg snel.

Wat je zegt dat deze fles misschien niet helemaal goed is, lijkt mij wel het meest aannemelijk.
 
Ik ga zeker eens een 50/50 doen, heb helaas op dit moment geen andere wax/sealent, zou natuurlijke weer de oude vertrouwde Powerlock kunnen nemen want ben best huiverig om weer iets nieuws te proberen.
 
Zatermiddag even de auto gewassen, de motorkap even snel met de DA witte pad en perfect finish gevolgd door Sonax paint prepare.
Vervolgens de linkerkant met Meguiars liquid ceramic en de rechterkant met Sonax BSD 50/50 met water, zondag een buitje gehad en vervolgens deze foto genomen, water liep aan de BSD kant iets sneller van de kap af, aankomende week aardig wat regen verwacht dus kijken hoe het gaat.
IMG20210502140509.jpg
 
Vandaag eindelijk tijd om de auto te wassen, volgende foto is genomen na wassen, afspoelen, drogen en vervolgens weer nat spuiten. De linker zijde was de Meg's ceramic en deze is vrijwel helemaal weg, plat water, de rechter Sonax bsd had nog iets van sheeting maar niet veel meer.
Toch ben ik er niet helemaal ontevreden over aangezien we hier in de laatste 7 weken nadat ik de producten had aangebracht veel regen hadden en de laatste weken de brandende zon.
IMG20210620112353.jpg
 
  • Leuk
Reactions: Brad