• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Meguiars DC1, 2 en 3. Doe ik het soms fout?

wanteds13

Detailing rookie
22 nov 2010
29
0
Hallo daar, newbee hier dus vergeef mijn onwetigheid op het gebied van autopoetstechnieken of stomme fuck-ups als die er zijn ;)

Het MX5je van mijn vriendin was dit jaar niet genoeg gepoetst met als resultaat dat ie een beetje verweerd en rose geworden was.

Ik ben dus gaan shoppen voor een polijstmachine en poetsmiddelen en thuis gekomen met het meguiars deep crystal 3 step system, dit omdat het allemaal bij elkaar hoorde en wel beloofde te doen wat ik wilde. Toen ijverig in de weer met mijn machientje en poetsdoeken.

Ik heb eerst de auto goed gewassen met shampoo en toen droog gezeemd, in de schaduw geplaatst en daar ging ik dan met de eerste fles...

Schuimspons op de polijstmachine, machine op stand 5, een kruis paint cleaner op de schuimspons en gaan met die banaan. Steeds goed gecontroleerd of het niet opdroogd en nat eraf geveegd en gewerkt in kleine secties, motorkap bijvoorbeeld in 4 keer. Zo heel de auto gedaan wat op zicht goed te doen was, alleen irritant dat steeds spettertjes op je geheel schone stuk komen en die weer lastig weg te wrijven zijn als je ze te laat ziet en ze al droog zijn. Maar goed, helemaal goed gekomen. De auto blonk weer helemaal mooi rood, vrouwtje blij dus mijn dag kon niet stuk...

en toen de step 2, op de beschrijving stond, aanbrengen met aplicatorpad of 100% katoenen doek, gezien ik geen applicatorpad heb dus een katoenen doen gepakt, goedje ingemasseerd zoals je een lotion op je huid zou doen, en terwijl het spul nog nat is weg proberen te wrijven... en daar zit het probleem. Ik krijg die zooi er met geen mogelijkheid goed vanaf.... het lijkt wel alsof je een laag olie uitwrijft over de lak... voor een stuk van 50 bij 50 cm heb ik 3 doeken moeten gebruiken om het weer weg te krijgen en dan nog liet het olie achtige vlekken na...

Wat doe ik verkeerd? Ik heb uiteindelijk uit frustratie de vlekken met stap 1 paint cleaner eraf geboend en heb het hele stap 2 ding maar overgeslagen en direct door naar de wax gegaan. De auto staat er super bij nu, maar ik heb het idee dat het met de stap 2 misschien beter had kunnen zijn en heb daardoor een beetje een onbevredigd gevoel erover. Wat doe ik nou eigenlijk verkeerd?

dit is trouwens wel het resultaat geworden, dus toch best goed dacht ik :)

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

Misschien iemand die tips heeft?
 
wanteds13 zei:
en toen de step 2, op de beschrijving stond, aanbrengen met aplicatorpad of 100% katoenen doek, gezien ik geen applicatorpad heb dus een katoenen doen gepakt, goedje ingemasseerd zoals je een lotion op je huid zou doen, en terwijl het spul nog nat is weg proberen te wrijven... en daar zit het probleem. Ik krijg die zooi er met geen mogelijkheid goed vanaf.... het lijkt wel alsof je een laag olie uitwrijft over de lak... voor een stuk van 50 bij 50 cm heb ik 3 doeken moeten gebruiken om het weer weg te krijgen en dan nog liet het olie achtige vlekken na...

Ik vermoed hier een gevalletje té dik aanbrengen en/of té kort ingewerkt. :ja
In ieder geval de DC Step 1 & 2 NIET laten curen, inwerken en gelijk uitbuffen met een doek.

Let wel, de DC Step 1,2 en 3 zijn consumentenproducten voor handmatig gebruik. ;)


Het resultaat is in ieder geval :-)^
 
Kan mij alleen maar aansluiten bij mijn voorganger:

- Te dik aangebracht, daar komt bij dat je het moet inwerken met een applicatorpad, dus echt inwerken.
- De producten zijn voor handmatig gebruik niet voor machinaal gebruik. Bij machinaal gebruik droogt het product te snel en is dan moeilijk te verwijderen.

Heb je geen advies gekregen of gevraagd bij de aanschaf van de producten?
 
Ik ben zelf afgelopen zomer ook begonnen met step 1,2 en 3 van Megs. Step 2 is inderdaad wat lastiger te verwerken en zoals Nicknameless al zegt, heb je het waarschijnlijk te dik aangebracht. Dan is het inderdaad bijna niet meer van je lak af te krijgen. Zelfs wanneer je het dun aanbrengt is het al spierballenwerk.

Je hebt in ieder geval weer een mooie glans voor je werk terug gekregen:cool
 
stimpy68 zei:
Kan mij alleen maar aansluiten bij mijn voorganger:

- Te dik aangebracht, daar komt bij dat je het moet inwerken met een applicatorpad, dus echt inwerken.
- De producten zijn voor handmatig gebruik niet voor machinaal gebruik. Bij machinaal gebruik droogt het product te snel en is dan moeilijk te verwijderen.

Heb je geen advies gekregen of gevraagd bij de aanschaf van de producten?
Het advies wat ze in veel winkels geven over Megs producten is gewoon slecht.. (mijn ervaringen dan!)
Zeggen dingen die niet kloppen, adviseren combi's die niet werken...

Step 2 is de polish right?
Vond die eigenlijk best nog wel makelijk uit te poetsen :O
 
Jup, had wel advies gevraagd en had ook aangegeven dat ik spul wilde hebben voor mn nieuwe boenmachine en kreeg dat als totaaloplossing.

Het enige dat ik machinaal gedaan heb is de paintcleaner (al heb ik het afwrijven van dit product ook met de hand gedaan) en het afwrijven van de wax.

De step 2 heb ik met de hand geprobeerd, maar misschien idd te dik... Zal voor de volgende keer zorgen voor applicatorpads en het eens wat dunner proberen :) Nu had ik in de handleiding gelezen dat het ook kon met een 100% katoenen doek, en dat had ik dan dus ook gebruikt gezien ik geen pads had.

In elk geval bedankt voor de tips! ( en complimenten :) )
 
Ben ook ooit begonnen met het 3-stappen plan van Meg's (wel handmatig). Behalve wat spierpijn heb ik nooit de problemen gehad die hier beschreven zijn. Wel had ik me op voorhand goed ingelezen op diverse fora en tegen de tijd dat de producten aankocht wist ik al beter hoe het moest dan de verkoper.:-d

Mijn advies is dan ook: schuim deze site (en de rest van het internet :-d ) af en lees veel tips en how-to's.

Wat voor poetsmachine heb je trouwens aangekocht? (snelheid 5 lijkt me sowieso te hoog voor het aanbrengen van een paintcleaner)

Btw wel een super resultaat! :-)^
 
Een Ferm FCP-180k haakse poets- en polijstmachine. Het wieltje gaat tot stand 6.

Ben vandaag al veel aan t lezen op deze website hier, en kom veel het merk DAP tegen als polijstmachine, wat is het verschil tussen zo een als ik heb en zo'n DAP?
 
https://forum.Carclean.com/cc_postst3381/De-Ferm-FCP180K-Rotary.aspx

Is niet echt een beginners machine, en ben nu bang dat je hologrammen hebt in je lak 8o
 
Bedankt voor het plaatsen van die link stimpy68!
Had ik nog niet gelezen, weer iets bijgeleerd over werken met een rotary!:cool
 
Hm, ik weet niet of je die hologrammen alleen met een speciale bril ziet of onder speciaal licht, maar naar mijn inziens is de auto 100% strak rood zonder vreemde dingen in de lak (zoals je op de closeup van het kofferbak kunt zien). Het enige is de motorkap, daar zitten wat swirls in die ik er niet uit kreeg, maar die waren stukken erger voor ik er met de ferm aan geweest ben...

Zal nu de zoekfunctie maar eens gaan gebruiken om erachter te komen wat 'hologrammen in je lak' nou precies inhoud...

PS: de link die je stuurt met die review met de conclusie 'voor 50 euro koop je best een leuk stuk speelgoed' was eigenlijk de doorslag dat ik hem gehaald heb... die had ik al gelezen voor ik me uberhaubt nog aangemeld had ;)
 
wanteds13 zei:
Jup, had wel advies gevraagd en had ook aangegeven dat ik spul wilde hebben voor mn nieuwe boenmachine en kreeg dat als totaaloplossing.

Het enige dat ik machinaal gedaan heb is de paintcleaner (al heb ik het afwrijven van dit product ook met de hand gedaan) en het afwrijven van de wax.

De step 2 heb ik met de hand geprobeerd, maar misschien idd te dik... Zal voor de volgende keer zorgen voor applicatorpads en het eens wat dunner proberen :) Nu had ik in de handleiding gelezen dat het ook kon met een 100% katoenen doek, en dat had ik dan dus ook gebruikt gezien ik geen pads had.

In elk geval bedankt voor de tips! ( en complimenten :) )[/quote


zover ik weer ka stap 1 en 2 geheel niet met de machine gedaan worden
 
Hologrammen zie je het best als je wagen in volle zon geparkeerd staat....helaas is de zon nogal schaars deze tijd van het jaar. :(
 
Ik heb een poos terug ook het 3-stappenplan van Meg's gebruikt, 1x met machine en 1x met de hand.. Met de hand is het 100x makkelijker uitpoetsen. Machinaal krijg je nadien erge "vlekken" die heel moeilijk weg te halen zijn. Dun aanbrengen met de hand! :)