• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Michiel's Saab 900 Classic Turbo

MLL

Detailing addict
28 jun 2010
64
52
Omdat ik al enige tijd met name het foto en video gedeelte van dit forum bekijk, wilde ik de werkzaamheden aan m'n eigen auto ook maar eens delen.. was van plan om een show off te maken, maar aangezien ik qua detaling vaak deel voor deel werk en dit maar een deel van de hobby is, lijkt het mij hier beter op z'n plaats.

Bijna 5 jaar geleden kocht ik een Saab 900 Low pressure turbo uit 1993, na enige tijd omgebouwd naar full pressure turbo.

In de afgelopen 5 jaar is daar o.a. aan toegevoegd:
- Witte hoeklichten en donkere zijlichten
- Vent air covers
- 3e remlicht
- Originele turbodrukmeter
- Intercooler (aluminium)
- APC syteem (modified box)
- Fuelchip
- Kilen verlagingsveren
- Trekhaak
- Saab 9000 Remklauwen
- Cilinderkop Saab 9000 2.3 Turbo
- Inlaatspruitstuk Saab 900 2.1
- Benzinerail + drukregelaar Saab 900 2.1
- 16" Aero velgen
- Turbodrukmeter met pingel LED in A-stijlhouder
- Lederen Nardi stuur
- 2,5" Simons uitlaat
- Goodridge RVS remslangen
- Forge Splitter dumpvalve
- Magnecor Electrosports bougiekabels
- MSD bobine
- Bi-xenon 6000K in nieuwe koplampen
- AEM wideband air fuel ratio meter
- Samco slangen
- Powerflex op stabilisatorstang voor & achter
- Bilstein B6 schokbrekers

Zo stond de Saab er bij toen ik deze kocht eind 2006:
900_basis.webp

originele_interieur.webp

Het blauwe interieur moest plaats maken voor donker leder.

motor.webp

Forge dumpvalve, alu intercooler (origineel voor de full pressure turbo) en nog genoeg te doen..

oude_motor.webp

Door een defect differentieel moesten motor & bak eruit..

motor_met_turbo.webp

Daar is een gereviseerde motor voor terug gekomen.

motor_1.webp

motor_2.webp

900_zij.webp

Zomervelgen I

9000_Aero_stoelen.webp

De voorstoelen komen uit een Saab 9000 Aero, zitten heerlijk!

9000_Aero_stoelen2.webp

Hemeltje opnieuw laten bekleden en zonnekleppen en handgrepen zwart gespoten.

two_tone_aeros.webp

Zomervelgen II, had ze al jaren liggen en wilde eens wat anders onder de 900.. moesten nog wel 'even' opgeknapt worden.

two_tone_aero_gepolijst.webp

swirls.webp

Polijsten kon geen kwaad..

gepolijste_achterlichten.webp

De achterlichtkappen waren dof geworden.
gepolijste_achterlichtkappen.webp

900_turbo.webp

900_turbo_16v.webp

Voor wat bewegend beeldmateriaal en geluid, zie: Youtube

Als jullie vragen of opmerkingen hebben, lees ik deze graag!

Groeten, Michiel

T blijven aparte auto,s met echt hun eigen charme. Je vind ze mooi of je vind het niet. Ik heb wel wat met dat "ruige" :-)^

p.s: op de laatste plaat moet je kenteken nog ff soepen(althans op de voorlaatste wel dus denk dat je het vergeten bent.... )

Thanks, laatste foto idd ook aangepast.

Lijkt alsof de algemene waardering van dit model de afgelopen 5 jaar wel aardig is toegenomen, is met meer merken/modellen zo.

Wat een prachtige wagen zeg! Heb altijd een zwak gehad voor de 900 Turbo :love Mooie upgrades :-)^ Hier in de buurt rijd een 900 NG Viggen rond, ook een gave wagen! En bij mij in de straat zit iemand die helemaal gek is van de Saab 99, en voor clubleden van de 99 club auto's repareerd!

Leuke aanpassingen en een super auto. Zonder twijfel kan ik zeggen dat ik wat met de oudere Saabs heb.

Wat een mooie auto en zo te zien word tie ook goed verzorgt:-)^
En houd hem in ere heb namelijk zijn broertje in mijn bezit een Alfa Romeo 164, geboren met hetzelfde onderstel 'Tipo 4' project.

Paulus de Boskabouter zei:
Wat een prachtige wagen zeg! Heb altijd een zwak gehad voor de 900 Turbo :heart_eyes: Mooie upgrades :)^ Hier in de buurt rijd een 900 NG Viggen rond, ook een gave wagen! En bij mij in de straat zit iemand die helemaal gek is van de Saab 99, en voor clubleden van de 99 club auto's repareerd!
Die 900 NG Viggen zal een 9-3 (OG) Viggen zijn, of een 900 NG omgebouwd naar Viggen 'look'. De 99's zijn ook leuke karretjes!

j.lipsch zei:
Wat een mooie auto en zo te zien word tie ook goed verzorgt:)^
En houd hem in ere heb namelijk zijn broertje in mijn bezit een Alfa Romeo 164, geboren met hetzelfde onderstel 'Tipo 4' project.
Ik doe m'n best om er goed voor te zorgen. Het was trouwens de Saab 9000 die deel uitmaakte van het Tipo4 project. Ik heb een aantal 9000's gehad, fijne ruime auto's ideaal voor lange afstanden. Zal met de Alfa 164 ook vast zo zijn!

9000_1_a.webp

Ca 265 PK en veel koppel, voldoende om de toen nieuwe 530D's voor te blijven.. heb er goede herinneringen aan. :-b

Bartezzz zei:
heb je ook een geluids clip?

Laatst bewerkt door een moderator:
Wat een gruwelijk geluid :love
Heerlijke filmpjes! :love

@gideon, ik voel een geluid-battle aankomen! laat maar horen wie het lekkerst klinkt! :jippie

Bartezzz zei:
@gideon, ik voel een geluid-battle aankomen! laat maar horen wie het lekkerst klinkt! :jippie

Klik

Zit echt een lekkere plof in de uitlaat van de Saab bij het liften van het gas, turbo hoor je ook lekker door de uitlaat heen! :-)^ :love

Thanks, heren!

Paulus de Boskabouter zei:
5 cilinder nog lekkerder
Kan ik niet ontkennen.. ;)

Zo zijn er ook 900 turbo eigenaren die het standaard uitlaatspruitstuk vervangen door een spaghetti spruitstuk. Staat leuk onder de kap en een goed exemplaar zal wat vermogenswinst behalen, maar het geluid wordt er naar mijn mening minder mooi van. Geen optie dus voor mij, wel komt er nog een 3"downpipe onder met sportkatalysator om het geheel iets meer te gaan dempen.

Zo gekocht:
downpipe_3inch.webp

Na wat Monello Inizio op oranje pad:
downpipe.webp

downpipe_closeup.webp

Wat een schitterende Saab zeg! Ik heb ook plannen om mijn 240 ooit nog eens te voorzien van een lekkere 2,3 Turbo intercooler motor. Van buiten laat ik 'm op andere wielen en een Simons helemaal origineel en het is de bedoeling dat van binnen ook te doen. Geniet van je Zweedse schone!