• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Show-off Saab 9-3 Viggen cabrio 2.3 Turbo-> meerdagenproject

Pastra-v6

Detailing addict
24 mei 2009
105
62
Mijn werkgever heeft voor zijn vrouw een Saab 9-3 2.3 Turbo gekocht.
Het is een cabrio Viggen uitvoering.
Van de cabrio's zijn er in NL 5 Viggen-uitvoeringen origineel op kenteken gezet en maar een handje vol ook nog geïmporteerd.
1 van de geïmporteerde is eigendom van mijn werkgever.

Het is dus een zeldzame wagen in NL in de cabrio-uitvoering.

Omdat de wagen tijdens de winter bij een bevriende dealer in de showroom staat, en ik vol liefde over het detailhobby sprak, kreeg ik de opdracht om tijdens werktijd de cabrio eens onder handen te nemen met een Full In- en Exterieurdetail.
Vorige week was het zover, daar ik de week daarvoor eerst eens een kijkje genomen had om te zien wat vlees ik in de kuip had.

Ik had 3 dagen voor de cabrio uitgetrokken ivm de liefde die deze cabrio verdiende.

Zo trof ik de wagen woensdag 09-02 aan:

DSC_9071Custom.webp


DSC_9072Custom.webp


DSC_9078Custom.webp


DSC_9080Custom.webp


DSC_9084Custom.webp


DSC_9087Custom.webp


DSC_9088Custom.webp



Swirls genoeg:
DSC_9073Custom.webp


DSC_9076Custom.webp



Tijd om de saab maar eens lekker te wassen met het welbekende 2-emmersysteem:
Na het afspoelen bleek al dat beading geen bekend iets voor de Saab was:

DSC_9089Custom.webp


DSC_9090Custom.webp


DSC_9091Custom.webp


Na het wassen:
DSC_9092Custom.webp


DSC_9093Custom.webp




Binnen de schade maar eens goed opnemen i.c.m.:
DSC_9103Custom.webp


DSC_9097Custom.webp


DSC_9110Custom.webp


DSC_9116Custom.webp



Rare plekjes op het kunststof:

DSC_9109Custom.webp


hologrammen:(
DSC_9104Custom.webp


DSC_9112Custom.webp



Na het clayen en afplakken van de kunststof delen maar eens een testspot gemaakt.
Ik had alleen de Monello-serie meegenomen, omdat ik niet anders gewend ben.
De juiste combinatie bleek Inizio Forza te zijn op Oranje, om daarna af te bouwen.
Alleen bleek dat de oliën niet weg te krijgen waren.
Ook bleef er een beste waas achter:weetniet

Nadat de motorkap en de voorschermen klaar waren was het al bijna 5 uur, dus op naar huis.

's Avonds vertelde ik Arjan en Wilma over de klus, en dat ik problemen had met de Monello.
Arjan was de donderdag vrij, en Wilma ook, dus wilden ze mij wel assisteren om op de donderdag de verloren tijd in te halen.

Donderdag 10-02:
Ook Arjan begon met de Monello-serie om te zien wat er precies aan de hand was. Na heel veel (onterechte:-b ) klachten dat mijn doeken de waas en olie van monello niet weg konden nemen, belde Arjan maar met Tim-> we wisten het even niet meer.
Tim vertelde ons dat zo ongeveer 2% van de Saab-lakken een zeer open structuur hebben. Na ons verhaal zou het zeer zeker zijn dat wij zo'n lak getroffen hadden.
Op aanraden van Tim hebben we de Monello in de hoek gezet, en zijn we verder gegaan met Poorboys' SSR-serie.
TIM BEDANKT VOOR JE ADVIES:jippie

Dit bleek fantastisch te gaan, al haalde de SSR niet alles weg.
De stappen:
SSR 2.5 op geel
SSR 2.0 op Oranje
SSR 1.0 op groen
Black Hole op zwart

Maar het resultaat mocht er alsnog zijn!

DSC_9118Custom.webp


DSC_9119Custom.webp


In de Black Hole:
DSC_9134Custom.webp


DSC_9135Custom.webp


DSC_9121Custom.webp



Shine shine en veel swirls waren weg:
DSC_9122Custom.webp


DSC_9125Custom.webp


Tijd voor de wax-> Collinites Insulator wax:
DSC_9138Custom.webp


DSC_9164Custom.webp



Iets met kantoorbaan en weer eens lekker hard aan het werk:
DSC_9139Custom.webp



Reflectieshots:
DSC_9141Custom.webp


DSC_9152Custom.webp


DSC_9161Custom.webp


DSC_9162Custom.webp


DSC_9172Custom.webp


DSC_9174Custom.webp


DSC_9175Custom.webp


DSC_9181Custom.webp


DSC_9182Custom.webp


DSC_9183Custom.webp


DSC_9188Custom.webp



Volle emmers doeken:-" :
DSC_9185Custom.webp




Vrijdag 11-02:
Deze dag had ik gepland voor het interieur, de banden/velgen, het dak en het motorruim.
Bij het wassen bleek de beschermlaag van het cabriodak nog voldoende te zijn om deze er niet af te halen.
Wel heb ik de kap met S&W even zachtjes geboend, en daarna in de RaggTopp Fabric Protectant gezet.

DSC_9195Custom.webp


Helaas kent ook een cabriokap slijtage:auw
DSC_9197Custom.webp


De kap moest even luchten, en daarna de kap weer in de kofferklep laten verdwijnen zodat ik weer verder kon.

De velgen:
Eerst heb ik alle wielen en banden ontvet met een kwast en APC.
Daarna afnemen met een doek.
De banden voorzien van PB's Bold 'n Bride.
De velgen in de PB's Wheel Wax gezet.

DSC_9212Custom.webp



Interieur:
Het interieur is echt zo:love Met mooie verwerkte Viggen-tekens in het leer:
DSC_9204Custom.webp


Zoals jullie zien gebruik ik hiervoor de Leather-Care kit van Swissvax(kosten nog moeite gespaard|-)zzz )
Allereerst met de Leather Cleaner en een MV-doek alle lederen delen schoongemaakt.
Daarna met de Leather Milk en de Swissvax handpad alle lederen delen weer voeden.

Resultaat:
DSC_9220Custom.webp


DSC_9218Custom.webp


DSC_9223Custom.webp


DSC_9224Custom.webp


DSC_9228Custom.webp


DSC_9229Custom.webp


DSC_9230Custom.webp


Ook het dashboard werd niet vergeten, des werd verwend met PB's Natural Look:
DSC_9232Custom.webp


DSC_9233Custom.webp



Hierna was de motorruimte aan de beurt.
Omdat ik nog steeds bij andermans auto's de gok niet durf te wagen om Meg's Engine cleaner e.d. te gebruiken, doe ik het nog steeds eerst ontvetten en de zichtbare delen in de PB's Trim Restorer zetten.

Before:
DSC_9235Custom.webp


DSC_9236Custom.webp


After:
DSC_9239Custom.webp


DSC_9241Custom.webp


DSC_9245Custom.webp



Tot zover het detailen, vond wel dat ik het verdiend had om een klein stukje te sturen, dus gevraagd naar een mooie locatie voor een shoot.
Helaas was die maar 500 meter verderop, maar tochw^^w

DSC_9248Custom.webp


DSC_9252Custom.webp


DSC_9256Custom.webp


DSC_9259Custom.webp


Bootje in de reflectie:
DSC_9264Custom.webp


DSC_9279Custom.webp


DSC_9284Custom.webp



DSC_9273Custom.webp


DSC_9274Custom.webp


DSC_9277Custom.webp


DSC_9290Custom.webp


Het überge*le lederen interieur:
DSC_9295Custom.webp


DSC_9299Custom.webp


DSC_9300Custom.webp



En met de raampjes omhoog nog een paar shots, om daarna zo met de kap open lekker terug te rijden:
DSC_9301Custom.webp


DSC_9306Custom.webp


DSC_9309Custom.webp


DSC_9314Custom.webp



Teruggekomen bij de dealer de auto op zijn plek gezet waar deze tot april mag wachten. Daarna gaat de Saab weer de weg op om de 230 paarden los te laten:
DSC_9322Custom.webp


Bedankt voor het lezen...
 
Die is goed opgeknapt! Kijk volgende keer wel even goed naar de foto's. Er zitten te donkere foto's tussen waar ik amper kan zien wat je juist wilt laten zien.
 
Ik had ruzie met de spiegelreflex, ben dat automatische al zat, maar ben nu constant aan het spelen met de sluitertijd.
Heb al een hoop foto's mogen weggooien...

Op de donkerste in deze serie staan een bakkie koffie en pakje Camelen
 
netjes gedaan, ook ewn onwijs vette bak. Vind die reflectiefoto's ook gaaf geworden. Is net of je naar een zilvere auto kijkt ipv een zwarte. vind het wel een gaaf effect
 
:eyes Wat een beauty zeg :love Hier in de buurt rijd wel eens een blauwe Viggen Coupe rond. Erg mooie detail en dito eindresultaat. Zaten flink wat swirls in zeg 8o Was het harde lak?

En die stoelen :love
 
Paulus de Boskabouter zei:
:eyes Wat een beauty zeg :love Hier in de buurt rijd wel eens een blauwe Viggen Coupe rond. Erg mooie detail en dito eindresultaat. Zaten flink wat swirls in zeg 8o Was het harde lak?

En die stoelen :love


De lak was relatief hard, maar gelukkig kon er veel uitgehaald worden.
Nadeel was dus de openheid van de poriën, hierdoor konden de Monello-producten niet gebruikt worden.
Dan hadden er namelijk nog meer lakdefecten uitgehaald kunnen worden.


Ik kan je wel zeggen-> die stoelen zitten echt goddelijk:jippie :love
 
prachtige bak weer hoor!
leuk om te zien dat dit soort specials de aandacht krijgen die ze verdienen.
(lees: denkt even aan de andere specials op het forum, een zekere RS2)

mooi werk weer patrick!

komt die DS ook nog is aan de beurt?
 
Bartezzz zei:
komt die DS ook nog is aan de beurt?

Die DS schijnt te zijn getaxeerd op 70.000 euro.:-/
Misschien dat ik dan gek ben, maar dat hok is me toch een partij verkleurd, en vol lakdefecten...

Hij staat er echt heel triest bij:'(
 
Pastra-v6 zei:
Die DS schijnt te zijn getaxeerd op 70.000 euro.:-/
Misschien dat ik dan gek ben, maar dat hok is me toch een partij verkleurd, en vol lakdefecten...

Hij staat er echt heel triest bij:'(

zoo.. wat een geld zeg..
het is niet goed te zien op de foto's maar ik geloof je.

misschien mag jij hem ook een keer vertroetelen :-"

de saab staat er gelukkig al wel weer mooi bij :)
 
mooie bak, mooie klus...
nog even spelen met liever de aperture (diafragma)dan de sluitertijd...

jammer van de goedkoop ogende velgen...
 
Pastra-v6 zei:
Ook Arjan begon met de Monello-serie om te zien wat er precies aan de hand was. Na heel veel (onterechte:-b ) klachten dat mijn doeken de waas en olie van monello niet weg konden nemen, belde Arjan maar met Tim-> we wisten het even niet meer.
Tim vertelde ons dat zo ongeveer 2% van de Saab-lakken een zeer open structuur hebben. Na ons verhaal zou het zeer zeker zijn dat wij zo'n lak getroffen hadden.

Even inhakend op dit stukje..

Na het polijsten met een polijstmiddel van Monello wilde de polijst resten er bijna niet vanaf, ongeacht of we nu spruzzo of IPA gebruikte.
Omdat Patrick alleen koraal doeken en Fantastic Fur's meehad kon ik naar mijn mening niet genoeg kracht zetten om de polish te verwijderen, het leek net of de doeken heel snel verzadigde.
Zelf gebruik ik altijd de gele Mequiars of blauwe Cobra doeken om polish te verwijderen en een IPA wipe down te doen omdat ik daar meer kracht mee kan zetten dan de koraal doeken die naar mijn mening hiervoor te zacht zijn.

Na 15 minuten poetsen, uitbuffen en weet ik wat nog meer had ik eindelijk een paneel eindelijk "schoon"... tot de Brinkmann aanging.
Er was een hele witte waas te zien die ik met geen mogelijkheid wegkreeg ondanks dat ik toch al flink met de spruzzo en IPA bezig was geweest.
Hierop heb ik contact gezocht met het CC headquarters waar ik Tim de door ons genomen stappen heb uitgelegd.

CC had dit een tijdje geleden ook op een Ford C-Maxx gehad en het leek volgens Tim op sticky paint wat veroorzaakt zou worden door een conflict tussen de open lak en olie in de monello. Een klein percentage auto's hebben hier last van (daar komt dus die 2% vandaan :rules )

Gelukkig heb ik altijd mn polish systainer mee bij dit soort klusjes waar ook de Poorboy's SSR reeks inzit.
Na de eerste hit met SSR2 op een oranje pad bleek gelijk al dat dit vele malen beter was uit te poetsen, geen IPA of Spruzzo nodig, gewoon zacht vegen en alles was schoon.

Nadeel van de SSR is echter wel dat deze niet zo mooi finished als de Monello's doen maar dan hebben we maar op de koop toegenomen.
Al met al een drukke maar leerzame dag en het resultaat mag er zeer zeker wezen !
 
Mooi resultaat op een mooie wagen! :-)^

Toeval of niet, ik heb ook al eens lopen worstelen met problematische zwarte Saab-lak, deze bleek boterzacht te zijn...uiteindelijk goede resultaten behaald met SSR1 op een finishing pad (waarmee ik zowat alle krassen kon verwijderen, wat geloof ik uitzonderlijk is met zo'n lichte polish...)

Leuke baas heb je trouwens, ik wou dat mijn baas mij zo een klusje gaf tijdens werkuren. :'(
 
Een knappe auto die hier weer knap opgeknapt is:cool
Blijft toch een klassieker onder de cabrio's:ja
Ik ben ook dikwijls op zoek naar de juiste combi met de juiste produkten.
Ik had telkens de gewoonte om na een SSR-pas gewoon het restproduct te verwijderen met MF-doek.
Nu doe ik na een "pas" een spray met APC(verdunt 1 op 20 met deminwater) en neem dan residu af met MF.
Resultaat is dat de sealant of wax veel beter hecht.
Heb deze werkwijze ook maar recent vernomen na een workshop en dit is toch een hele verbetering.
 
he Pastra-v6 echt een mooie klus , en het resultaat is echt fantastisch . en zoals hier voor al is geschreven, door die reflecties lijkt het soms geen zwarte wagen . knap werk :-)^