Mijn werkgever heeft voor zijn vrouw een Saab 9-3 2.3 Turbo gekocht.
Het is een cabrio Viggen uitvoering.
Van de cabrio's zijn er in NL 5 Viggen-uitvoeringen origineel op kenteken gezet en maar een handje vol ook nog geïmporteerd.
1 van de geïmporteerde is eigendom van mijn werkgever.
Het is dus een zeldzame wagen in NL in de cabrio-uitvoering.
Omdat de wagen tijdens de winter bij een bevriende dealer in de showroom staat, en ik vol liefde over het detailhobby sprak, kreeg ik de opdracht om tijdens werktijd de cabrio eens onder handen te nemen met een Full In- en Exterieurdetail.
Vorige week was het zover, daar ik de week daarvoor eerst eens een kijkje genomen had om te zien wat vlees ik in de kuip had.
Ik had 3 dagen voor de cabrio uitgetrokken ivm de liefde die deze cabrio verdiende.
Zo trof ik de wagen woensdag 09-02 aan:
Swirls genoeg:
Tijd om de saab maar eens lekker te wassen met het welbekende 2-emmersysteem:
Na het afspoelen bleek al dat beading geen bekend iets voor de Saab was:
Na het wassen:
Binnen de schade maar eens goed opnemen i.c.m.:
Rare plekjes op het kunststof:
hologrammen
Na het clayen en afplakken van de kunststof delen maar eens een testspot gemaakt.
Ik had alleen de Monello-serie meegenomen, omdat ik niet anders gewend ben.
De juiste combinatie bleek Inizio Forza te zijn op Oranje, om daarna af te bouwen.
Alleen bleek dat de oliën niet weg te krijgen waren.
Ook bleef er een beste waas achter:weetniet
Nadat de motorkap en de voorschermen klaar waren was het al bijna 5 uur, dus op naar huis.
's Avonds vertelde ik Arjan en Wilma over de klus, en dat ik problemen had met de Monello.
Arjan was de donderdag vrij, en Wilma ook, dus wilden ze mij wel assisteren om op de donderdag de verloren tijd in te halen.
Donderdag 10-02:
Ook Arjan begon met de Monello-serie om te zien wat er precies aan de hand was. Na heel veel (onterechte:-b ) klachten dat mijn doeken de waas en olie van monello niet weg konden nemen, belde Arjan maar met Tim-> we wisten het even niet meer.
Tim vertelde ons dat zo ongeveer 2% van de Saab-lakken een zeer open structuur hebben. Na ons verhaal zou het zeer zeker zijn dat wij zo'n lak getroffen hadden.
Op aanraden van Tim hebben we de Monello in de hoek gezet, en zijn we verder gegaan met Poorboys' SSR-serie.
TIM BEDANKT VOOR JE ADVIES
Dit bleek fantastisch te gaan, al haalde de SSR niet alles weg.
De stappen:
SSR 2.5 op geel
SSR 2.0 op Oranje
SSR 1.0 op groen
Black Hole op zwart
Maar het resultaat mocht er alsnog zijn!
In de Black Hole:
Shine shine en veel swirls waren weg:
Tijd voor de wax-> Collinites Insulator wax:
Iets met kantoorbaan en weer eens lekker hard aan het werk:
Reflectieshots:
Volle emmers doeken:-" :
Vrijdag 11-02:
Deze dag had ik gepland voor het interieur, de banden/velgen, het dak en het motorruim.
Bij het wassen bleek de beschermlaag van het cabriodak nog voldoende te zijn om deze er niet af te halen.
Wel heb ik de kap met S&W even zachtjes geboend, en daarna in de RaggTopp Fabric Protectant gezet.
Helaas kent ook een cabriokap slijtage:auw
De kap moest even luchten, en daarna de kap weer in de kofferklep laten verdwijnen zodat ik weer verder kon.
De velgen:
Eerst heb ik alle wielen en banden ontvet met een kwast en APC.
Daarna afnemen met een doek.
De banden voorzien van PB's Bold 'n Bride.
De velgen in de PB's Wheel Wax gezet.
Interieur:
Het interieur is echt zo
Met mooie verwerkte Viggen-tekens in het leer:
Zoals jullie zien gebruik ik hiervoor de Leather-Care kit van Swissvax(kosten nog moeite gespaard
)
Allereerst met de Leather Cleaner en een MV-doek alle lederen delen schoongemaakt.
Daarna met de Leather Milk en de Swissvax handpad alle lederen delen weer voeden.
Resultaat:
Ook het dashboard werd niet vergeten, des werd verwend met PB's Natural Look:
Hierna was de motorruimte aan de beurt.
Omdat ik nog steeds bij andermans auto's de gok niet durf te wagen om Meg's Engine cleaner e.d. te gebruiken, doe ik het nog steeds eerst ontvetten en de zichtbare delen in de PB's Trim Restorer zetten.
Before:
After:
Tot zover het detailen, vond wel dat ik het verdiend had om een klein stukje te sturen, dus gevraagd naar een mooie locatie voor een shoot.
Helaas was die maar 500 meter verderop, maar tochw^^w
Bootje in de reflectie:
Het überge*le lederen interieur:
En met de raampjes omhoog nog een paar shots, om daarna zo met de kap open lekker terug te rijden:
Teruggekomen bij de dealer de auto op zijn plek gezet waar deze tot april mag wachten. Daarna gaat de Saab weer de weg op om de 230 paarden los te laten:
Bedankt voor het lezen...
Het is een cabrio Viggen uitvoering.
Van de cabrio's zijn er in NL 5 Viggen-uitvoeringen origineel op kenteken gezet en maar een handje vol ook nog geïmporteerd.
1 van de geïmporteerde is eigendom van mijn werkgever.
Het is dus een zeldzame wagen in NL in de cabrio-uitvoering.
Omdat de wagen tijdens de winter bij een bevriende dealer in de showroom staat, en ik vol liefde over het detailhobby sprak, kreeg ik de opdracht om tijdens werktijd de cabrio eens onder handen te nemen met een Full In- en Exterieurdetail.
Vorige week was het zover, daar ik de week daarvoor eerst eens een kijkje genomen had om te zien wat vlees ik in de kuip had.
Ik had 3 dagen voor de cabrio uitgetrokken ivm de liefde die deze cabrio verdiende.
Zo trof ik de wagen woensdag 09-02 aan:
Swirls genoeg:
Tijd om de saab maar eens lekker te wassen met het welbekende 2-emmersysteem:
Na het afspoelen bleek al dat beading geen bekend iets voor de Saab was:
Na het wassen:
Binnen de schade maar eens goed opnemen i.c.m.:
Rare plekjes op het kunststof:
hologrammen
Na het clayen en afplakken van de kunststof delen maar eens een testspot gemaakt.
Ik had alleen de Monello-serie meegenomen, omdat ik niet anders gewend ben.
De juiste combinatie bleek Inizio Forza te zijn op Oranje, om daarna af te bouwen.
Alleen bleek dat de oliën niet weg te krijgen waren.
Ook bleef er een beste waas achter:weetniet
Nadat de motorkap en de voorschermen klaar waren was het al bijna 5 uur, dus op naar huis.
's Avonds vertelde ik Arjan en Wilma over de klus, en dat ik problemen had met de Monello.
Arjan was de donderdag vrij, en Wilma ook, dus wilden ze mij wel assisteren om op de donderdag de verloren tijd in te halen.
Donderdag 10-02:
Ook Arjan begon met de Monello-serie om te zien wat er precies aan de hand was. Na heel veel (onterechte:-b ) klachten dat mijn doeken de waas en olie van monello niet weg konden nemen, belde Arjan maar met Tim-> we wisten het even niet meer.
Tim vertelde ons dat zo ongeveer 2% van de Saab-lakken een zeer open structuur hebben. Na ons verhaal zou het zeer zeker zijn dat wij zo'n lak getroffen hadden.
Op aanraden van Tim hebben we de Monello in de hoek gezet, en zijn we verder gegaan met Poorboys' SSR-serie.
TIM BEDANKT VOOR JE ADVIES
Dit bleek fantastisch te gaan, al haalde de SSR niet alles weg.
De stappen:
SSR 2.5 op geel
SSR 2.0 op Oranje
SSR 1.0 op groen
Black Hole op zwart
Maar het resultaat mocht er alsnog zijn!
In de Black Hole:
Shine shine en veel swirls waren weg:
Tijd voor de wax-> Collinites Insulator wax:
Iets met kantoorbaan en weer eens lekker hard aan het werk:
Reflectieshots:
Volle emmers doeken:-" :
Vrijdag 11-02:
Deze dag had ik gepland voor het interieur, de banden/velgen, het dak en het motorruim.
Bij het wassen bleek de beschermlaag van het cabriodak nog voldoende te zijn om deze er niet af te halen.
Wel heb ik de kap met S&W even zachtjes geboend, en daarna in de RaggTopp Fabric Protectant gezet.
Helaas kent ook een cabriokap slijtage:auw
De kap moest even luchten, en daarna de kap weer in de kofferklep laten verdwijnen zodat ik weer verder kon.
De velgen:
Eerst heb ik alle wielen en banden ontvet met een kwast en APC.
Daarna afnemen met een doek.
De banden voorzien van PB's Bold 'n Bride.
De velgen in de PB's Wheel Wax gezet.
Interieur:
Het interieur is echt zo
Zoals jullie zien gebruik ik hiervoor de Leather-Care kit van Swissvax(kosten nog moeite gespaard
Allereerst met de Leather Cleaner en een MV-doek alle lederen delen schoongemaakt.
Daarna met de Leather Milk en de Swissvax handpad alle lederen delen weer voeden.
Resultaat:
Ook het dashboard werd niet vergeten, des werd verwend met PB's Natural Look:
Hierna was de motorruimte aan de beurt.
Omdat ik nog steeds bij andermans auto's de gok niet durf te wagen om Meg's Engine cleaner e.d. te gebruiken, doe ik het nog steeds eerst ontvetten en de zichtbare delen in de PB's Trim Restorer zetten.
Before:
After:
Tot zover het detailen, vond wel dat ik het verdiend had om een klein stukje te sturen, dus gevraagd naar een mooie locatie voor een shoot.
Helaas was die maar 500 meter verderop, maar tochw^^w
Bootje in de reflectie:
Het überge*le lederen interieur:
En met de raampjes omhoog nog een paar shots, om daarna zo met de kap open lekker terug te rijden:
Teruggekomen bij de dealer de auto op zijn plek gezet waar deze tot april mag wachten. Daarna gaat de Saab weer de weg op om de 230 paarden los te laten:
Bedankt voor het lezen...