Zoals hierboven gezegd moesten de koplompen een keer grondig worden aangepakt. Omdat ik vandaag niks beters te doen had heb ik de linkerkoplamp (die was er het slechtst aan toe) geschuurd en gepolijst.
Gisteren heb ik de Saab al uitgebreid gewassen en gekleid ter voorbereiding van het schuur en polijstwerk. Even zien wat daar nog van terecht komt, want doordat ik keelpijn heb kan ik dit weekend niet samen met
@Jahe in de garage staan (want misschien corona) en het weer is niet goed genoeg om comfortabel onder de carport te werken.
Dit was de eerste keer dat ik een verweerde koplamp het geschuurd en gepolijst, dus ik heb ruim de tijd genomen en mezelf voorgenomen om dus alleen de lamp aan de linkerzijde te doen.
Ik heb al enige jaren schuurpapier (1000, 2000 en 3000) liggen en daar zit gelukkig geen houdsbaarheiddatum op. Dat is dus hoe lang het klusje wacht
Toen ik het schuurpapier pakte dacht ik: volgens mij zijn de stappen te groot, met name tussen 1000 en 2000, maar toch besloten om door te gaan. Anders kan ik het altijd nog een keer bijwerken.
Er zat een lelijke vlek op de koplamp, maar ook de rest was niet meer al te fris.
Begonnen met 1000 grit horizontaal, vervolgens 2000 grit verticaal en daarna weer 3000 grit horizontaal.
Vooraf met de lelijke vlek:
Eerste paar keer schuren (nog niet genoeg geschuurd):
Redelijk egaal schuurbeeld (dit was na 2000 grit):
Nog een close-up van 2000 grit, waarbij de verticale schuurkrassen beter zichtbaar zijn.
En 3000 grit (horizontale krassen):
Ik dacht dat ik steeds elke voorgaande stap weg had geschuurd (en ik was er ook wel klaar mee), dus besloten om gewoon te gaan polijsten. Helaas zaten er nog wat diepere schuurkrassen in die ik ook na 5 keer polijsten niet weg kreeg. Komt een andere keer weer wel en voor nu zien ze er prima acceptabel uit!
Eerste keer polijsten met 75mm pads. De randen heb ik hierna nog gedaan met 30 mm pads.
Haze van het compounden en ook nog wat diepere krassen die zichtbaar zijn:
En het eindresultaat. Niet perfect, maar acceptabel voor mij. Er zitten ook nog wat rare vlekken aan de binnenkant, dus perfect wordt het toch niet:
Het plan was om de koplampen voor het weekend te doen, zodat ik in het weekend de lak kon polijsten en coaten, waarbij ik dan gelijk de koplampen en het andere kunststof mee zou nemen met coaten. Omdat dat nu niet doorgaat laat ik de lampen even zo (zit alleen bescherming op die in
Gyeon Primer zit) en hoop ik dat ze niet te erg verweren tegen de tijd dat ik ze wel fatsoenlijk kan coaten.
Hopelijk kan ik later deze week de andere lamp nog wel doen.