Tijd voor een update!
Ik rij zelf zelden meer in de Saab (alleen om te tanken en de bandenspanning te controleren), maar hij wordt nog wel regelmatig gebruikt door de rest van de familie. Hij was al een aantal maanden niet meer gewassen, dus hij was echt goed smerig geworden. Hoog tijd dus voor een wasbeurt!
1. Allereerst de velgen ingespoten met Meguiar's Wheel Brightener. Blijft fantastisch spul, zeker als je bedenkt dat het zo weinig kost. 95% van de vervuiling is weg zonder de velgen aan te hoeven raken, door het simpelweg af te spuiten met de HD. Daarna uiteraard de emmer met mitts, kwasten en borstels gepakt voor een grondige schoonmaak. Voor het velgbed gebruikte ik altijd de EZ Detail Mini vanwege de kleine afstand tussen velg en remklauw bij de voorwielen, maar ik heb sinds kort ook de 'normale' EZ Detail brush en die blijkt er ook gewoon tussen te passen! De Mini gaat dus even op de reservebank, want de grote werkt net wat sneller.
2. Daarna de auto ingespoten met Autoglym Multiwash TFR (1:20) en afgespoten met de HD. Hier zag je al gelijk dat de beading en sheeting terugkwam, wat ik niet slecht vind gezien het feit dat ik in augustus vorig jaar Nanolex Si3D heb aangebracht en dus al ongeveer 14 maanden aanwezig is.
3. Vervolgens gefoamd met Auto Finesse Avalanche en gewassen met Gyeon Bathe. Het foam heb ik niet afgespoten met de HD, maar gebruikt als extra schuim bij het wassen. Ik hoopte dat de Avalanche (pH-waarde van ongeveer 9) zou bijdragen aan het verwijderen van de hardnekkige vervuiling die zich in ruim een jaar toch alweer heft vast weten te zetten op de lak en ik hoopte dat het extra schuim zou fungeren als extra smering en vuilafvoer tijdens het wassen zodat de kans op krassen wat kleiner werd. Wat betreft het eerste: dat is voor zover ik kan beoordelen niet gelukt, dus ik moet toch maar eens tijd maken binnenkort om de boel te kleien en een grote beurt te geven. Daarentegen ging de mitt (Wookies Fist) nog soepeler over de lak dan anders, dus ik ga deze methode vaker gebruiken.
4. Gedroogd met de Sidekick en doeken.
5. Gyeon Cure aangebracht om de standtijd van de Nanolex nog wat op te rekken.
Daarnaast heb ik een diepte-investering gedaan in de vorm van plastic afdekkapjes voor de afzichtelijke, roestende, wielbouten. Dat had ik al veel eerder moeten doen. Verchroomde of geanodiseerde bouten zouden nog mooier zijn geweest, maar daarvan vond ik prijs toch wat te hoog.