• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

mijn project: Ford Fiesta '96

HansA8

Banned
Disaster of Bling
16 aug 2008
268
0
Vandaag begonnen aan de Fiesta van m'n dochter.
De binnen- en buitenkant van het wagentje is redelijk netjes onderhouden. Maar een flinke schoonmaak- en poetsbeurt is wel nodig (naar mijn huidige maatstaven).
Na de kerst had ik het interieur al lekker schoongemaakt en vandaag was de temperatuur boven nul, dus de buitenkant was aan de beurt.
Wieldoppen er af en inzepen maar met sopje van sterk ontvettende oplossing van (zelfgemaakte) Industriereiniger (zie aparte posting). Het losse zand er af en de wielkasten uitgespoten. Zwarte stof uit de wieldoppen en velgen. Ook onder de motorkap de naden ed. ingesopt en schoongespoten. Daarna hele auto afgesopt. De zelfgemaakte 'Industriereiniger' verwijdert het vuil en oude waxresten erg gemakkelijk. Alle kunststof en rubber delen onder de motorkap ingespoten met 303 Aerospace Protectant, prachtig product om het materiaal weer als nieuw uiterlijk te geven en om het te beschermen tegen uitdroging.
De auto is nu helemaal schoon en 'kaal'.
Vervolg zal zijn: kleien, polijsten, glaze, sealent, waxlaag en rubbers/trims. Wordt vervolgd. Ben ook nog op zoek naar een stel lichtmetalen velgen (origineel Fiesta van die tijd).
Paar foto's van de schone lak, die overigens helemaal vol wasstraat swirls zit:
 
Hej Hans,.

Mooi project man! Hadden wij vandaag dus dezelfde gedachte...Ik heb de golf maar ff gwassen...zonnetje scheen hier lekker.
Zal dit topic blijven volgen!

gr
 
Lekker project Hans. lang leve de trim restorer gezien de bumpers :D
Trouwens, die 2e foto lijkt wel heel erg op mijn avatar!
 
Ben benieuwd wat je er nog afhaald met de klei.
Zou mooi zijn als je dit kunt documenteren.
 
Hé Hans,

heb je nog aan dit project gewerkt (behalve de velgjes)?
Met een oudere auto is altijd veel resultaat te bereiken. Mijn handen zouden jeuken ....
 
DAF-44 zei:
Hé Hans,

heb je nog aan dit project gewerkt (behalve de velgjes)?
Met een oudere auto is altijd veel resultaat te bereiken. Mijn handen zouden jeuken ....

Ja, mijn handen jeuken ook.
Wil 'm met Menzerna polijsten maar daar is het nog te koud/nat voor.
Ook geen weer om foto's voor/na te maken.

Gisteren ben ik bezig geweest 'm een grote beurt te geven:
- luchtfilter vervangen, filterhuis uitgezogen
- interieurfilter vervangen, filterhuis uitgezogen
- bougies vervangen, schroefdraad schoongemaakt, aansluitkabels gereinigd
- remmen voor gecontroleerd, schoongemaakt (schijven & blokken zijn nog prima, 1 stofhoes homokineet is kapot)

Binnenkort bij m'n garage:
zelf:
- motorolie en filter vervangen
- velgenwissel incl. balanceren
- ruitenwisserbladen voor vervangen
monteur:
- trommelremmen achter controleren/vervangen
- remvloeistof vervangen
- stofhoes homokineet vervangen
- kleppen controleren/stellen (meekijken!)
- rondom check
- uitlijnen?
Zie ik nog iets belangrijks over het hoofd?
 
HansA8 zei:
Zie ik nog iets belangrijks over het hoofd?

Wat ik verder altijd doe bij een nieuwe (oudere) auto is:

- Remvloeistof vervangen omdat deze hygroscopisch is en dus vocht aantrekt (vervolgens elke 2 jaar).
- Koelvloeistof vervangen omdat de vorstbestendigheid en smerende eigenschappen voor de waterpomp na een jaar of 4 niet meer helemaal geweldig is (vervolgens elke 4 jaar).

Wat misschien preventief vervangen zou kunnen worden is:
- Bougie/bobinekabels
- Rotor/Verdelerkap
(liefst origineel Ford nemen of immitatie van een goed merk)
Het is tenslotte een wat oudere auto en in 9 van de 10 gevallen sta je stil met een defecte accu of een probleem met de ontsteking.

Verder wordt de carterventilatie vaak vergeten bij een onderhoudsbeurt, ook deze inspecteren.
 
Ik denk inderdaad dat de belangrijkste dingen hierboven wel genoemd zijn. Uitlijnen zou ik alleen doen wanneer je banden verkeerde slijtage vertonen of de auto naar links of rechts trekt. Grote beurt en APK + remvloeistof en je hebt alle punten hieronder genoemd wel gehad. Remvloeistof kun je trouwens ook prima zelf doen hoor, scheelt je ook weer in de arbeidskosten!
 
Wat een herkenbare kleur en swirlfoto :-b

Veel plezier met dit project!

Ik zie dat de stofhoes van de homokineet vervangen wordt omdat deze kapot is (gescheurd?)
Het kan zijn dat het vet er al uit is "geslingerd" en de homokineet droog is gelopen. Als dit het geval is moet je waarschijnlijk de homokineten alsnog vervangen anders hoor je binnenkort wat "gekloenk" en "gebonk"...
Voor de rest van het stappenplan: ziet er prima uit :cool:
Ben zeer benieuwd naar de rest :ja
 
Nee, helaas nog niet...
De auto rijdt momenteel dagelijks tussen studentenkamer en stageplek, dus ik krijg geen kans om 'm een keer aan te pakken. Hopelijk krijg ik 'm als m'n dochter een keer vakantie heeft.
 

Vergelijkbare onderwerpen