• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Mijn recept voor de velgen

P968

Detailing addict
12 okt 2009
32
55
hier
Ik wil graag met jullie mijn recept voor mijn velgenonderhoud delen

Ik heb mijn velgen in de wax staan (collinite 476, maar elke wax of sealant is ok), nadat ik ze goed gekleid en gepoetst heb, zoals je normaal met de body van de auto zou doen.
Vervolgens willen we natuurlijk de velgen in nette staat houden.
Dit moet als het kan vlot gaan, zonder agressieve middelen en hard werken
Ik gebruik nooit, ik zeg nooit , velgenreiniger ! Ik wil n.l. graag de waslaag zoveel mogelijk intact houden
Maar hoe doe ik dat ?
1: velg nat maken met hogedrukreiniger.
2: velg inspuiten met reinigingsmiddel dat niet agressief is voor de was, maar wel goed reinigt. Dit kan bijvoorbeeld met S100 (https://www.Carclean.com/product/S100/Totaalreiniger_kit_2010_101804)
3: Borstelen. Ik heb de volgende set borstels:
  • https://www.Carclean.com/product/Carclean_nl/EZ_Detail_Brush_EZ_BRUSH_100750
    https://www.Carclean.com/product/Valma/Velgenborstel_CC015_100339
    https://www.Carclean.com/product/Mothers_Wax/Tire_Brush_156000_100578
    twee goedkope nylon kwasten van de bouwmarkt
    speciale borstel voor de holtes van de wielmoeren (hier ooit gekocht, maar kan ze niet meer vinden)
4: afspuiten met de hogedrukreiniger.
5: Nu de truuk : Ik smeer de velgen ruim in dmv de kwast en een middel als PBW Trim restorer https://www.Carclean.com/product/Poorboys_World/Trim_Restorer_473ml_PB_TR16_100730
6: ik laat het spul intrekken tot ik de ook laatste velg heb gedaan (ik werk alle voorgaande stappen per velg af)
7: weer afspuiten met hogedruk. Hier kom je al tot de ontdekking dat het water geen vat meer heeft op de velg !



8: droogblazen met perslucht.

De velgen zijn nu de volgende keer heel makkelijk te reinigen en blijven als nieuw !

Ik hoop dat jullie er iets aan hebben. Ik doe het zo al jaren.
 
Trim restorer? Maak er eens een how to of zoiets van. Met foto en of video opnamen. Zelf ben ik altijd in voor multifunctionele producten. Het bovenstaand verhaal overtuigt enkel nog niet.

Wel leuk om te zien hoe mensen de producten (anders) gebruiken.
 
Je kunt je velgen ook insmeren met silliconen spray dan vliegt het water er ook af. Echter je velgen worden zo zwart als roet doordat het juist troep aantrekt zoals remstof....


Tevens voelt trim restorer zo vet als een slak.. lijkt mij dus geen goed idee...

Gewoon netjes in de wax zetten en met een zachte borstel en een mild sopje wassen is mijn ( en vele anderen ) favoriet..

Probeer eens 2 velgen wel te doen en 2 niet en dan kijken welke sneller smerig is...
 
Lijkt ook mij een vette bedoeling worden met als gevolg het aantrekken van remstof en andere vervuiling. Heb je een foto zodat we het resultaat kunnen zien. Vergis ik me, of is het een vette bedoeling?
 
Lijkt me dat het vette oppervlak stof en vuil aantrekt als een gek of niet? Iets dergelijks als Trim Restorer is toch op oliebasis en dient toch in het materiaal te trekken zoals rubber of kunststof. Bij een velg is daar toch weinig sprake van...

Heb een dergelijke tip vroeger eens gehad van iemand die zo scooter en motorvelgen altijd behandelde. Oude verfblik met scheutje benzine en een scheut motorolie. Dan met een kwast de velgen insmeren. De benzine verdampt en er blijft een mooie glimmende laag olie als bescherming achter waar je inderdaad naderhand alle vuil makkelijk vanaf veegt. Dat het de dag erna al onder het stof en vastgeplakte vervuiling zat, hoorde er bij.:)
 
Ja, ik kende een monteur in een motorzaak, die jaren geleden datzelfde deed met tweetakt benzine. Komt op hetzelfde neer, benzine verdampt, olie blijft achter.
Je kan de velgen net zo goed inspuiten met Reload of Red Mist. Lijkt me beter dan Trim Restorer.
 
Inderdaad interessant om te lezen dat je trim restorer gebruikt. Ben benieuwd of het inderdaad niet sneller vuil "aantrekt".

Mijn eigen manier/recept heb ik afgelopen weken (lekker verspreidt over meerdere avonden) op mijn zomervelgen losgelaten en is als volgt:

- Velgen goed wassen (eventueel met velgenreiniger) en banden met APC reinigen
- Afspoelen
- Iron X
- Kleien buiten en binnenkant
- Polijsten met finale (velgen waren in goede staat) met kleine pads en cone
- Ontvetten met Carpro Eraser
- Laag C-Quartz Dlux
- dag laten rusten
- 2de laag C-Quartz Dlux
- dag laten rusten
- laag Wolfgang Deep Gloss Paint sealant
- dag laten rusten
- 2de laag Wolfgang Deep Gloss Paint sealant
- dag laten rusten
- Finishing touch laagje reload (weet niet of dit laatste nog iets toevoegd maar voelt psychologisch "lekker")
- Banden met Carpro Perl of Wolfgang Black Diamond Tire Gel behandelen

Je bent ff bezig! Ze hangen nu netjes in de schuur op het bandenrek geduldig te wachten op beter weer. :p

Ik verwacht hiermee straks in het voorjaar en rest van het seizoen geen kind te hebben aan het schoonmaken van mijn velgen...... :)

Wekelijks een simpel sopje met shampoo/washmitt/en EZ Detail Brush moet voldoende zijn.

Groeten Marc
 
Het recept van MarcieMarc lijkt me Topchef waardig.

Ik mis alleen een "zuurtje".... Tar-X?


MvG,


Julius...
 
Het aanbrengen van Trim-restorer op velgen is m.i. inderdaad geen verstandige keuze i.v.m. het eerder gemelde aantrekken van vervuiling.

De reinigings/polijst stappen van Marcie Marc zijn daarentegen prima (op de Tar-X o.i.d. na dan) en het afwerken met D-Lux top.
Echter de vervolgstappen zijn in mijn ogen een beetje over de top.
D-Lux met een pufje Reload na uitharden lijkt mij meer dan voldoende.

Het bijhouden kan dan worden volstaan door te wassen met een milde shampoo i.c.m. borstels, kwasten en wash-mitt.
Daarna eventueel nog een pufje Reload.

Moet een beetje denken aan de witte Vauxall van een Engels forum.

Zelf gebruik ik altijd eerst een Wheel-sealant (Migliore WheelSeal) en top deze af met een Wheel-wax (PCW WheelWax).

Zelfs na enkele weken niet reinigen zeer gemakkelijk schoon te maken/houden.
 
Jongens , Jongens, :sob:
Wat een meningen, terwijl je het nog niet eens geprobeerd hebt ! 8-())
Zou ik het al jaren doen als het niet werkt ? :s
Inderdaad als je het droog aanbrengt is het vet.
De truuk is, imho, nat in nat werken .
Als je het nat aanbrengt met een kwast, blaas je het overschot met de hogedruk zo weg.
De velg is , na droogblazen, waterafstotend, maar niet vet.

Inderdaad is een goed in de was staande velg een eerste vereiste. C-quartz is helemaal top.
Mijn truuk is , zeg maar, meer het onderhoud van de waslaag.
 
P968 zei:
Mijn truuk is , zeg maar, meer het onderhoud van de waslaag.

Ik snap je idee wel, maar in TrimRestorer zit toch niet van carnauba of sealant eigenschappen die daarmee de al bestaande waxlaaf aanvullen?
 
als je "nat in nat" werkt zoals jij dat noemt op een velg die goed beschermt moet zijn (zoals ik het lees) wat blijft er dan van de trimrestorer hangen vraag ik me af. En zie je het verschil tussen de mate van waterafstoten voor én na behandeling..
 
Bedankt dat je de moeite hebt genomen om een video bij te sluiten.

Ik zie wel dat er beschermende laag is, het water loopt eraf. Maar hoe en of Trim restorer hier aan bijdraagt kan ik niet goed bepalen. Kijk eens naar dit fimpje van de mijn velgen met alleen een laagje Collinite 845 wax.

Ga het zelf een proberen om te beoordelen of het echt iets bijdraagt. Ik ben nog niet "om" zeg maar

 
Wellicht dat het juist de bedoeling is dat de TR niet goed hecht. Het vuil hecht dan aan de TR en laat zich makkelijk verwijderen. (?)
 
@ Jjonkie:

Ziet er ook super uit: is niks mis mee, en waarschijnlijk nog beter dan bij mij.
Vooral als de waslaag nog intakt is, zal mijn methode dan ook weinig toevoegen.
Ik heb opgemerkt dat de waslaag op een een velg op de duur slijt en dat het met de beading snel minder wordt en dat hij moeilijker te reinigen is. Op dit moment gaat mijn methode wel wat toevoegen.
Nu kun je op dat moment er natuurlijk voor kiezen de velg opnieuw in de was te zetten of steeds na het wassen te onderhouden met quick detailer.
Nu heb ik daar zelf een hekel aan, omdat:
- je alle delen van de velg moeilijk kan benaderen als de velg gemonteerd is
- ik de ervaring heb dat er altijd wel wat vuil achterblijft die je doeken vervuilen met remmentroep (en ik houd mijn doeken graag schoon)
- het gewoon erg bewerkelijk is. Voor mij is ook een vlotte manier van reinigen belangrijk.

Mijn velgen poets ik na het wisselen van zomer/winterset of andersom.
Het ondehoud doe op de aangegeven manier.
(Het lijkt overigens ook dat de TR nog vuil oplost wat je evt gemist hebt)