• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

(mini) review: Rupes Bigfoot HLR75 Mini iBrid

nicknameless

Detailing guru
16 mei 2008
8.983
193
47
Den Haag
Dit weekend kon ik de Rupes Bigfoot HLR75 Mini iBid accu polijstmachine kunnen testen.
Toen ik voor het eerst de foto's van de machine tegen kwam op het wereldwijde web, had ik deze gepost op de Facebook detaling pagina die ik beheer. Ik was nogal sceptisch en deed nogal lacherig over de machine.
Wat zoal bij me op kwam:
- misvormde naaldhak
- on-Italiaans design

Nadat de accountmanager van WSB Finishing Equipment (importeur van o.a. Rupes) m'n bericht had gezien, stuurde hij me een privébericht dat hij de machine langs kwam brengen op m'n werk zodat ik deze kan gebruiken en misschien dat ik dan daarna m'n mening zou bijstellen.

20220629_123649.jpg


Let wel, ik heb gebruik gemaakt van de bèta versie, dus niet de uiteindelijke versie!

20220629_145117.jpg


Technische gegevens:
- 75mm backingplate
- 12mm slag
- 18V 2,5Ah accu's
- regelbaar toerental
- werktijd met volle accu tussen de 35 en 45 minuten
- triple action motor met koolborstels die een levensduur van rond/tegen de 1000 uur hebben

Ik moet zeggen dat ik best wel onder de indruk ben van de machine. Sterker, compacter, stiller dan z'n gesnoerde broertje maar toch ben ik nog niet helemaal overtuigd maar dat kan ook liggen aan het feit dat het een bèta versie is en ik én de machine met 1 hand vast moest én met de andere hand wat filmpjes /foto's moest maken.

Daarbij klinkt het op de filmpjes alsnog de machine ontzettend trilt en veel herrie maakt, maar dat komt omdat ik de plastic deurstijlen stond te polijsten die ook best mee trilde.



Wat ik, (maar dat is erg persoonlijk), absoluut een hele dikke fail vind, is de drukschakelaar bovenop de machine. Als de je machine en/of schakelaar na gebruik los laat en je vergeet de machine weer op 0 te zetten en als je wat druppels polijstpasta op de pad hebt gedaan en je raakt per ongeluk de schakelaar, dan kan ik je garanderen dat alles onder zit... :joy:

20220702_113004.jpg


Wat ik nog een minpunt vind, is dat de toerentalregeling aan de linkerkant van de machine zit. Voor linkshandigen zoals ik is dit nogal een lastige plek omdat je soms ongewild het wieltje kan verdraaien, je bent min of meer dus gedwongen de machine met je rechterhand vast te houden en zo kun je dus het toerental met je rechtermuis bedienen.

Afgaande op m'n eerdere opmerkingen dat de machine, op het eerste gezicht, er niet echt ergonomisch uitziet, moet ik zeggen dat het erg mee valt, je kan de machine prima met 1 hand bedienen en/of vasthouden, maar mijn voorkeur is om de accu aan de onderzijde enigzins te ondersteunen voor een optimale gewichtsverdeling.

Qua accu levensduur kan ik zeggen dat 45 minuten continu zoals Rupes opgeeft, voldoende is. Als de accu leeg is, steek je deze in de oplader en tegen de tijd dat de 2de accu leeg is, is de andere al weer opgeladen en klaar voor gebruik.

De machine wordt geleverd in 3 varianten:

* 9.HLR75: machine zonder accu's en lader, echt de basis versie in kartonnen doos
HLR75-iBrid-Mini-Polisher_kit-9HLR75.jpg



* HLR75 STB: machine met 2 accu's en oplader in kartonnen doos
HLR75-iBrid-Mini-Polisher_kit-HLR75-STB.jpg



* HLR75/BETA: de meest complete set bestaande uit de machine, 2 accu's, oplader, Systainer, diverse pads en pasta's
HLR75-iBrid-Mini-Polisher_kit-HLR75-beta.jpg



Zou deze machine een toegevoegde waarde hebben aan mijn eigen machinepark? Ik zou best willen overstappen en/of uitbreiden op/naar draadloos gereedchap, echter gebruik ik ze niet elke dag of weekend en stilstand is achteruitgang bij accu gereedschap.
Daarbij weegt het prijskaartje ook erg mee, voor een af en toe hobby weekend detailer als ik, is het een best prijzige machine: adviesprijs € 820+ euro) en dat vind ik net even iets te gortig.
Ik zou dan liever zelf voor de Flex PXE80 gaan, mede omdat deze breder inzetbaar is door de verwisselbare backingplates.

(Ik zal van de week dit topic nog aanvullen met meer foto's).
 
Zo te zien heb je lekker gespetterd Pat.

Even voor goed begrip, dit is de snoerloze versie van Bigfoot Mini (LHR75), en dus niet bedoeld als alternatief voor de Nano Ibrid?
 
Rupes kennende zal het wel een prettig ding zijn om mee te werken (als je hem met twee handen vast houdt ;)), maar ik heb al een mini en de prijs is toch wel aan de hoge kant. Zie hem nu overigens voor ong 460 met twee accu’s online, de “adviesprijs” is alleen om standaar korting op te geven en daarmee uitgesloten te zijn van andere kortings acties imo.