• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

MiniReview Firehose Nozzle

Super Top

Detailing rookie
28 apr 2010
561
0
Hallo allemaal,

Ik wil hier even mijn ervaringen met de firehose nozzle posten die ik kort geleden bij CC heb meebesteld met mijn bestelling.
Ik moet jullie helaas teleurstellen dat ik geen foto's heb gemaakt. Omdat ik vanmiddag niet wist dat ik nu een reviewtje ging schrijven.

ShowProdImg.ashx?id=101688&o=true&f=d.jpg


De reden van de aanschaf was omdat het me als vrijwillige brandweerman zijnde gewoon een ontzettend leuk ding leek om te hebben en om te kijken of het zou werken.

De dag nadat ik de bestelling had ontvangen het mini straalpijpje (om in brandweer termen te blijven) met gardena koppeling aangesloten op de tuinslang.
Er kwam water uit en je kon 'm dicht draaien maar daar was dan ook eigenlijk alles mee gezegd.
Ik dacht in eerste instantie dat de waterdruk hier thuis gewoon te laag was.

Vandaag met koninginnedag stonden we met de brandweerwagen op de sportvelden waar de rommelmarkt ook altijd is en we de jeugdbrandweer een demo'tje heben laten geven.
Ik wist dat we een verloopstuk hebben liggen op de brandweerwagen met een kraan met een gardena koppeling. Dus ik had het straalpijpje maar meegenomen.
Daar ter plekke een tuinslang geregeld en eens aan het testen gegaan.
Langzaam de druk opgebouwd maar toen we bij 5 bar waren en het water langs alle kanten van de met kraan gemodificeerde blinddeksel spoot en er niet heel erg veel meer water uit het straalpijpje kwam dan toen ik 'm thuis testte konden we concluderen dat het dus niet aan de waterdruk lag.

Dus de gardena koppeling van het straalpijpje afgehaald om eens te zien hoe het straalpijpje er van binnen uit ziet.
Wat blijkt... de doorvoer in het straalpijpje is te groot. Of het gat in de kraan te klein want die had de kleinste diameter in het systeem.

Al met al geef ik de moed nog niet op. We hebben op onze kazerne in Oosterbeek een wat grotere kraan met een dikkere slang. Nu nog een koppeling fabriceren voor op het straalpijpje en dan nog eens proberen.


Conclusie:
Het is een leuk dingetje. Maar in de praktijk zou ik zo nog niet durven zeggen of het ook echt een nuttige aanwinst is voor bij het wassen van de auto.
Zoals het nu lijkt ben je met een kale tuinslang beter af (nadeel dat je iedere keer de kraan dicht moet draaien).
Een standaard buitenkraan heeft een te kleine doorvoer om genoeg water te kunnen leveren om de firehose nozzle goed te kunnen laten functioneren.
Waterdruk lijkt hier dus in het eerste geval niet veel uit te maken aangezien 5 bar druk nog niet een duidelijk zichtbare winst opleverde.

Maargoed ik ga ermee aan de gang en kijk of ik er iets goed functionerends van kan maken. Zal misschien even duren wegens chronisch tijdgebrek.

Groeten Tjalling
 
Super Top zei:
Wat blijkt... de doorvoer in het straalpijpje is te groot. Of het gat in de kraan te klein want die had de kleinste diameter in het systeem.

Met bovenstaande in gedachte ook eventjes iets getest. Een busje gemaakt dat mooi in de nozzle past en met een binnendiameter gelijk aan de gardena koppeling. Resultaat, op de pure straalstand (om hoe moet je dit zeggen) komt het water er een pak krachtiger uit en wanneer je meer naar sproeistand gaat, dan is deze ook feller en mooier verdeeld. Kortom, vele malen beter.

Een paar foto's ter verduidelijking (sorry voor de mindere kwaliteit maar hert idee komt wel over denk ik)

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

Wel nog even bijzeggen dat ik mijn tuinslang ook zo kort mogelijk hou, scheelt ook een stuk.
 
Heb je toevallig wat meer info/maten van het busje dat je in de nozzle hebt geplaatst?
Zou graag ook eens willen proberen om de nozzle wat te verbeteren ,^^
 
Tenx!

Dit is zeer nuttige info. Dit ga ik ook eens proberen.
Wil 'm ook nog proberen op een kraan met een grotere doorstroomopening. Een kijken of dat ook helpt zonder busje in de nozzle.