• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Monello Non-Ferro pH test na reactie met remstof

Tim

Master of Bling
Medewerker
2 mrt 2008
10.698
200
Berkel en Rodenrijs
Bang geworden door de verhalen dat na reactie met ijzer(oxide) de pH waarde van je 'iron remover' omhoog schiet naar 10, 11 of zelf 12 pH? We hebben met Monello Non-Ferro de proef op de som genomen.

[video=youtube_share;XlUZ__2fA4c]http://youtu.be/XlUZ__2fA4c[/video]
 
Dat ziet er aardig paars uit. Wat remstof bij elkaar geveegd?

En is die pH waarde nou echt zo funest (de uitschieters naar boven en beneden) of zit dat meer tussen de oren?
 
En is de sensor van metaal ? of misschien "was" ;)
Je moet wat, met een kleurpapiertje gaat 'm niet worden ...

11, 12 ... is basisch kan al helemaal geen kwaad
 
@RedCat Met kleurpapiertje bedoel je lakmoes? Er zijn trouwens ook van die pH-staafjes (ziet er een beetje uit als zo'n kunststof roerstaafje voor in de koffie, maar dan met 5? gekleurde vlakken, waarbij de combinatie van kleuren de pH aangeeft. Dat een pH-waarde van 11 of 12 geen kwaad kan, vindt ik nogal een boute uitspraak: je weet immers niet met welke stoffen het allemaal in contract komt. Er zijn tenslotte ook mensen die Non Ferro en Iron-X meer als autoshampoo gebruiken. Op het werk is een aantal jaren gewerkt met een reinigingsmiddel met pH 13,5, maar dat is zo extreem dat elke 5 weken de kunststof slangen van de doseer-installatie vernieuwd moesten worden: na een week of 6 gebruik werden de slangen poreus, of begonnen te scheuren, zodat ze uiteindelijk standaard elke 5 weken vernieuwd werden.
 
Soepergrover;n403310 zei:
Dat ziet er aardig paars uit. Wat remstof bij elkaar geveegd?

En is die pH waarde nou echt zo funest (de uitschieters naar boven en beneden) of zit dat meer tussen de oren?
Hoge pH 's kunnen nogal ontvettend werken en waxen zijn daar geen fan van. Polymeren (sealants) kunnen daar al beter tegen. Coatings vinden het boven de 12 niet zo leuk meer (kunnen weer beter tegen zuren).

RedCat;n403319 zei:
En is de sensor van metaal ? of misschien "was" ;)
Je moet wat, met een kleurpapiertje gaat 'm niet worden ...

11, 12 ... is basisch kan al helemaal geen kwaad
Nee hij is niet van metaal, maar hij is transparant, geen idee eigenlijk waar hij van is gemaakt?
 
Cordoba;n403321 zei:
... Dat een pH-waarde van 11 of 12 geen kwaad kan, vindt ik nogal een boute uitspraak: ...

Binnen de context van het topic vind ik dat wel meevallen.
De waarden zouden het gevolg moeten zijn van de omzetting van het remstof
En gezien de minimale hoeveelheden die dat betreft ... en de korte contacttijd ...
En dan heb ik het nog niet over de verdunning

Ter geruststelling, Non-ferro wordt toch pas weer een tweede keer paars na inwerken ?
 
@RedCat: in werkelijkheid zal het met de pH-waarde ook nogal meevallen, het stukje dat je quotte, is meer algemeen bedoeld. Dus dat als je werkelijk dergelijke pH waardes van rond de 12 haalt, en nog wel eens onverwachte schades kunnen optreden (denk bijv. aan naafkapjes, ventieldopjes en de ventielen zelf).