• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Monello Perfetto verdunnen voor kleien?

Tuttivini

Detailing addict
27 mrt 2019
61
60
Ik wil Monello Perfetto gebruiken als glijmiddel voor mijn klei (heb nu een stuk blauwe 'aliexpress' klei leggen, die ik eens wil proberen en anders koop ik een Monello Dolce Verde klei).

Ik las ergens dat je de Perfetto beter 1:1 kan verdunnen om te kleien.
Klopt dit?

Want als dat zo is, koop ik een fles, giet ik de helft er van in een andere sprayer die ik dan mooi 1:1 verdun voor het kleien en gebruik ik de helft in de originele fles als detailer spray).

En zou het dan wijs zijn om dit te verdunnen met gedemineraliseerd water ipv water uit de kraan?
(ivm geen kalk, beter glijden, geen vlekken)
Zoals bijv. voor 45 cent:

Kruidvat-Gedemineraliseerd-Water-549549-1.jpg
 
Hmm... Ik kan mij weinig herinneren over het verdunnen van Perfetto. Mijn gevoel zegt dat dit misschien wel kan, maar je wel lubricatie gaat missen. (Geen idee, zelf nog nooit aan gedacht)

Wel weet ik dat de Spray&Wipe verdunt kan worden (1:1).

Inderdaad, als je het gemaakte cocktailtje langer laat staan, zou ik er wel demi-water bij doen. Dit doe ik met alle concentraten die ik aanmaak.
 
  • Leuk
Reactions: Tuttivini
+1 voor M@rio

Ik heb de Spray & Wipe 1:1 altijd als glijmiddeld gebruikt, maar momenteel alleen nog maar als detailer/drooghulp.
De Born Slippy heb ik in een voordelig concentraat en werkt goed.
 
Hi tuttivini, laatst heb ik ook perfecto verdunt 1:1. Dit is in mijn ervaring goed te gebruiken als clay lube. Ik wil je wel waarschuwen voor de blauwe AliExpress klei. In het verleden heb ik deze ook gebruikt en heeft veel vegen op de lak veroorzaakt (marring). Mocht je deze klei toch willen gebruiken is polijsten erna noodzakelijk. Met de hand was dit een flink karwij.
 
@Doggy Dankjewel voor de waarschuwing mbt de Aliexpress blauwe klei.
Ik ga dit maal wel er na polijsten (ik ben nu alle info hier aan het vergaren, morgen koop ik met de paaskorting alle spullen bij die ik nog niet heb en zal dan van voor tot achter alle stappen doorlopen).

Maar ik ga, door jouw ervaring, de klei dus nooit gebruiken als ik er na niet zo willen polijsten.
Misschien moet ik de klei maar helemaal weg gooien en voor iets van Monello klei gaan.
Goedkoop is misschien duurkoop...
 
  • Leuk
Reactions: Doggy
If it works, it works ;) Alleen rekening houden met het feit dat het blijkbaar een vrij grove klei is.

Vandaag die blauwe Aliexpress klei maar even 'getest' om mijn werk-auto :mask:
Zat een blauwe 'pil' bij die je op moest lossen in water om als glijmiddel er bij te gebruiken.
Geen idee wat die 'pil' is.(?)
Maar hup, die pil in een sprayer-fles en een flesje gedemineraliseerd water er bij gedaan.
Stukje van de 100g bar af gesneden. Leek iets hard om lekker te kneden. Eventjes kort in warm water gelegd. Daarna lekker kneedbaar tot een mooie plak en hoppa, op de gewassen motorkap.

Gleed er erg fraai over heen en haalde alle vervuiling goed weg. Voelde goed aan tijdens de klus.
Daarna afgespoeld en gevoeld. Ook geen marring oid.
Baby-billetjes, zo glad.

Doet het dus eigenlijk volgens mij wel goed.... :eek:
 
Iets met water bij de wijn... kan het! Ja!

Als je een fles Chateau Lafite Rothschild uit 1996 aanmengt, heb je ook 2x zo veel wijn, al zal een fijnproever niet snel zeggen dat het beter is.

En ik weet niet waar je dit heb gelezen:
Ik las ergens dat je de Perfetto beter 1:1 kan verdunnen om te kleien.

Maar beter is het zeker niet.

Je koopt een product om als glijmiddel te gebruiken.. dus het product bevat bestanddelen die helpen de klei beter te laten glijden over de lak... nu haal je de helft van dit product weg, en vul je het aan met water dat deze eigenschap niet heeft...

Nu heb ik veiligheidskunde gestudeerd en geen scheikunde... maar..
AC0A939F-B346-4859-8907-A0260DA048B6.jpeg


De beter de klei glijd, de minder kans op maring.

Ik ben sowieso geen voorstander van het verdunnen van producten, mits het een concentraat is die met dat doel op de markt is gebracht.
 
Ondertussen de Monello Klei en Perfetto besteld.
Nog niet gebruikt. Even wachten op mooi weer.
Wel via email aan Carclean gevraagd of je het mag verdunnen.
Ze raden het zelfs aan. Een 1:1 verdunning met demi-water zou perfect zijn om er mee te kleien.

Gaan we dus proberen.
 
Raden het aan om kosten te besparen, niet omdat het verdund beter is..