• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Monello raffini pads slijtage??

Patrickvdburg

Detailing addict
8 feb 2015
28
60
Leeuwarden
Ik ben bezig de auto in stapjes te polijsten. Hiervoor gebruik/ heb ik de Monello raffini Pads. Dit is de eerste keer dat ik ze echt op een auto gebruik, daarvoor een paar keer op de een tank van een motorfiets.
Echter beginnen ze nu aan de zijkanten helemaal te rafelen en heb ik het idee dat ze steeds minder gaan doen? Ze slijten toch niet zo hard!?
Tevens gooi ik de Pads na ze eerst globaal uitgespoeld te hebben in de wasmachine met een beetje wasmiddel op een enkel spoelen en centrifugeren programma. Alleen maar uitspoelen onder de kraan heb ik het idee dat het niet goed schoon wordt.
Welnu mijn vraag: gezien de slijtage doe ik iets verkeerd? Zoja wat dan?
Heb op m'n gele pad in het midden ook resten polijstpasts die er zelfs in de wasmachine niet uitgaat, iemand enig idee hoe dit komt?

Ik hoor het graag ;)

image.jpeg image.jpeg image.jpeg
 
Dat er nog wat vlekken en verkleuringen in de pads zichtbaar zijn lijkt me normaal (is bij mij ook zo) maar dat de pads zo snel achteruit gaan lijkt me niet normaal. Ik heb de mijne al vaak gebruikt en zien er in de verste verte niet zo uit. Hoe warm heb de wasmachine ingesteld en op hoeveel toeren per minuut centrifugeer je ze?
Mijne gaan altijd op 40 graden met beetje wasmiddel (zonder wasverzachter) en centrifugeren op 800. Ik doe ze in een waszakje in de machine.
 
De temperatuur kan ik tijdens betreffend programma niet aflezen maar zal of 30 of 40 graden zijn( tis een Eco-bubble) centrifugeren doet ie op 1400 toeren. Heb de Pads er los in en verders niets
 
Centrifugeren op 1400 lijkt mij veel te hoog voor pads. Het velcro is gelijmd op het schuim en zo bestaat de kans dat je dit losrukt.

Je zegt de eerste keer op een auto. Hoeveel delen heb je gepolijst voordat je de pad schoon ging maken?
 
Mogen deze eigenlijk wel in de wasmachine? Bij de specs staat namelijk van niet.
Ik doe ze daarom altijd op de handwas en na 1/2 panelen schoonmaken.
Gemiddeld doe ik er zo'n 6 a 8 auto's mee.
 
Ik gebruik ook onder andere de raffini pads. Ik maak ze tijdens het polijsten na 1 a 2 panelen schoon in de padwasher en na afloop onder de kraan met een druppel Dreft. Na het schoonmaken even droogdraaien op de rotary of DAP. Dan met de velcro naar boven laten drogen. De eerste CCS pads heb ik ongeveer na 20 a 40 auto's vervangen. Daarna de raffinipads gekocht en die heb ik denk ik nu ongeveer op iets van 20 a 30 auto's gebruikt en nu beginnen ze iets te slijten. De gele en oranje beginnen nu ook wat te rafelen, maar die hebben het dan ook aardig voor de kiezen gehad.

Ik zou ze dan ook niet snel in de wasmachine gooien. Als ik de foto's zo zie, zou ik zelf denken aan te lang doorwerken icm met een te hoog toerental van de centrifuge.

Maar eh, al contact gehad met CCHQ? Zij kunnen je denk ik uitstekend helpen.
 
Ik polijst max 2 delen ermee. Dus bijvoorbeeld 2 deuren of een voorspatbord en de doorlopende A-stijl. Maar de velcro ( je bedoelt de plakrand neem ik aan) laat niet los maar het schuim aan de zijkanten wel
 
Volgens mij doe je een aantal zaken fout:
  • vóór je ze in de wasmachine doet, moet je ze al handmatig grotendeels schoonmaken. Dat doe ik door in een klein emmertje wat handwarmwater en wat goedkoop afwasmiddel te doen. Pad eerst samenknijpen dan onder water, en dan loslaten (dan zuigt ie direct water/wasmiddel op). Vervolgen pak ik de pad met het velcro naar beneden, en leg mijn duim op de bovenkant midden op de pad (vingers onder de pad) en wrijf van binnen naar buiten met mijn duim, terwijl ik tegelijktijd met mijn duim de pad wat samendruk. Zo rondom werken, opnieuw nat maken, en herhalen tot er alleen nog relatief schoon water uit de pad komt (desnoods tussendoor schoon water met afwas pakken)
  • pads doe ik eigenlijk altijd in de wasmachine een wasnet, zodat ze niet ergens in de wasmachine beklemd kunnen raken (rand trommel of iets dergelijks)
  • pads in de wasmachine met kort wasprogramma op 30 of hooguit 40 graden, niet sneller dan 400 max. 800 rpm centrifugeren
  • gebruik in elk geval vloeibaar wasmiddel, zonder wasverzachter, of gebruik speciaal microvezel wasmiddel (kunnen de doeken ook gelijk mee)
  • pads daarna liggend drogen, met het velcro naar boven
Pas na zo'n 15-20 keer gebruik zijn de pads versleten.
 
Voor dat ze de wasmachine ingaan spoel ik ze al uit, dat zou vast even beter kunnen.
Zal ze voortaan in een wasnetje in de machine gooien., en op max 800 rpm centrifugeren.
Maar belangrijker nog: kan ik deze Pads alsnog wel blijven gebruiken of zijn ze echt afgeschreven en kan ik nieuwe gaan halen?
 
Gewoon eens GOED schoonmaken met de hand, tegelijk goed inspecteren (vooral de gele), daarna kun je waarschijnlijk prima zelf beoordelen of je ze nog kunt gebruiken.
Ik gok van wel, maar is moeilijk zeggen van n foto...
 
Die gele lijkt zelfs een beetje ingedeukt. Teveel warmte gecreëerd door te lang doorwerken en/of niet goed schoonmaken tussendoor, lijkt mij.

Mijn Raffini pads gaan al een flink aantal auto's mee (ruim een jaar) en heb alleen nog maar harde lakken gedaan. Dus meerdere hits per auto. Tot op heden zien zij er nog zeker niet uit zoals op jouw foto's.


Greetz
 
Ik heb een soortgelijk probleem met Raffini pad.

Mijn oranje Raffini pad zag er na een keer mijn auto gedaan te hebben nog zo goed als nieuw uit, echter bij de tweede keer dak en motorkap 2 hits gedaan te hebben, zag de pad er ongeveer hetzelfde uit als de gele pad van Patrickverburg (ingedeukt in het midden van de pad).

Bij de tweede keer (dag erna) ging de pad met de minuut achteruit. De pad begon steeds meer / verder in te deuken, werd dunner en begon te rafelen. Heb de auto de derde dag niet af kunnen werken omdat pad te ver achteruit gegaan was. Telkens tussendoor de pad verschillende keren gecheckt op eventuele hitte; voor zover bekend is de pad niet (te) warm geworden.

Het vreemde is dat de pad er na de eerste auto nog zo goed als nieuw uitzag. De eerste keer (ca. 4,5 maand geleden) is pad gebruikt icm Monello veloce compound. De tweede keer (afgelopen week) met Scholl S3 compound.

Pad is regelmatig schoon gemaakt. Grootste vuil uit pad gemasseerd met ontvetter (1Z ontvetter) en laatste restjes met lauw water uitgespoeld en drooggedraaid.

Heb dit probleem nooit eerder gehad met CG hexlogic pads. Was pads nooit in wasmachine en laat de op natuurlijke wijze drogen.

Lak betreft wel (knetter-) harde Mercedes lak. Het is me een compleet raadsel waarom deze pad zo hard en snel slijt.

Heeft iemand hier misschien dezelfde ervaring mee? Ben benieuwd of ik iets verkeerd gedaan heb of laat de kwaliteit te wensen over?

Gr. Harold
 

Bijlagen

  • IMG_20171105_122702.jpg
    IMG_20171105_122702.jpg
    70,7 KB · Weergaven: 136
Ik heb hetzelfde met 1 pad. Betreft de gele op de kleine backing plate. Deze heeft een deuk in het midden.
Wel moet ik erbij zeggen dat ik deze pad vrij hard heb gebruikt/misbruikt op een harde Mercedes lak.
De rest heb ik er geen last van. Ze zijn allemaal hetzelfde behandeld door de tijd heen.
 
Het indeuken wijst op los velcro in het midden. Als je in het midden aan de foam trekt kan je dan voelen dat deze los zit van de velcro backing?

Polijstpads zijn sowieso verbruiksproducten. Deze slijten en zal je regelmatig moeten vervangen. Hoe steviger een pad hoe eerder die slijt. De Rupes groene en blauwe staan helemaal bekend dat deze ultra snel slijten.

Daarnaast speelt de verlijming een grote rol hoe goed de pads op een Dual Action machine gebruikt kunnen worden. Je hebt twee type verlijming zover ik weet: chemisch en thermisch. Thermisch is beter voor het milieu maar zoals de naam al suggereert is deze met hitte verlijmd en met hitte komt deze ook eerder los.

Bij een Dual Action machine warmt de lak niet op wat natuurlijk mooi is maar de warmte ontstaat wel ergens anders namelijk tussen steunplaat en pad. Alleen het voelt totaal niet heet omdat het stof is. Was het metaal met dezelfde temperatuur dan verbrand je gewoon je vingers maar zo'n pad kan je gewoon beet houden.
Daardoor denkt men vaak dat het niet heet wordt maar in de praktijk is het onvermijdelijk.

Daarnaast hangt het er ook vanaf hoeveel grip de pad heeft op het oppervlak. Iedereen die wel eens een oude Porsche heeft gedaan snapt wat ik bedoel. Hoe plakkeriger de lak hoe meer grip de pad heeft en dus ook meer weerstand en warmt de boel nog sneller op. Ook de vervuiling in de lak die je verwijdert zorgt voor meer weerstand en dus ook meer warmte.

Welk type verlijming er gebruikt is wordt nauwelijks vermeld. De Monello Raffini pads zijn in ieder geval chemisch verlijmd en zeer sterk. Dat wil uiteraard niet zeggen dat het nooit voor kan komen dat velcro los kan laten maar het is wel zeldzaam. Dat weten we omdat we genoeg ellende hebben gehad met andere fabrikanten en hun verlijming. Het percentage is echt nihil i.v.m. andere fabrikanten die we hebben geprobeerd.
Betere verlijming dan dit gaat het gewoon niet worden.

We vermoeden dat de Scholl pads thermisch verlijmd zijn omdat deze vaker oververhit raken dan de Monello pads. Bovendien worden de Monello pads veel meer verkocht dan de Scholl pads. De Raffini pads worden geproduceerd door dezelfde fabrikant als de Chemical Guys pads. Ze worden tegelijk geproduceerd alleen de CG pads worden nog ingesneden daarna en die van ons niet. Daar hebben we bewust voor gekozen omdat het naar onze mening geen meerwaarde heeft. Vaak krijg je opgedroogd polijstmiddel in de gootjes met meer stoffen tot gevolg.

Het is heel lastig om op basis van een foto exact te kunnen oordelen wat de oorzaak is. Een productiefout lijkt me zeer onwaarschijnlijk omdat je dan nog geen paar panelen kan doen voordat het los komt. Dan blijft over dat er toch te heet is geworden of de reiniging niet helemaal lekker is gegaan. Droog draaien met een natte pad is ook niet zonder risico. Misschien zijn er reinigingsmiddelen achter gebleven die het foam/verlijming hebben aangetast.

Stuur ons even een mailtje op: informatie@carclean.com dan kunnen we kijken wat we kunnen doen voor je want we snappen dat het vervelend is.
 
@Dibbuz Dank je voor de uitgebreide uitleg en tips. Wanneer ik vandaag tijd zie, zal ik idd eens kijken of de Velcro los is gelaten in de midden van de pad.

Fijne dag toegewenst.
 
@Dibbuz Helaas heb ik niet eerder kunnen nakijken of de pad los is gelaten in de midden.

Ik heb het vanavond kunnen nakijken en de pad is niet losgelaten in de midden. Wel is deze op de rand een klein beetje los.


Gr. Harold