In september 2017 heb ik een nieuwe Moto Guzzi aangeschaft; niet omdat ik hem echt nodig had (want Blakkie, mijn RT is mijn daily ride), maar wel omdat ik hem zo mooi vond.
Guztavo (mijn Moto Guzzi, alles wat ik graag zie, krijgt van mij een naam
) is wat men een nieuwe klassieker noemt. Het is m.a.w. een oud, reeds lang bestaand model, dat voortdurend geüpdatet is. Het is dus geen retro motorfiets; retro's zijn nieuwe motoren die er uitzien alsof ze dateren uit de jaren zeventig.
Dit is de grootvader van mijn Guztavo.
Deze V7 dateert uit 1967 en is dus precies 50 jaar ouder dan die van mij.
Zo ziet de Mark III uit 2017 eruit.
Na 2,5 jaar heb ik al 2.140 km gereden.
Had ik al vermeld dat het niet mijn "daily ride" was?
En geloof het of niet, maar dit was de allereerste keer dat ik hem gewassen heb.
En zelfs nu, vond ik hem niet echt vuil, maar eerder bestoft.
Het chroom van de spiegel was wel al wat aangetast (ondanks dat de motor altijd binnen staat).
Deze aanslag heb ik echter makkelijk kunnen verwijderen met een microvezeldoek.
Ook de staat van de kardan maakte duidelijk dat de motor niet direct uit de showroom kwam.
En dan zie je ook meteen dat er in 50 jaar niet veel hoeft te veranderen. Zo zag er de kardan van V7 er oorspronkelijk uit.
Qua benodigd materiaal kon ik het deze keer heel beperkt houden.
Een emmer met wat Poorboy's World All Purpose Cleaner & Degreaser, een emmertje met spoelwater en twee microvezeldoeken volstonden om de klus te klaren.
Het poetsen van een klassieke motorfiets is toch niet hetzelfde als het wassen van een wagen.
En het werd mij ook al snel duidelijk waarom je zo weinig motoren ziet met spaakwielen...
Maar uiteindelijk kreeg ik alles weer proper.
De motor wordt achteraan gesierd met een sticker van de "The Distinguished Gentleman's Ride".
Dit is een jaarlijkse rondrit van (nieuwe) klassieke motoren en retromotoren die worldwide wordt georganiseerd door de Movemberbeweging op de laatste zondag van september. Het is de bedoeling dat dan zoveel mogelijk motorrijders met een klassieke motor een rondrit doen in hun beste pak om aandacht te vragen voor het fysiek en mentaal welzijn van mannen. Ik heb daar in 2017 & 2018 aan deelgenomen in Gent en het is een echte aanrader voor motorliefhebbers.
De Moto Guzzi is trots op zijn afkomst.
De vliegende adelaar is een eerbetoon aan Giovanni Ravelli, één van de drie oprichters van Moto Guzzi. Hij verongelukte met zijn vliegtuig in 1919. Carlo Guzzi en Giovanni Ravelli gebruikten de adelaar van de luchtmacht om hun vriend te herdenken.
Na enkele uurtjes, was dit het eindresultaat.
Hij heeft - ondanks alle moderne techniek zoals ABS en USB-aansluiting voor de GPS - toch nog een groot seventies gehalte.
Guztavo heeft geen middenbok waardoor hij nogal doorhangt op één zijde.
In de garage staat hij dan ook altijd opgesteld in een inrijklem van Datona. Op die manier neemt hij veel minder plaats in (en loopt de olie niet naar één kant).
En om af te ronden nog een selfie van de cleaner.
Bedankt voor de interesse. Mijn excuses dat er niet veel te vertellen viel over het detailen…
Guztavo (mijn Moto Guzzi, alles wat ik graag zie, krijgt van mij een naam
Dit is de grootvader van mijn Guztavo.
Deze V7 dateert uit 1967 en is dus precies 50 jaar ouder dan die van mij.
Zo ziet de Mark III uit 2017 eruit.
Na 2,5 jaar heb ik al 2.140 km gereden.
Had ik al vermeld dat het niet mijn "daily ride" was?
En geloof het of niet, maar dit was de allereerste keer dat ik hem gewassen heb.
Het chroom van de spiegel was wel al wat aangetast (ondanks dat de motor altijd binnen staat).
Deze aanslag heb ik echter makkelijk kunnen verwijderen met een microvezeldoek.
Ook de staat van de kardan maakte duidelijk dat de motor niet direct uit de showroom kwam.
En dan zie je ook meteen dat er in 50 jaar niet veel hoeft te veranderen. Zo zag er de kardan van V7 er oorspronkelijk uit.
Qua benodigd materiaal kon ik het deze keer heel beperkt houden.
Een emmer met wat Poorboy's World All Purpose Cleaner & Degreaser, een emmertje met spoelwater en twee microvezeldoeken volstonden om de klus te klaren.
Het poetsen van een klassieke motorfiets is toch niet hetzelfde als het wassen van een wagen.
En het werd mij ook al snel duidelijk waarom je zo weinig motoren ziet met spaakwielen...
Maar uiteindelijk kreeg ik alles weer proper.
De motor wordt achteraan gesierd met een sticker van de "The Distinguished Gentleman's Ride".
Dit is een jaarlijkse rondrit van (nieuwe) klassieke motoren en retromotoren die worldwide wordt georganiseerd door de Movemberbeweging op de laatste zondag van september. Het is de bedoeling dat dan zoveel mogelijk motorrijders met een klassieke motor een rondrit doen in hun beste pak om aandacht te vragen voor het fysiek en mentaal welzijn van mannen. Ik heb daar in 2017 & 2018 aan deelgenomen in Gent en het is een echte aanrader voor motorliefhebbers.
De Moto Guzzi is trots op zijn afkomst.
De vliegende adelaar is een eerbetoon aan Giovanni Ravelli, één van de drie oprichters van Moto Guzzi. Hij verongelukte met zijn vliegtuig in 1919. Carlo Guzzi en Giovanni Ravelli gebruikten de adelaar van de luchtmacht om hun vriend te herdenken.
Na enkele uurtjes, was dit het eindresultaat.
Hij heeft - ondanks alle moderne techniek zoals ABS en USB-aansluiting voor de GPS - toch nog een groot seventies gehalte.
Guztavo heeft geen middenbok waardoor hij nogal doorhangt op één zijde.
In de garage staat hij dan ook altijd opgesteld in een inrijklem van Datona. Op die manier neemt hij veel minder plaats in (en loopt de olie niet naar één kant).
En om af te ronden nog een selfie van de cleaner.
Bedankt voor de interesse. Mijn excuses dat er niet veel te vertellen viel over het detailen…