• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Moto Guzzi V7 III Classic - 2.140 km ... na 2,5 jaar ...

Vlerk

Detailing guru
14 dec 2009
422
153
58
Herent (België - op 5km van Leuven)
In september 2017 heb ik een nieuwe Moto Guzzi aangeschaft; niet omdat ik hem echt nodig had (want Blakkie, mijn RT is mijn daily ride), maar wel omdat ik hem zo mooi vond. :blush:
Guztavo (mijn Moto Guzzi, alles wat ik graag zie, krijgt van mij een naam :rolleyes:) is wat men een nieuwe klassieker noemt. Het is m.a.w. een oud, reeds lang bestaand model, dat voortdurend geüpdatet is. Het is dus geen retro motorfiets; retro's zijn nieuwe motoren die er uitzien alsof ze dateren uit de jaren zeventig.

Dit is de grootvader van mijn Guztavo.
003 1967 Moto Guzzi 01 rechts.jpg

Deze V7 dateert uit 1967 en is dus precies 50 jaar ouder dan die van mij.

040 200421 Moto Guzzi 30 proper.jpg

Zo ziet de Mark III uit 2017 eruit.

Na 2,5 jaar heb ik al 2.140 km gereden.
001 200421 Moto Guzzi 01 dashboard.jpg

Had ik al vermeld dat het niet mijn "daily ride" was?

En geloof het of niet, maar dit was de allereerste keer dat ik hem gewassen heb. :pensive: En zelfs nu, vond ik hem niet echt vuil, maar eerder bestoft.
010 200421 Moto Guzzi 11.jpg


Het chroom van de spiegel was wel al wat aangetast (ondanks dat de motor altijd binnen staat).
011 200421 Moto Guzzi 13.jpg

Deze aanslag heb ik echter makkelijk kunnen verwijderen met een microvezeldoek.

Ook de staat van de kardan maakte duidelijk dat de motor niet direct uit de showroom kwam.
012 200421 Moto Guzzi 15.jpg


En dan zie je ook meteen dat er in 50 jaar niet veel hoeft te veranderen. Zo zag er de kardan van V7 er oorspronkelijk uit.
013 1967 Moto Guzzi 02 kardan.jpg


Qua benodigd materiaal kon ik het deze keer heel beperkt houden.
Een emmer met wat Poorboy's World All Purpose Cleaner & Degreaser, een emmertje met spoelwater en twee microvezeldoeken volstonden om de klus te klaren.
020 200421 Moto Guzzi 17 materiaal.jpg


Het poetsen van een klassieke motorfiets is toch niet hetzelfde als het wassen van een wagen. :sweat:
021 200421 Moto Guzzi 25.jpg


En het werd mij ook al snel duidelijk waarom je zo weinig motoren ziet met spaakwielen...
022 200421 Moto Guzzi 26.jpg


Maar uiteindelijk kreeg ik alles weer proper.
041 200421 Moto Guzzi 33 motorblok proper.jpg


De motor wordt achteraan gesierd met een sticker van de "The Distinguished Gentleman's Ride".
030 200421 Moto Guzzi 29 DGR.jpg

Dit is een jaarlijkse rondrit van (nieuwe) klassieke motoren en retromotoren die worldwide wordt georganiseerd door de Movemberbeweging op de laatste zondag van september. Het is de bedoeling dat dan zoveel mogelijk motorrijders met een klassieke motor een rondrit doen in hun beste pak om aandacht te vragen voor het fysiek en mentaal welzijn van mannen. Ik heb daar in 2017 & 2018 aan deelgenomen in Gent en het is een echte aanrader voor motorliefhebbers.
031 180930 DGR 37.jpg


De Moto Guzzi is trots op zijn afkomst.
050 200421 Moto Guzzi 36 Made in Mandello del Lario.jpg

De vliegende adelaar is een eerbetoon aan Giovanni Ravelli, één van de drie oprichters van Moto Guzzi. Hij verongelukte met zijn vliegtuig in 1919. Carlo Guzzi en Giovanni Ravelli gebruikten de adelaar van de luchtmacht om hun vriend te herdenken.

Na enkele uurtjes, was dit het eindresultaat.
060 200421 Moto Guzzi 39 links.jpg


Hij heeft - ondanks alle moderne techniek zoals ABS en USB-aansluiting voor de GPS - toch nog een groot seventies gehalte. :)
061 200421 Moto Guzzi 40 zijkant achter.jpg


Guztavo heeft geen middenbok waardoor hij nogal doorhangt op één zijde.
062 200421 Moto Guzzi 44 rechts.jpg

In de garage staat hij dan ook altijd opgesteld in een inrijklem van Datona. Op die manier neemt hij veel minder plaats in (en loopt de olie niet naar één kant).

En om af te ronden nog een selfie van de cleaner. ;)
070 200421 Moto Guzzi 49 selfie.jpg


Bedankt voor de interesse. Mijn excuses dat er niet veel te vertellen viel over het detailen…
 
Supermooie motor! Heb zelf ook naar Moto Guzzi gekeken maar ik kom steeds met mijn knie tegen de cilinder...heel erg jammer.
Zo’n California vind ik ook echt mooi.
 
  • Leuk
Reactions: Vlerk
Hoera! Motorfietsen! Schitterende brommert met een duidelijke knipoog naar zijn grootvader van 5 decennia terug.

Uit ervaring weet ik eveneens dat een 'simpele' was- en poetsbeurt zomaar een dag in beslag kan nemen. Enorm veel details, gepriegel, je tengels openhalen aan gemene beugeltjes en je doeken scheuren aan scherpe randjes. Het wordt nog erger als je een fiets hebt met een kuip. Motorpoetsen is zalig.
 
  • Leuk
Reactions: Vlerk
Mooi verhaal met leuke foto's (en ook ik heb weinig met motorfietsen). Die foto in pak compleet met pochet, is echt schitterend, maar ik mag hopen dat de snelheid laag is gebleven, denk dat het nette pak bij een valpartij zo goed als geen bescherming zal geven.
 
  • Leuk
Reactions: Vlerk
Supermooie motor! Heb zelf ook naar Moto Guzzi gekeken maar ik kom steeds met mijn knie tegen de cilinder...heel erg jammer.
Zo’n California vind ik ook echt mooi.

Zo'n California is inderdaad wondermooi. Ik hou vooral van de zwarte uitvoering met zwart-wit zadel.
California.jpg

Als ik niet het hele jaar door met de motor zou gaan werken, zou dit een perfecte vervanger zijn van mijn plastieken RT. ;)

Ik ben niet van de motors, maar ik vind dit een prachtig verhaal, fotoreportage en "detail-verslag" :cool:

Over het detailen viel er in dit geval niet veel te zeggen, dus ik moest op zoek naar wat alternatieve inhoud.

Mooi verhaal met leuke foto's (en ook ik heb weinig met motorfietsen). Die foto in pak compleet met pochet, is echt schitterend, maar ik mag hopen dat de snelheid laag is gebleven, denk dat het nette pak bij een valpartij zo goed als geen bescherming zal geven.

Wees gerust; de snelheid blijft laag als je met 600 medemotorrijders door het centrum van Gent probeert te laveren. :rolleyes:
Mijn uitrusting was nochtans reglementair volgens de Belgische wetgeving: helm, lange mouwen, handschoenen, lange broek & schoenen die de enkel beschermen. :blush: Maar ik ben het met je eens. Echt beschermd ben je natuurlijk niet...
Vandaar ook dat ik voor de verbindingsrit van Leuven naar Gent mijn trouwe Roadcrafter van Aerostich over mijn pak had aangetrokken. D.i. een volledig beschermende overall die ik altijd over mijn kostuum draag als ik ga werken.
180930 DGR 01 Alex.jpg
 
Prachtige motor. Ik kan mij herinneren dat mijn vader in de jaren 70 van de vorige eeuw ook een V7 had. Volgens mij een witte of wit-zwarte, maar ik twijfel.

Spaken maak ik vaak schoon met de Mothers Wheel Brush. Lekkere zachte haren die fijn om de spaken heen slaan en daar dan dus ook reinigen.

Mooie machine. Gefeliciteerd.