• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Motorkap Tesla verpest

GreyMerc

Detailing chief
7 feb 2022
45
78
Beste forumleden en mede poetsers,

Ik heb m’n Tesla verpest.
Er zat veel steenslag op en ik ben wel bekend met polijsten dus ik heb de gok gewaagd om lak te bestellen en alle steenslag weg te werken.
Ik weet ook wat ik fout heb gedaan en dat ik een sukkel en amateur ben, maar van de andere kant ben ik ook trots dat ik er wel aan begonnen ben. Ik had me ook voorgenomen dat als het niet zou lukken dat ik altijd nog de motorkap opnieuw kan laten spuiten. Dus ben eraan begonnen als les, test en hobby.

Wat heb ik fout gedaan?
Ik heb niet lang genoeg gewacht met schuren, ik heb eerst te soft geschuurd met 3000 korrel en toen dit niet werkte had ik alleen 800 liggen.
Daarmee geschuurd en toen gepolijst maar nu blijf ik de doffe plekken zien in bepaalde hoeken/licht. Ik zal logischerwijs door de blanke lak heen gegaan zijn.

Wat ik heb gedaan:
- ontvet
- witte lak 1 coat
- 15 minuten later parelmoer lak 2 coat
- GEEN blanke lak erover gedaan (fout maar ik had het niet meebesteld)
- paar uur gewacht en geschuurd met 3000 korrel.
- toen ik het hiermee niet strak/vlak kreeg heb ik 800 korrel gepakt. Toen schuurde ik in mijn optiek de parelmoer er weer af maar het werd wel vlakker.
- lichte laag parelmoer erover gedaan en nogmaals licht opgeschuurd met 3000.
- toen gepolijst volgens normale stappen.
- resultaat; op veel plekken nog zichtbare lak die erop ligt waar ik niet meer durfde te schuren. Op de plekken waar ik wel vlakgeschuurd heb zijn doffe plekken en is het schuren nog te zien.

Wat ik mijn concrete vraag; wat moet ik nu doen?
1: zo laten aangezien ik wrs te veel lak verwijderd heb en ik dit nooit meer goed krijg.
2: opnieuw schuren maar dan met 1500-2000-3000 en nogmaals polijsten?
3: opnieuw aanstippen met de 2 lakken en aflakken met blanke lak en dan schuren en polijsten?
4: ontvetten en de gehele doffe plekken voorzien met blanke lak en dat er netjes inschuren volgens stappenplan en af polijsten? Ik bedoel dus de volledige schuurplekken aflakken met blanke lak in de gok dat ik daar door de blanke lak heen gegaan ben.
5: laten spuiten.
6: blijven polijsten tot ik de doffe plekken eruit heb?

Ik snap uiteraard dat ik als een idioot over kom, maar ik vergeef het mezelf. Ik leer zo en ik kon toch niet veel verpesten aan die motorkap.
Ik had er echter beter over na moeten denken en hulp moeten vragen. Het moest alleen per se snel op 1 dag gedaan zijn en dat was een fout.
Op de foto’s zie je dat ik bij de bumper niet meer heb durven te schuren, dus daarom zijn daar de lakvlekken nog te zien.

Graag advies (en geen terechtwijzingen, want ik baal al genoeg)

• Verbluft
Reacties: Cordoba
Foto 1: doffe plekken op foto amper te zien door weerkaatsing

Foto 2 bumper (nog niet verder geschuurd)

1 na laatste foto is tijdens het polijsten waar ik dus de plekken bleef zien.

Video is net na lakken (wit 1K)

Bijlagen

• IMG_1509.webp
    IMG_1509.webp
    112,8 KB · Weergaven: 101
  • IMG_1505.webp
    IMG_1505.webp
    205,5 KB · Weergaven: 95
  • IMG_1502.webp
    IMG_1502.webp
    37,9 KB · Weergaven: 94
  • IMG_1507.webp
    IMG_1507.webp
    73,7 KB · Weergaven: 94
  • IMG_1507.webp
    IMG_1507.webp
    86,2 KB · Weergaven: 92
  • IMG_1510.webp
    IMG_1510.webp
    60,4 KB · Weergaven: 78
Allereerst; Tof dat gewoon zegt dat je de boel verklo*t hebt en je verlies neemt. ;)

De foto's zijn vrij ruk. (Video niet toegevoegd) Een tip zou zijn om bijv. een stukje tape te plakken naast hetgeen wat je goed wilt vastleggen en dan de camera laten focussen op de tape. Zo breng je het goed in beeld, close-up. Dan neem je dus ook geen foto van de reflectie.

Ik weet niet hoe ernstig c.q. diep de defecten waren, maar als ik de stappen zo lees, heb je veel lak(ken) gebruikt. Bij steenslag en krassen is het sowieso al lastig om met een kleurlak én blanke lak te werken, omdat er simpelweg weinig ruimte kan zijn om de lagen goed op te bouwen zodat er ruimte overblijft (kuiltje) om als laatste een blanke lak aan te brengen.

Je geeft aan dat je dit overschot niet vlak kreeg met p3000, wat duidt op een flink overschot. En door ongeduld, ben je aan de gang gegaan met p800 wat nogal grof is mocht je de omringende goede lak onverhoopt raken én wat een grof schuurbeeld geeft op je nieuwe lak. (Wat weer om extra lakverwijdering vraagt om een zo strak mogelijk schuurbeeld te krijgen alvorens polijsten)

Ik heb even lopen klooien met Paint:

(1) KRAS DOOR ALLE LAGEN.
Laklagen 01.webp

(2) OPVULLEN MET KLEURLAK. (Druppel vaak te groot voor klein defect, puur ter illustratie)
Laklagen 02.webp

(3) OVERSCHOT VERWIJDERT (Middels schuren en polijsten, uiteraard verwijder je lokaal ook wat lak hiermee)
Laklagen 03.webp

(4) IDEALITER ZORGT JE VOOR RUIMTE WAAR BLANKE LAK KAN AANSLUITEN MET OMRINGENDE BLANKE LAK.
Laklagen 04.webp

(5) BLANKE LAK VERDWIJDEREN TOT VLAK MET OMLIGGENDE BLANKE LAK.
Laklagen 05.webp

(6) JE GEBRUIKTE 2 LAKLAGEN, MAAR TEVEEL.
Laklagen 06.webp

(7) JE GAF AAN DAT JE EIGENLIJK DE BOVENSTE LAKLAAG DUSDANIG VER TERUGSCHUURDE, DAT JE WEER DE EERSTE LAAG ZAG.
iN DE AFBEELDING EVEN IN HET WIT. De bovenste laag schuurde je weg, de primaire opvulling was daarna nog steeds niet vlak aan omliggende lak. (Alleen wat ''vlakker'') Vervolgens gaf je opnieuw een laag lak en opnieuw schuren. De primaire vulling was al gedaan, dus je schuurde simpelweg weg wat je toevoegde.
Laklagen 07.webp

- resultaat; op veel plekken nog zichtbare lak die erop ligt waar ik niet meer durfde te schuren. Op de plekken waar ik wel vlakgeschuurd heb zijn doffe plekken en is het schuren nog te zien.

(Excuus, krijg de tekst niet meer naar normaal)

Als het schuurbeeld dus nog niet strak genoeg was om te verfijnen middels polijsten, dan zal je altijd nog doffigheid en zelfs schuurkrassen zien.

Op de motorkap lijk weet ik niet precies waar ik moet kijken, maar zie wel wat doffe velden. Als je dit middels polijsten niet meer weg krijgt, is er schade ontstaan. (Ik weet ook niet wat je gebruikte materialen waren, zoals machine/pad/polijstmiddel/methode/herhaling/etc)

De plekken op de bumper lijken nog op ''druppels'' en dus een overschot wat nog verwijdert kan worden. Maar ik lijk ook twee kleuren te zien.

Parelmoer is natuurlijk al gevoeliger voor lichtval, dus dat maakt het er niet makkelijker op.

Iedereen maakt fouten en voor iedereen is er een eerste keer (voor wat dan ook)

Goed dat je eraan begonnen bent, dat alleen al is top en klasse (!) Dat het dan fout gaat ...... kan gebeuren en hoort er (helaas) bij ....... volgende keer beter!

• Leuk
Reacties: GreyMerc
De eerste stap om te leren van je fouten, is toegeven dat je een fout hebt gemaakt, dus wat dat betreft ben je goed op weg. Blijft de vraag hoe groot die fout is.

Op basis van de foto's is lastig te bepalen of je nu nu werkelijk door de blanke lak heen bent gegaan, of dat je gewoon verder moet schuren (fijn) en polijsten om de glans terug te krijgen. Als je door de blanke lak gegaan bent, zie je normaal eerst één plek waar je er door bent, als je dan door gaat met fijn schuren/polijsten dan zie dat die plek waar de blanke lak weg is steeds groter wordt. Mijn suggestie zou zijn om nog een polijststap te doen, en te zien of de doffe plek groter wordt of niet.

Een ander ding dat je mogelijk zelf al bedacht hebt: zorg dat je altijd meer dan voldoende tijd hebt, bijvoorbeeld minimaal 2x zoveel tijd als je denkt nodig te hebben, zeker als je ergens geen ervaring mee hebt. Op het moment dat je een klus hebt waarvan je denkt dat je een dag nodig hebt, zorg dan dat je een alternatief hebt waarbij je bij uitloop van de klus de volgende dag of op een ander geschikt moment de klus kunt afmaken.

• Leuk
Reacties: GreyMerc
Op verzoek betere foto’s. Nogmaals excuus voor de slechte foto’s.
Dank voor alle tips.

Ik heb geprobeerd te polijsten met hard cutting pad van Monello. Ik heb die DAP set met Monello pads geel - oranje en rood. Ook die bijhorende compound geprobeerd.

Ik zie nog steeds de ruwe schuurplekken in de lak. Dus ik zie de schuurstrepen om de lakpuntjes heen in de richting waar ik geschuurd heb (zonder de omliggende gedeeltes af te plakken) - ook een les.

Ik weet dus gewoon niet of ik nog verder moet schuren of dit meteen eruit kan polijsten. Dat is vooral de vraag. Hoe dun heb ik de lak gemaakt en krijg ik 800 korrel weg gepolijst of moet ik eerst nog 1500-3000 gaan schuren?

De bumper gaat denk ik wel lukken. Je ziet daar overschot dus ik kan daar nu afplakken, blanke lak gebruiken. Wachten, schuren, polijsten en dan krijg ik dit wel goed denk ik.
De motorkap maak ik me wel zorgen om.

@Cordoba @Quantoxx

Bijlagen

• IMG_1517.webp
    IMG_1517.webp
    42,9 KB · Weergaven: 55
  • IMG_1518.webp
    IMG_1518.webp
    119,9 KB · Weergaven: 57
  • IMG_1519.webp
    IMG_1519.webp
    83,2 KB · Weergaven: 66
  • IMG_1520.webp
    IMG_1520.webp
    53,2 KB · Weergaven: 53
  • IMG_1521.webp
    IMG_1521.webp
    65,9 KB · Weergaven: 56
  • IMG_1522.webp
    IMG_1522.webp
    92,2 KB · Weergaven: 52
  • IMG_1523.webp
    IMG_1523.webp
    103 KB · Weergaven: 57
Of je door de blanke lak heen bent geschuurd, is vanaf de foto’s inderdaaf erg lastig te achterhalen.

Aangezien je je verlies eigenlijk al wel hebt genomen (herspuiten), raad ik je wel aan om nogmaals te proberen of je het toch niet wat toonbaarder krijgt.

In je bericht geef je aan dat je met k800 aan de gang bent gegaan, ik ben bang dat wat je nog in je lak ziet, de schuurkrassen hiervan zijn. De stap van k800 naar k3000 is echt veel te groot, ik zou hem wat fijner afbouwen. Dus van k800 -> k1000 -> k1500 -> k2000 etc. Nu zul je enorm lang moeten polijsten om die laatste schuurkrassen netjes weg te krijgen.

• Leuk
Reacties: Cordoba
Zoals Tomas al aangeeft moet je het schuren afbouwen in grofte, vergelijkbaar met het helder maken van koplampen. Daarbij is ook de regel dat je steeds haaks schuurt op de voorgaande grofte: op die manier kun je zien of je de vorige schuurkrassen helemaal weg hebt gekregen.