• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Motorvelgen reinigen. Hulp gevraagd met zoeken naar kwast.

Aficior

Detailing guru
Tester of Bling
10 jun 2009
3.681
193
61
Haarlemmermeer
Geacht forum,

Met zijn allen weten we meer dan één.

motorcycle-rear-wheel-spinner.webp



Als voorbeeld een afbeelding van een motorachterwiel. Zelf rijd ik ook een motorfiets die ketting-aangedreven is. Hierdoor zit er eigenlijk altijd wel wat kettingvet op mijn achterwiel. En ja, dat is dus regelmatig reden om het weer eens lekker schoon te maken!!

Nu heb ik deze fantastische kwast:

Autoglym.webp




Maar deze mag je niet gebruiken op gelakte of gepoedercoate glimmende donkere oppervlaktes, vanwege het feit dat de harde haren krasjes kunnen veroorzaken. Ik heb net als op de foto zwarte gelakte velgen.

Nu gebruik ik voor auto-velgen al een tijdje onder andere deze kwast van Valet Pro:

Valet Pro.webp


Een hele fijne kwast die goed bestand is tegen velgenreinigers en andere chemicaliën die je gebruikt bij het reinigen van velgen. Echter, autovelgen zitten in mijn geval nimmer onder de olie of het vet dat van een motorketting afgeslagen wordt. Dat is toch een heel ander soort van viezigheid.

Enige wat ik dan als detailer weer heb met deze fantastische kwast, is dat ik deze niet voor mijn vieze vettige motorvelgen wil gebruiken, omdat die mooie witte kwast dan natuurlijk hartstikke vies wordt en ik dan weer veel tijd kwijt ben aan het schoonmaken van de kwast. Ik zoek dus een kwast met dezelfde kwaliteiten, maar dan de haren in de kleur zwart.

Die zal ik na gebruik natuurlijk ook telkens reinigen, maar dan stoort het mij niet dat deze soms erg vies wordt.
Wie kent er een kwast van gelijke kwaliteit, geen varkenshaar, chemicaliën bestendig maar dan in het zwart?

Hartelijk dank voor het meedenken,
Aficior
 
Mijn dochter gaat altijd naar Swaak in Utrecht
Als ze daar geen passende kwast hebben bestaat hij niet
Ik heb een brede heel zachte van de Action, maar die is spierwit o_O

Dus op zoek naar een speciaalzaak voor kunstschilders benodigdheden ?!?
 
  • Grappig
Reacties: Aficior
Ik moet bekennen @Istnogferarie , dat ik op één van jouw laatste foto's in jouw collectie topic een aantal kwasten zag die ik al surfend ook al eens ergens tegen was gekomen.

De producent van die gele kwasten hadden er één of twee die perfect aan mijn wens leken te voldoen. Ze zijn volgens mij van Poolse makelij.

Ik zou dolgraag eens kijken bij jou, waarbij ik moet opmerken dat ik ze natuurlijk alleen met schone handen wil betasten. Vies maken zou ik alleen met mijn eigen kwasten doen. (Deze laatste alinea nalezend moet op een niet detailer vreemd overkomen).

Ik ga bijzonder graag op je hoffelijke aanbod in.

Zou ik je een pb-tje mogen zenden om gegevens uit te wisselen, zodat we dat af kunnen spreken?

Kan ik daarna desnoods ook nog naar Utrecht rijden conform goede tip van @RedCat .
 
  • Geweldig
Reacties: Istnogferarie
Ik heb mijn motorvelgen altijd schoongemaakt met een doek met wat lampolie op en dat werkte altijd prima. Ik zie geen meerwaarde in het gebruik van een kwast voor de schoonmaak van een velg. Als je regelmatig rijd heeft perfect schoonmaken van de velg van een ketting aangedreven motor ook niet veel nut omdat je dan na ieder ritje opnieuw kan beginnen.
 
Bedankt voor je reactie @Bullmastiff .

Het is absoluut niet de bedoeling om mijn wielen dagelijks schoon te maken. Zeker wanneer ik iedere dag rijd, heb ik daar ook geen tijd voor of wil ik er geen tijd voor maken. Eens in de zoveel tijd maak ik de motor schoon en dan dus ook de wielen. Terugkijkend is dat wanneer ik tijd heb en wanneer de motor (erg) vies is of wanneer ik een rit ga maken met anderen.

Ik weet dat een doek en lampolie goed en voordelig werkt, maar ik wil het vuil niet met een doek over mijn gelakte velgen vegen. Daarom een (zachte) kwast.

Ik zal bij Carclean ook een gallon Meguiars Super Degreaser kopen voor (onder andere) dit doel.
 
Niet specifiek op de kwasten maar wel op het "schoner houden", ik zelf had altijd erg veel last van vet op mijn velgen (en die van mijn VFR zijn wit :D dan valt het natuurlijk helemaal op!).

Zelf heb ik een tijd geleden, ook omdat ik het zat was elke x dagen mijn ketting te vetten, een smeersysteem gehaald en zelf gemonteerd.
Bedenk hierbij dat ik mijn motor dus dagelijks reed (a minimaal 130km p dag) dus veel vet en veel schoonmaken.

Sinds ik het smeersysteem erop het zitten welke gebruik maakt van olie ipv vet is het vele malen minder!

Misschien een optie om naar te kijken als je de velgen weer schoon hebt?
 
  • Leuk
Reacties: Aficior
@Moto360 . Ah. Dan heb jij vermoedelijk het mooie witte 8-spaaks achterwiel? Prachtig!
Mijn VFR VTEC (ja ja) heeft het zwarte 5-spaaks achterwiel.

Ik heb nog een redelijke doos met bussen kettingspray staan, dus die maak ik eerst nog op. Daarna zal ik vermoedelijk ook wel overschakelen op een OSCO, maar ik wil eerst mijn voorraad opmaken. Komt door die @nicknameless met zijn eeuwige: Er is één goede raad en dat is voorraad. Ha ha ha.

Maar ik heb inderdaad vaak gelezen dat een (semi-)automatisch smeersysteem veel netter is in het gebruik ja, dus daar zie ik wel naar uit. Goede tip. Ook ben ik al wat terughoudender gaan smeren, want daar was ik ook niet altijd even zuinig mee.
 
  • Grappig
Reacties: nicknameless
Het type smeermiddel helpt ook. Ik heb zelf vele geprobeerd en je merkt bij de ene echt meer slingoff als bij de andere.
Een beetje zoals bandendressing zeg maar.

Zelf heb ik volgens mij ook nog een busje aan vet ergens staan maar die gaat naar een maat van me, sinds ik de OSCO heb is het "gewoon" elke tankbeurt of 2 een keer aan de plunjer trekken en dan 100m stapvoets rijden. Uiteraard maak ik de ketting wel 1x in de zoveel tijd goed schoon.

Jou VTEC is wel iets nieuwer als de mijne :p
Ik heb een VFR uit 1990. Geen injectie, geen computers gewoon ouderwets carburateur.
Net als de VT750c uit 1983 die naast de VFR staat.
 
  • Leuk
Reacties: Aficior
Vet. Ja. Vroeger gebruikte ik dat ook altijd op mijnmotoren. Duckhams Grease (nu bekend onder de naam Keenol Grease). Lekker eens in de zoveel tijd met een kwastje de binnenzijde en buitenzijdes van de ketting insmeren. Werkte ook best prima eigenlijk. In ieder geval economischer dan die spuitbussen.

Ben je dan ook lid van de VFROC.NL? Of van hun forum?

Edit: Een VFR is (wordt) nooit oud, hij heeft ervaring.
 
Laatst bewerkt:
Ik volg dit ff mee. Misschien dat ik binnenkort 1 van deze prachtige apparaten waar ikzelf wijselijk van wegblijf mag poetsen. Ik ben dus wel benieuwd welke borstel hiervoor het beste is
 
Is al een oude vraag, maar ik was mijn antwoord nog schuldig.

Ik heb uiteindelijk voor een radiatorkwast gekozen. (Of eigenlijk drie stuks). Het metalen deel heb ik afgeplakt met tape.
  • Kwast 1 (tevens stap 1) voor het ontvetten met behulp van lampolie van mijn achterwiel en de delen aan de achterzijde die vies worden van het ketting Sling Off. De lampolie heb ik in een sprayfles gedaan. Ik spuit wat lampolie op de vieze delen en laat dit inwerken. Al snel begint de viezigheid dan ‘te lopen’. Je kunt het ook perfect gebruiken voor het reinigen van je ketting en kettingwielen.
  • Kwast 2 (tevens stap 2) gebruik ik om de in stap 1 ontvette delen na te reinigen met verdunde APC, zodat het echt detailer-schoon wordt.
  • Kwast 3 (tevens stap 3) gebruik ik in combinatie met Great-Lion Velgenreiniger zuurvrij om het VOORwiel te reinigen en de delen die daar met remstof bedekt zijn geraakt.
  • Stap 4 bestaat eruit om mijn remschijf achter te reinigen met remmenreiniger. Lampolie is toch ook wat vettig en dat wil je niet op je remschijf morsen. (Helaas mors ik blijkbaar altijd een beetje, komt door mijn enkelarmige achterbrug, dus reinig ik de schijf achter met remmenreiniger).
Als laatste maak ik vooral kwast 1 weer redelijk schoon met lampolie.

Waarom ik lampolie gebruik?
In engelstalige handleidingen van bijvoorbeeld Honda Motorcycles staat vermeld dat je kerosine kunt gebruiken voor het reinigen van je ketting en kettingwielen. In Nederland noemen wij dat ook wel petroleum of lampolie.
Lampolie kan ik redelijk makkelijk kopen in de winkel en het is veel voordeliger dan spuitbusjes kettingreiniger. Voor het makkelijk verwerken van die lampolie, heb ik het in een sprayfles gedaan.

Waarom deze radiatorkwast?
Hieronder een afbeelding van de radiatorkwast die ik heb gekozen. Ze bestaan er in 50mm breed en 70mm breed. Ik heb voor deze gekozen, omdat de steel lekker lang is en de kunststof steel fijn schoon te maken is. Dit in tegenstelling tot de veel voorkomende ongelakte houten steel. Ik gebruik deze kwasten voor een redelijk vies klusje, maar ik houd ervan om mijn materialen weer schoon op te bergen na gebruik. Dat lukt met deze kwasten. Ze zijn vindbaar onder de naam Anza Pro.
Het groen omcirkelde metalen deel heb ik afgeplakt met tape.

ANZA PRO Super Effective Radiatorkwast.jpeg.webp
 
  • Leuk
Reacties: mfmeijer