• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Na polijsten en afwerken met Wolfgang toch niet echt WOW

Scooby

Detailing rookie
28 apr 2011
128
0
Omdat ik wat lichte krasjes had op mn dak en kofferklep met spoiler heb ik die even volledig aangepakt. Maar ben niet kapot van het resultaat.

Gaat om een Impreza in de bekende wrc blauwe kleur.

Eerst gewassen
Spoiler gedemonteerd om overal goed bij te kunnen
Gekleid met mequiars clay en last touch
met de dap met mezzo op wit hierna waren alle krassen weg
met finale op zwart
met ipa afgenomen
vervolgen met de dap met gouden pad de finshing glaze 3.0 van wolfgang op gebracht en uitgepoetst
Toen met de hand de wolfgang dgps3
Zo'n half uur laten zitten en toen uitgepoetst

Resultaat is dat hij super glad is alleen de kleur is niet zo helder en diep als ik gewend was. Het is net of er een hele lichte grijze waas over hangt. Moet wel zeggen dat het me buiten minder opvalt en het net een spiegel is alleen als hij binnen staat en ik hang met mn hoofd erboven en bekijk dan de spiegeling van de lampen van buiten in mn lak dan is zie ik die waas. Heb nog geprobeerd met een quick detailer van poorboys en mequiars maar verbeterde niks. Toen ook nog natty's pasta wax bleu erop en ook dat voegde niets toe behalve een gigantische sheeting. Vandaag nog even gewassen maar ook dat geeft geen verbetering. Zou de finishing glaze die waas achter laten??

Nou wil ik liever niet nog meer gaan polijsten dan nodig want deze auto's hebben al een hele dunne laklaag (dak is zo'n 65-75micron)

Ziet iemand wat ik verkeerd doe en is mijn werk wijze goed of is de wolfgang gewoon een verkeerde keuze voor deze kleur? Het lijkt wel of de enige wax die mijn auto goed doet de meq nxt is.
 
Ik denk dat het probleem niet zozeer bij de wax zit, maar in het voorwerk.

Wat is je werkwijze bij de verwerking van Finale en FG?
Welke stand op de Dap, en hoeveel passes doe je?

Als je ooit weer gaat polijsten, Mezzo doen, Finale skippen, FG doen op zwart. FG en Finale zijn nagenoeg gelijk, (scheelt heel iets geloof ik) alleen heeft de FG een voedende (glaze) werking.
Dus das eigenlijk dubbelop.
 
Ik doe eigenlijk altijd een dambordje op stand 4,5/5 dan zet ik hem iets lagerongeveer standje 3 en doe ik nog een soort dambordje.

En als ik de finale oversla moet ik dan ook ergens met ipa af nemen. Dan na de mezzo?
 
Je MOET nergens met IPA afnemen, maar om je werk te inspecteren zou je dat dan idd het best na de Mezzo doen.

Vwb. je werkwijze; ik meen hier en daar gelezen te hebben dat de Subaru lakken vrij zacht tot behoorlijk zacht kunnen zijn, en ik denk dat dat in dit verhaal mede een rol speelt.
Op de wat hardere lakken is de Finale vaak ver genoeg afgebroken om een mooie finish achter te laten, de korrels zijn dusdanig klein (nagenoeg helemaal verdwenen) en dus blijft er logischerwijs ook gaan "waas" achter.

Mocht jou lak dus wat aan de zachte kant zijn, zou het goed kunnen zijn dat de korrels nog net niet ver genoeg afgebroken zijn, en dus het door jou omschreven waasje achterlaten.
Is geen drama, kun je gewoon je werkzijze op aanpassen.
Ik heb hier zelf ook een aantal keren flink "ruzie" mee gehad, en het was knap frustrerend.
Na wat tips en hints van enkele medeforummers toch eens een iets andere werkwijze toegepast, en dat ging prima.

Wat ik in jou geval zou proberen:

3-4 erwtjes Finale op een zwarte pad (wel ff spraytje Spray & Wipe oid op je droge pad doen).
Verdelen op stand 1,
1 dambord (dus links-rechts-onder-boven) op stand 2-2,5
2 damborden op 4
1 dambord op 3 afbouwend naar 2.

Zo ben je net ff langer bezig om je korrel af te breken, maar ik ben vrijwel zeker dat je waasje er dan niet meer is.
Op een gegeven moment krijg je zelf wel in de gaten of je hem langer of korter moet verwerken, beetje proberen kan geen kwaad.
Logisch blijven denken, probeer te begrijpen wat je polijstmiddel doet.

Ik zou voor de gein bovenstaand met zowel de Finale als de FG doen om te kijken of je verschil ziet.

Even voor de duidelijk; ik zeg niet dat bovenstaand DE manier is, maar ik heb het nu zo een aantal keren gedaan, en voor mij werkt dit heel prima.
Oja, ik werk dan met een Dap500, ik weet niet in hoeveer de snelheidsstanden overeen komen met een Dap900, maar dat kan vast wel iemand bevestigen of ontkennen.
 
Precies waar ik ook aan dacht Eelco!
Al moet ik zeggen dat t op mijn Lupo niet werkte...
Finishen met Mezzo op zwart werkte bij mij gek genoeg het beste...
 
Ik heb nog even wat verder zitten neuzen op internet. Maar ik zie veel profs de finishing glaze verwerken met een witte pad. En ze doen er allemaal een kruis aan product op. Ik doe normaal 3 erwtjes. En ze gaan heel lang door op een paneel.

En in de polijst middelen zitten toch veel olieén? Moet dat er niet af dan voor dat je een glaze of wax/sealent aanbrengt?
 
Staat er ook bij waarom die witte pad gebruikt word? Als je hem inzet als eenstapper kan ik me daar wel in vinden, dan haal je nog enige correctie met toch een nette glans.
Op een harde BMW lak zou ik ook prima durven finishen met FG op een witte pad bijvoorbeeld, maar op een zachte lak zou ik het niet zo snel doen.

Met veel product lijkt het me ook logisch dat je langer moet doorwerken, je moet ook meer korrels afbreken.

Je kunt het altijd proberen, maar je geeft zelf al aan dat je lakdiktes niet echt ruim zijn.

Mocht je anders evt. samen eens wat willen testen, dan roep je maar eens.
 
De Finishing Glaze is te vergelijken met Finale alleen met glaze toevoging. Finale en FG gebruiken is een beetje dubbelop.
Na Mezzo de FG gebruiken op groen (LIGHT) of zwart. Daarna Deep Gloss aanbrengen.
 
@eelco bedankt voor je aanbod, dat onthou ik even.

Maar ik heb even weer wat nieuwe tips die ik ga proberen.

Rest mij alleen de vraag nog of je de auto ook eerst moet wassen of afnemen voordat je de glaze en/of sealent aanbrengt? En met de fg of finale op een zwarte pad haal je toch vrijwel niets van je lak af?
Standaard is de lak gewoon dun. Zo heb ik ook nog een vrij nieuwe suzuki swift. Ook die heeft bv op het dak maar 60~70 micron. Ik ben dus wel erg voorzichtig.
 
Wat je weg neemt met FG op zwart is nihil inderdaad.

Je hoeft het zeker niet af te nemen, wassen mag om polijststof weg te halen.