• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Nanolex klei valt uit elkaar?

WhiteCvc

Detailing rookie
29 dec 2018
8
15
Gisteren had ik voor het eerst mijn auto volledig gekleid.Ik had hiervoor de Nanolex clay lube en Nanolex clay bar (150gram).
Het kleien op zich ging goed , maar tegen het einde aan begon de klei volledig uit elkaar te vallen.Met een aantal keer op en af bewegen viel deze elke keer uit elkaar.
Ik had op voorhand de clay bar verdeelt in 2 x 50gram. (De clay was overigens maar 100 gram en 50gram van het doosje..?) Dus ik had nog een stukje van 50gram over om verder te gaan.
Is dit normaal of heb ik hier een slechte variant ?Het was buiten overigens wel goed warm circa 25 graden ,maar heb hoofdzakelijk in de schaduw gestaan.
Ook had ik weinig zichtbare vervuiling in de clay en heb ik deze regelmatig omgevouwd.Er waren wel veel vastzittende ijzerdeeltjes die ik weg heb gekregen die de nanolex iron remover niet wegkreeg .De lak voelt overigens wel veel beter aan en een potje bv wax schuift er zo vanaf.
 
Heb je de klei wel enigszins droog gemaakt vooraf aan het dubbelvouwen
Te vochtig samen met vuil kan een oorzaak zijn
Anders even contact opnemen met de verkoper
 
Zoals @RedCat hierboven aangeeft; door het steeds dubbelvouwen wanneer de klei nog nat is, krijg je dat de klei het vocht (de clay lube in dit geval) begint op te nemen. Als je dit keer op keer doet, dan zal op een gegeven moment je klei uit elkaar gaan vallen door het hoge vochtgehalte. Als je de klei daarna weer opbergt, verdampt het vocht er wel weer uit. Het beste is dan inderdaad om de klei een beetje te drogen alvorens deze weer te vouwen.
 
Ahh ok dit heb ik idd niet gedaan ,er kwam ook een heel deel clay lube uit de clay .Dus ik vermoed dat dat het probleem gaat zijn.:blush:
Bedankt alvast.
 
Ik heb de Nanolex klei nog nooit gebruikt, maar met Meguiars, Dodojuice en Monello klei nog nooit last gehad van uit elkaar vallen van natte klei. Misschien als je deze onder water vouwt? En zelfs dat heb ik gedaan met de Monello klei! (in de winter in warm water)

Ik zou ook even met de verkoper bellen. Zou toch niet zomaar uit elkaar moeten vallen na één auto kleien, zeker als je ook de clay lube van nanolex gebruikt.
 
117878

Ik heb de klei nogmaals nagekeken en deze is nog altijd heel soepel en valt zo uit elkaar. Links het stukje dat uit elkaar valt en rechts het nieuwere stukje wat ik maar 1 paneel van de auto mee heb gedaan.Er zat nog wel altijd clay lube in het doosje ,dus vermoedelijk nog altijd te nat ??
 
Klei hoort te kleven, als je geen kleimiddel gebruikt kleeft het dus aan je lak
Bij het dubbelvouwen wil je dat het kleeft, dan wordt het bolletje weer een geheel
Zit er dan kleimiddel tussen, kleeft het minder, krijg je structuur
En uiteindelijk heb je dan een vage derrie

Water houdt het kleven wel even tegen, maar niet permanent zoals een kleimiddel
En water verdampt geleidelijk