• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

net gestart met DAP 900

Kevve

Detailing rookie
29 feb 2012
72
0
Ben vanaf vandaag in het bezit van een DAP900. Had nog nooit machinaal gepolijst, maar heb hier een testpaneel ter beschikking met dezelfde lak als mijn eigen wagen. Nu ben ik direct aan de slag gegaan op het testpaneel, uitgekomen op het zwaarste ter beschikking mezzo+oranje. Nu de swirls verdwijnen en de glans komt terug naar boven, enkel de rechte krassen gaan er niet uit. Heb gevoeld met de nagel en veel van deze krassen zouden geen probleem mogen zijn. Heb 3 passes gedaan met mezzo.
Nu mijn vraag, om die krassen er uit te krijgen zal ik een zwaardere compound moeten nemen veronderstel ik? in de aard van Inizio + geel of schaapje?
 
Aan je avator te zien heb je waarschijnlijk een Audi.
Die lakken zijn erg hard,waarschijnlijk heb je een Paarse wollenpad nodig in combinatie met Inizio.
Daarna afbouwen met Mezzo en Finale.
 
@jerry: Was ik vergeten vermelden, wagen is een audi. De lak waarover we spreken is zwart metalic
 
Waarom direct grof geschut inzetten?

Soms kan een mildere combinatie al een goede correctie geven.

Ik meen me te herinneren dat Stimpy68? vertelde dat een grove combinatie zelfs tot meer lakdefecten zoals micromarring kan leiden op een (knetter) harde lak en dus weer meer werk geeft.
 
Heb ook te maken gehad met krassen in een motorkap van een audi a4
heel veel combi's geprobeerd.
uiteindelijk een schapie (Lake Country - 7,5 inch Light Cut 50/50 Wool- Acryl Pad) met Monello - Raffini Inizio Forza Compound - 500ml - Cut 6/5 Gloss 2.5/5
Daar kreeg ik t meeste resultaat op een rotary.
daarna uiteraard afbouwen.
Uiteraard wel goed oppassen!!

:cool:
 
@nicknameless: Ben gestart met mezzo op wit. En daarna over gestapt op mezzo op oranje, maar niet alles verdween. Heb 3 keer opnieuw gepolijst met oranje, en dan afgebouw met wit op mezzo en zo over op de finale. Doordat er steeds nog krasjes enz aanwezig zijn veronderstel ik dat ik inizio erbij zal moeten halen om dit weg te krijgen. Daarom vroeg ik het even hier.

@carspotter: ben voor de 1ste maal aan de gang gegaan met de DAP, rotary zal helemaal nog niet voor nu zijn:-b
 
Op deze lak kan je gelukkig behoorlijk gek doen.
andere merken met name japanners zijn vaak veel kwetsbaarder.
met een dap loop je idd een stuk minder risico

succes:cool:
 
@Kevve: wil wel een kleine aanvulling doen op het verhaal van Carspotter:
ik denk dat hiij bedoelt dat over het algemeen een VAG lak harder is dan de andere lakken, met name die van de japanse ( als tegenzit trek je daar al de swirls in als je er naar kijkt );
maar ik wel er wel specifiek bij vermelden dat geen enkele lak het zelfde is en je er voor wilt behoeden dat je/men straks per definitie al met een forza+wol aan komt tuffen puur omdat het een VAG'je is !
Blijf altijd je testspot doen en maak meerdere passes/hits met lichtere combi eer je meteen gaat opschalen.
Indien opschalen, dan wel eerst de pad en dan pas het middel ( uiteraard geen finale+forza en dan pas wit+mezzo ( wel zelf even beetje logisch na blijven denken ). Wat je omhoog gaat moet je ook weer naar beneden denk ik dan maar weer.
 
@mk-us: Testspot blijf ik doen hoor, en forza met wol veronderstel ik voor mijn wagen niet nodig te hebben. Alleen heb ik nog een vraag, de lijnen die je maakt moet je twee keer horizontaal en twee keer verticaal? Maar toen ik eenmaal horizontaal had gedaan en dan vertricaal toen begon het product soms al te stoffen. Ik doe 3 erwtjes op de pad en verspreid dit goed.
 
Dat kan bijvoorbeeld komen door: te hoge snelheid van de dap, te weinig product gebruikt of een combinatie van beide. Ook stoft het ene product al sneller dan het andere, maar me dunkt dat je toch zeker een paar passes zou moeten kunnen doen met mezzo vooraleer stoffen zich voordoet.
 
Kwam dit toevallig tegen:

When you're first starting out machine polishing and learning to use a DA Polisher it's common to have questions about your results and your results are directly tied to your technique.

Here's a list of the most common problems,

1. Trying to work too large of an area at one time.

2. Moving the polisher too fast over the surface.

3. Using too low of speed setting for removing swirls.

4. Using too little downward pressure on the head of the polisher.

5. Using too much downward pressure on the head of the polisher so the pad quits rotating.

6. Not holding the polisher in a way to keep the pad flat while working your compound or polish.

7. Using too much product or using too little product.

8. Not cleaning the pad often enough.


Here's a list of the solutions in matching order,

1. Trying to work too large of an area at one time.
Shrink the size of your work area down. You can't tackle to large of an area at one time. The average size work area should be around 20" by 20". Most generic recommendations say to work an area 2' by 2' but for the correction step, that's too large. You have to do some experimenting, (called a Test Spot), to find out how easy or how hard the defects are coming out of your car's paint system and then adjust your work area to the results of your Test Spot. The harder the paint the smaller the area you want to work.


2. Moving the polisher too fast over the surface.
For removing defects out of the paint you want to use what we call a Slow Arm Speed. It's easy and actually natural for most people new to machine polishing to move the polisher quickly over the paint but that's the wrong technique. One reason I think people move the polisher too quickly over the paint is because they hear the sound of the motor spinning fast and this has psychological effect which causes them to match their arm movement to the perceived fast speed of the polisher's motor.

Another reason people move the polisher too quickly over the paint is because they think like this,

"If I move the polisher quickly, I'll get done faster"

But it doesn't work that way. Anytime you're trying to remove swirls, scratches, water spots or oxidation using a DA Polisher you need to move the polisher s-l-o-w-l-y over the paint.



3. Using too low of speed setting for removing swirls.
When first starting out many people are scared of burning or swirling their paint, so they take the safe route of running the polisher at too low of a speed setting but this won't work. The action of the polisher is already g-e-n-t-l-e, you need the speed and specifically the pad oscillating and rotating over the paint as well as the combination of time, (slow arm speed), together with the abrasives, the pad aggressiveness, and the downward pressure to remove small particles of paint which is how your remove below surface defects like swirls or scratches.

Removing below surface defects is a leveling process where you need the abrasives to take little bites out of the paint and to get the abrasives to take these little bites with a tool that uses a Free Floating Spindle Bearing Assembly you need all of the above factors working for you including a high speed setting.



4. Using too little downward pressure on the head of the polisher.
For the same reason as stated in #3, people are scared, or perhaps a better word is apprehensive, to apply too much downward pressure to the polisher and the result of too little pressure is no paint is removed thus no swirls are removed.



5. Using too much downward pressure on the head of the polisher so the pad quits rotating.
If you push too hard you will slow down the rotating movement of the pad and the abrasives won't be effectively worked against the paint. You need to apply firm pressure to engage the abrasives against the paint but no so much that the pad is barely rotating. This is where it's a good idea to use a permanent black marker to make a mark on the back of your backing plate so your eyes can easily see if the pad is rotating or not and this will help you to adjust your downward pressure accordingly.

Correct technique means finding a balance of applying enough downward pressure to remove defects but not too much downward pressure as to stop the rotating movement of the pad.

This balance is affected by a lot of factors like the lubricity of the product you're using, some compounds and polishes provide more lubrication than others and this makes it easier to maintain pad rotation under pressure.

Another factor that can affect pad rotation are raised body lines, edges and curved surfaces as anytime you have uneven pressure on just a portion of the face of the pad it can slow or stop pad rotation. This is where experience comes into play and experience comes from time spent behind the polisher.



6. Not holding the polisher in a way to keep the pad flat while working your compound or polish.
Applying pressure in such a way as to put too much pressure to one edge of the pad will cause it to stop rotating and thus decrease abrading ability.



7. Using too much product or using too little product.
Too much product hyper-lubricates the surface and the result is that abrasives won't effectively bite into the paint but instead will tend to skim over the surface. Overusing product will also accelerate pad saturation as well increase the potential for slinging splatter onto adjacent panels.

Too little product will means too little lubrication and this can interfere with pad rotation.

Again there needs to be a balance between too much product and too little product and finding this balance comes from reading articles like this one, watching videos an most important, going out into the garage and putting in time behind the polisher and as you're buffing with specific product and pad combinations, pay attention to pad rotation.



8. Not cleaning the pad often enough.
Most people simply don't clean their pad often enough to maximize the effectiveness of their DA Polisher. Anytime you're abrading the paint you have two things building up on the face of your buffing pad,

Removed paint

Spent product


As these to things build up on the face of the pad they become gummy and this has a negative affect on pad rotating plus makes wiping the leftover residue on the paint more difficult. To maintain good pad rotation you want to clean your pad often and always wipe-off any leftover product residue off the paint after working a section. Never add fresh product to your pad and work a section that still has leftover product residue on it.
 
@Stimpy: bedankt, zeer nuttige info :)^

te weinig product denk ik niet heb zelfs eens geprobeerd met 4erwtjes, te snel gaan met de DAP ook niet heb extreem traag bewogen, heb ook geprobeerd met minimale druk en met middelmatige druk op de machine en de snelheid heb ik getest met mezzo op zowel stand 5 als stand 6. Wat ik eens ga proberen is het werkgebied kleiner te maken zoals aangegeven.
 
Heb het getest een vak van maximum 40x40cm, 3 erwtjes op de pad. De DAP op zowel stand 5 als 6 eens getest, en zowel met wit + mezzo als oranje + mezzo om het verschil te merken, en ik laat de pad ook het werk doen dus ik duw er niet op. Toch begint het bij de 2e maal horizontaal soms als te stoffen, en wit op mezzo doet iets maar 70% vd krasjes en swirls blijven, bij oranje en mezzo zijn de swirls meestal wel weg maar de gewone kleine krasjes blijven staan(ze zouden weg moeten kunnen, heb met de nagel gevoeld en je voelt niets), ook na meerdere keren met oranje zijn deze niet weg. Was dit maal begonnen aan de auto van mijn grootouders een 13 jaar oude audi A3 in het muizengrijs metalic.
 
Zoals benoemd is, eerst proberen met een lichtere combinatie en dan meerdere keren. Nu blijkt dus dat die combinatie onvoldoende resultaat behaald. Je zou nog de oranje pad i.c.m. Inizio (Forza) of een andere compound kunnen proberen. Als dat niet he gewenste resultaat geeft dan kun je opschalen naar geel en Mezzo/ Forza/ een andere compound.
 
Je zou je pad ook wat vochtig kunnen maken met een pufje Spray and Wipe als je dit hebt, of iets anders. Duurt het ook iets langer eer het begint te stoffen:cool: