• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Newbie vraag: cabriodak foamen

Sven schoenaerts

Detailing rookie
6 okt 2015
2
0
Hallo, ben sinds enkele dagen het forum aan het lezen als voorbereiding op verwennen van nieuwe mx-5. Reeds veel goede tips mbt onderhoud en producten gevonden! Op het forum hieromtrent echter geen topic gevonden. Raden jullie het aan/af om ook het stoffen dak van een cabrio te foamen? Heeft misschien minder effect qua reiniging, maar ik ben eerder bezorgd over eventuele schadelijke effecten van dergelijke toepassing.
Alvast bedankt, en gefeliciteerd met de site en community!

groeten,
Sven

Hoi Sven, Bij de cabrio van mijn vriendin foam ik het dak altijd mee. Wel laat ik dit minder lang zijn werk doen dan op de lak. Nog geen nadelen. Dit dak heb ik nog niet behandeld met bijvoorbeeld Gyeon fabric coat. Ook ontkom je er bijna niet aan als je gaat foamen dat je de softtop raakt.

Ik denk dat de mate van ''veiligheid'' ook te maken heeft met welk type/soort foam je werkt. De ene is bijv. veilig voor wax, de ander agressiever.

Ik zou inderdaad eens kijken waar het dak van gemaakt is en daarmee fabrikanten benaderen met je vraag.

Greetz

Lak is wel wat anders dan stof, dus of en hoe je foamt is niet vergelijkbaar

Lak is glad, neemt niets op en het vuil ligt aan het oppervlak en laat zich eenvoudiger omhullen
Stof neemt als het onbehandeld is vocht op, vuil trekt in de vezel en hecht meer intern

Dus je kan foamen, maar afhankelijk van de staat van de stof moet je daarna aan de slag
Een HD kan, maar niet haaks maar over de stof heen waaieren
Beter neem je een zachte borstel en daarna spoelen met een extractor

Bescherming als de Gyeon dun aanbrengen en (vooraf en tussendoor) heeel goed drogen

Het eerste wat ik me een (canvas)cabriokap doe is stofzuigen icm borstelen met een paardenhaar borstel.
​Hierna inspecteer ik het dak op eventuele verontreinigingen. Indien het dak geen ernstige verontreinigingen heeft spoel ik deze af met enkel (kalkvrij)water.
​Als het dak wel voorzien is ernstige verontreinigingen dan reinig ik deze met biotex dmv een sopje en een paardenhaar borstel. Daarna afspoelen en 2/3 maal de extractor erover.
​Veelal sluit ik af met of een coating of Raggtop/303