• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Nieuw hier,maar niet in de poetswereld

dagizmo

Detailing trainee
15 jan 2012
33
37
Beste poetsfanaten,

Ik zal zo even mijzelf voorstellen in het voorstel-topic maar heb nu geen foto's bij de hand van mijn auto en wil vanavond nog een bestelling plaatsen,dus vandaar mijn vragen alvast in dit topic.


Ik heb zelf een zwarte unilak vw Golf, mijn vriendin een zwarte metallic 206 en mijn pa een zwart metallic Polo.
Nu heb ik voorheen (en nog steeds) bijna alles van mequiars (ooit 10 jaar geleden mee begonnen toen het net nieuw was in NL).

Momenteel heb ik naast een excentrische ook een rotary maar wil naar een betere excentrische overstappen.


Ik zoek voor het polijst en wax proces een aantal producten die ik zowel met de hand als met de rotary kan aanbrengen.
Aangezien het winter is en alles buiten moet plaatsvinden zoek ik voor nu een paar producten die weinig tijd kosten en dus makkelijk verwerkbaar zijn. In het voorjaar wil ik los en het complete proces eens proberen met wat andere producten.

Mijn unilak verkeert in goede conditie, de 206 in minder goede conditie en de polo metallic zwart is net nieuw.
Voor alledrie zoek ik de oplossing in dezelfde producten.

Ik dacht (qua budget) aan wat t testen van wat poorboy producten. Het gaat erom dat het met name effectief uit te werken is (want vriendin wil het ook leren en ik momenteel niet veel vrije tijd heb in de winter).

Naast het wassen en kleien wil ik dus even los voor de winter. Even lichtjes polijsten en opbouwen van de lak, voor alledrie auto's.

Welke stappen zijn te adviseren?

Stap 1 Polish with Carnauba Blue
Stap 2 Black Hole
Stap 3 Natty's Liquid Blue

Of
Stap 1 PB's SSR1 Light Abrasive Swirl Remover of SSR2 Medium Abrasive Swirl Remover
Stap 2 Black Hole
Stap 3 Natty's Liquid Blue

of

Stap 1 PB's Polish with Sealant
Stap 2 Black Hole
Stap 3 PB's EXP Pure Sealant
Stap 4 Natty's Liquid Blue


Ik zoek eigenlijk de ultieme combinatie voor een proces in 2 stappen. In de zomer wil ik wel apart polijsten, glaze, sealant en toppen met wax.
Ik zoek nu een combinatie van polijsten + glaze en van sealen + wax. Wat is een goed 2 staps proces?


Ik heb zelf stapels goede doeken, applicator pads etc. maar voor de machine's zoek ik iets nieuws.

Wat zijn goede 6 inch pads voor op de rotary en de excentrische??
Liefst 2 padssysteem: eentje voor het polijsten (licht werk, puur voor kleine krasjes en de polijstmiddelen) en de andere voor de glaze, sealers en wax.


Ik zoek dus voor nu eigenlijk een 2 stappensysteem qua polijsten en beschermen. Het zijn allemaal lichte krasjes en geen ernstig lakschade werk. Voor in de zomer wil ik overstappen naar een meer uitgebreid stappenplan maar daarvoor is nu geen tijd, ruimte en budget.


Wie o wie kan adviseren mbt de zwarte lakken?

Alvast bedankt!
 
Ik zou zeggen:

Eerst wassen met PB Super Slick and Suds.
Hierna clayen met PB clay icm PB Spray&Wipe).
Na het clayen PB professional polish icm een licht-groene pad op de excenter en dan afwerken met PB EX-P op een rode pad.

Kom jij de winter goed beschermd door.

Eventueel kan je de PB pro-polish 2 nemen waarbij er meer correctie te behalen is.

Een glaze zou ik momenteel achterwege laten.

Heb bewust PB producten gekozen ivm je voorkeur
 
Vadebo zei:
Ik zou zeggen:

Eerst wassen met PB Super Slick and Suds.
Hierna clayen met PB clay icm PB Spray&Wipe).
Na het clayen PB professional polish icm een licht-groene pad op de excenter en dan afwerken met PB EX-P op een rode pad.

Kom jij de winter goed beschermd door.

Eventueel kan je de PB pro-polish 2 nemen waarbij er meer correctie te behalen is.

Een glaze zou ik momenteel achterwege laten.

Heb bewust PB producten gekozen ivm je voorkeur


Thanks! Overigens als je andere merken een betere suggestie vind, dan hoor ik dat ook graag. Het gaat er nu om een gedegen 2 stappenplan te maken, met spullen die ik voor de zomer kan uitbreiden. Ik ben bezig aan de laatste inhoud van mequiars (nxt en gold) en wil dus overstappen naar iets anders. Voorheen poetste ik vaker met de hand en wil nu toch meer aan de slag met een DAP.

Heb wel wat vragen (om te leren mbt PB's).
Je noemt na het kleien de PB professional Polish maar heeft die een betere schuurgraad dan de SSR1 of SSR2? Waarom kies je voor de Prof Polish ipv die SSR's? En de PB Polish with Sealant of Polish with Carnauba laat je links liggen omdat het een soort alles in 1 is, en dus eigenlijk niet echt polijstend werkt zeker maar meer als een soort wax die reinigt?

Na het polijsten adviseer je de EX-Pure Sealant, dat is afdoende dan zonder af te toppen? Waarom kies je beter niet voor de Poorboys World - EX Sealant with Carnauba?

En waarom kan je een glaze vooralsnog laten? Die glaze pas in de zomer mee beginnen? En kan het geen kwaad van polijsten direct af te sealen?


Over de polijst pads heb ik ook vragen:
- welke pads zijn dit in de webshop?
- Ik zit er aan te denken nog een DAP500 aan te schaffen. Ik werk nu met rotary en excentrische alleen is de excentrische mij een te lomp geval. Is de backingplate bij de DAP500 voldoende of zou je er nog een dikkere, dempende backingplate moeten bijkopen?
Of is in dit geval de DAP 500 Raffini Starterskit - Lite Edition bijv. ook aan te raden ipv de groene en rode pads los te kopen + een DAP500?

Ik wil gewoon weer wat nieuws proberen vandaar :) En ik kan wel pads op mijn excenter monteren + goede backingplate, maar twijfel nu ook of ik gewoon een compleet nieuwe DAP wil en of ik dan losse pad zou moeten kopen of die starterskit? Zo ja, met welke pads van die kit voer je dan de Polish en Sealant?

Veel vragen maar ik hoop dat mensen mij opweg willen helpen. Soms is alles opnieuw kopen een heerlijk gevoel :)
 
De SSR's van PB zijn uiteraard krachtiger dan de propolishes.
Wil je voor maximale correctie gaan dan zou je idd beter af zijn met de SSR serie. En afhankelijk van de lak kan je hoogstwaarschijnlijk beter de Monello Rafini lijn nemen. Zeker bij harde(re) lak(ken).

Wat betreft de voorkeur van EX-P en geen glaze.....
Vaak is de standtijd zonder glaze beduidend langer en daardoor gebruiken de meeste hier in de winterperiode geen glaze.

De EX-P heeft bij mij verder de voorkeur omdat deze een pure sealant is en verder niet aan toegevoegd is.

Voor de pads kan ik je de Monello Kompressor pads aanbevelen. Deze geven minder 'sling' (rond spetteren van produkt) en volgen moeiteloos rondingen en welvingen van de auto.

Een aantal pads moet je in de basis wel hebben vind ik. Dat zijn: Oranje, Wit, Licht-groen en Zwart. Wil je echter de sealant machinaal doen dan is daar de rode erg geschikt voor. Wil je machinaal waxen dan is een goudenpad (concourso) een uitkomst.

Hoop je een beetje op weg gebracht te hebben zo.




Grtz. Rob
 
Nu ik toch aan t opnieuw samenstellen ben qua pads. Ik wil de smartpads ipv de kompressor ivm gebruiksgemak op een DAP.
Ik wil de DAP900, maar dan lijkt t bijna ook handiger om gelijk een nieuwe serie pads aan te schaffen.

Als je de DAP900 Raffini Starterskit - Lite Edition haalt, dan heb je redelijke lijn pads maar geen groene en gouden pad. Is die groene noodzakelijk als je voor de Raffini set gaat? Dan zou je met oranje en wit ook een eind moeten komen toch? Of is het mooier om een groene als pad te gebruiken voor het fijn polijsten.
Als ik dan al voor een DAP900 ga, kan je dus uit de voeten met die raffini set of een poorboy's set?

Nog even over de hardheid: de Monello Raffini lijn doet het op hardere lakken beter. Maar omdat ik dit weekend los wil met een nieuwe lak (VW), goed onderhouden lak (VW) en een volgens mij zachtere lak (Peugeot): kiezen voor de SSR1 en 2. Of dan toch voor de Raffini Mezzo en Finale. De nieuwe auto en de goed onderhoud lak hoeven namelijk niet echt een diepe polijstbeurt.

En kan je van de SSR1 en 2 of de Raffini Mezzo en Finale direct overgaan naar de PB's Ex pure Sealant of zou je tussenstap moeten nemen met de PB's Prof Polish? Als je fijn genoeg uitkomt met de SSR1 of Finale, dan lijkt mij de Prof Polish overbodig en kan je direct door naar de Ex P lijkt mij?

For the record: nieuwe DAP900 aanschaffen met setje losse pads of kiezen voor een set (evt. aanvullen met de lichtgroene pad?)? Wie o wie kan mij nog wat adviezen geven?
En mbt de producten: PB's of Monello en is de PB Prof Polish nog nodig na de SSR1/ Finale?

Alvast wederom bedankt. De poetsfoto's komen er zsm aan wanneer de set binnen is.
 
Zoals ik nu lees ben je van plan een DAP aan te schaffen.
Dan zou ik idd voor de DAP 900 Raffini starterskit lite gaan.
Starten met Mezzo op wit en wanneer dit niet voldoende correctie geeft (wel eerst meerdere passes proberen) opschalen naar Mezzo op oranje. Dan finishen met Finale op zwart (ikzelf doe meestal eerst nog een 2-tal passes met finale op licht-groen voordat ik eindig met zwart).
De sealant (EX-P) zou je ook handmatig aan kunnen brengen met een rode handpad (btw, omdat je ook openstaat voor andere merken kan ik, en ik denk met mij vele anderen, de Wolfgang DGPS aanbevelen). Kost wel het dubbelle van PB's EX-P maar is een fantastisch product en heerlijk maar bovenal superzuinig te verwerken. Tevens voelt de lak zo glad als een aal en een glans die werkelijk verblindend is. Tel daarbij op de lange standtijd en dan kom je uit op het feit dat de DGPS eigenlijk een zeer goede prijs/kwaliteits verhouding heeft.
 
Vadebo zei:
Zoals ik nu lees ben je van plan een DAP aan te schaffen.
Dan zou ik idd voor de DAP 900 Raffini starterskit lite gaan.
Starten met Mezzo op wit en wanneer dit niet voldoende correctie geeft (wel eerst meerdere passes proberen) opschalen naar Mezzo op oranje. Dan finishen met Finale op zwart (ikzelf doe meestal eerst nog een 2-tal passes met finale op licht-groen voordat ik eindig met zwart).
De sealant (EX-P) zou je ook handmatig aan kunnen brengen met een rode handpad (btw, omdat je ook openstaat voor andere merken kan ik, en ik denk met mij vele anderen, de Wolfgang DGPS aanbevelen). Kost wel het dubbelle van PB's EX-P maar is een fantastisch product en heerlijk maar bovenal superzuinig te verwerken. Tevens voelt de lak zo glad als een aal en een glans die werkelijk verblindend is. Tel daarbij op de lange standtijd en dan kom je uit op het feit dat de DGPS eigenlijk een zeer goede prijs/kwaliteits verhouding heeft.


Ja momenteel heb ik een rotary en een excentrische (schuur)machine. De excentrische poets wel goed maar is onhandig in het bochtenwerk en dus te lomp.
Heb zelf redelijk veel gepolijst met een rotary maar een DAP lijkt me ideaal, omdat je er ook fijn mee kunt poetsen.

Heb wel een aantal pads (zwart, oranje, wit) maar nu ik toch bezig ben met een nieuwe DAP, dan lijkt het me beter een gehele set te halen. En dan is het advies om die raffini starterskit lite te halen begrijp ik?

Enige waar ik nog wat mee zit: stel een van de lakken is redelijk zacht: doe je dan de lak niet teveel geweld aan met Mezzo + finale? Overigens lijkt het me wel handig om een lichtgroene pad erbij te halen en die concour. + bonnets.

Verder nog zaken die van belang zijn? Ik heb nog klei van mequiars maar wil een nieuw setje hebben: die van Mothers is vrij mild (icm de nieuwe auto beste optie?). Of zou je bij bovenstaande auto's beter andere klei kunnen gebruiken?


Verder qua handpads: jij noemde al de rode (van Monello?). Welke handpads zijn meer aan te raden. Ik gebruik momenteel de gele van Mequiars en de evencoat pad van Mequiars. Zoek nu een pad voor de mezzo, de finale en de sealant/wax.


Qua uitpoetsdoeken heb ik een 4 tal doeken van mequiars, de gele. Heb daar altijd zowel de polish als de waxen mee uitgepoetst. Maar nu ik aan het bestellen ben: zijn er doeken aan te bevelen voor uitpoetsen van polish en/of sealant?
 
Overigens nog een opmerking:

Met de nieuwe lak van de polo van 2 maand oud: is Mezzo en Finale niet té? Zou je die niet moeten behandelen met de PB's Pro Polish + EX-P Sealant? Of kan je daar gerust met een zachte pad (wit) de Finale op los laten (en dus Mezzo laten staan). Wil namelijk met het minst zware middel beginnen, dus zou die Finale op wit niet al te sterk zijn?
 
gewoon een testspot maken....
Pro polish op zwart/lichtgroen proberen, mocht dit voldoende zijn heb je zo goed als niets weggehaald ;)
 
Als eerste de bonnets voor op de DAP, laat deze maar links liggen.
Verder mbt de clay, de mother claykit volstaat prima. Lekkere zachte clay en dan heb je gelijk een detailer om te clayen. Anders de PB clay (is wel wat stugger dan de mothers maar verder een zeer goede clay). Als detailer zou je dan PB spray&wipe kunnen nemen. Deze is 1:1 te mengen met (demi-)water.
Wat betreft de nieuwe wagen, deze clayen en dan Finale op zwart. Heb je meer correctie nodig, opschalen naar licht-groen of wit. Wanneer je finale op wit hebt gebruikt zou je nog een rondje finale op zwart kunnen doen. Wees niet bang voor het teveel afhalen van de lak, met finale op bovenstaande pads zal dat wel mee vallen.

Wat ik ook kan adviseren is Monello Sruzzo of Carpro Eraser. Hiermee maakt je na het polijsten de lak goed schoon en kan je de nog eventuele defect goed zien. Er blijft immers altijd wel wat residu over van de olieen die in de polish zitten en die gaan op deze manier goed weg.

Verder zou ik nog een aantal doeken kunnen adviseren, deze heb je nooit genoeg. Een aanrader zijn de Monello doeken of de PB doeken.
 
Met betrekking tot je eerste opmerking: die bonnets laten liggen? Uitpoetsen maar gewoon met de hand doen dan? Werken die bonnets niet goed dan of schuiven ze teveel over de pad heen?

Zat aan de klei te denken tussen de Motherskit en de Monellokit. Prijstechnisch gelijk en er zit gelijk een detailer bij. Monello schijnt hardere klei te zijn maar bevat geen schuurmiddelen dus zou voor de nieuwe auto ook geen probleem mogen zijn toch?
Is dat marring nou dat de klei een soort film achterlaat op de lak, die je niet weg kan poetsen en dus moet polishen of is marring iets anders?

Ik heb 4 doeken van meq., de gele en ik koop er nu gelijk maar een setje bij van Monello Peluche Verde trio voor het uitpoetsen van de sealant. Ik twijfel nog of ik voor die Monello's ga of aan de PB's Deluxe Mega Towel.

Besloten dat ik de Raffini starterskit haal + concorspad en dan op de nieuwe auto begin met zwarte pad + finale en anders witte pad.
De beide andere auto's probeer ik met de Mezzo op wit, daarna Finale op zwart.
De sealant erop met de concorspad.

Zorg er wel voor dat ik natuurlijk de Mezzo en Finale niet op pad's door elkaar gebruik. Kan je na het wassen wél overstappen van product op de pad?

Ik wil misschien de Wolfgang sealant en anders toch maar eerst een fles Ex Pure Sealant.


Aardig wat knopen doorgehakt inmiddels.
 
Afnemen idd gewoon met goede microfiberdoeken doen.

Marring zijn kleine krasjes welke o.a. kunnen ontstaan tijdens het clayen.
Heb zelf met de Monello clay dit nog niet meegemaakt, zorg er iig voor dat de clay lekker soepel is door deze in een bakje warm water te leggen.

PB doeken zijn een prima keuze.

Pads kunnen na reiniging voor een ander produkt worden gebruikt hoewel ik de voorkeur geef aan eigen pads voor ieder afzonderlijk produkt (zorg voor later ;-D).