• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Nieuw hier, voorstelronde

wiem

Detailing chief
14 mrt 2021
52
95
Hallo poetsfanaten
Ik ben Wiem uit Dilbeek (B) 35 jaar jong en al heel erg lang interesse in alles met een Motor en wielen.
Wij rijden met een Subaru Levorg uit 2017 en een VW Touran uit 2016.
Sinds aankoop van de Subaru ben ik meer bewust beginnen poetsen, 2 emmertjes, washmitt en microvezeldoeken.
Daarna begonnen met een foamlans, wheel cleaner erbij, kleisetje erbij, interieurproductjes aangeschaft en plots heb je een detail-lamp, 2 polijstmachines en enkele Pads op het schap liggen

Ik lees hier al een tijdje mee en probeer heel wat dingen toe te passen, het ene al met meer succes dan het andere

Laatste wapenfeit was het polijsten van de motorkap van de Touran, deze hebben we enkele maanden geleden tweedehands aangeschaft en je raadt het al; was- en andere krassen. Na een testspot met rupes Geel en bijhorende pasta merkte ik weinig verbetering. Overgeschakeld naar rupes blauw met de blauwe compound, maar ook hier was het resultaat niet wat ik verwacht had.

Eerder had ik op de Subaru met succes wat krassen weten te verwijderen met de rupes gele pasta op een oranje Scholl-pad (op de Dap Evo mini). Is er nog een grovere, maar veilige stap mogelijk op de Touran?

Plaatjes van de wagens in kwestie:

IMG_20210403_150841.jpg
IMG_20210403_150849.jpg
IMG_20210403_150912.jpg
IMG_20210403_150903.jpg
 
Welkom.

Met Rupes Blauw Blauw zou er toch wel wat moeten gebeuren maar de VWs hebben vaak zeer harde lak en dan kan het inderdaad toch nog wel tegenvallen. Je kan om te beginnen je techniek aanpassen (kleiner vlak, iets hogere snelheid, iets meer druk, iets langzamere armbeweging). Als dat niet helpt kan je veilig verder opschalen. Ik neem aan dat je de blauwe foam pad bedoelt. Ik zou dan een MF of wool pad proberen, evt icm deze pasta.
 
Welkom, ik heb eerst even via Wiki 'Levorg' opgezocht, dat gebeurt me maar zelden dat ik een (redelijk normaal) automodel tegenkom waar ik nog nooit van heb gehoord.

Wat het polijsten betreft: de Subaru heeft waarschijnlijk behoorlijk zachte lak (zoals bijna alle auto's met Aziatische roots), de Touran heeft waarschijnlijk behoorlijk harde lak. Ik sluit niet uit dat je stappen gewoon meer moet herhalen dan je gewend bent, en misschien een zwaardere pad-polijstmiddel combi moet gebruiken. Bijvoorbeeld de blauwe Scholl heavy polishing pad of de Spider pad navy blue.
 
Wauw, van een warm welkom gesproken! Top!
@GuidoA inderdaad, de blauwe 5" foampad van rupes.
Ik geloof dat ik op standje 4000rpm aan het werken was.
Wat me opviel was dat er toch wat 'spetters' of 'spatten' van de foampad vlogen tijdens het polijsten met deze pad, ligt dat aan mijn techniek, of is dat eigen aan zulke pad?
Binnenkort probeer ik het eens op de rand van de achterbumper met de kleinere DAP evo mini, ik heb daar nog een spider sandwich foampad van scholl voor.
Is dat grover te noemen dan de blauwe foampad van rupes?

Het leerproces is erg fijn en door de gedetailleerde stappenplannen ben ik iig al een heel pak wijzer geworden :)
 
Wiem pas op met een Spider pad op een bumper! Een bumper is van kunststof, en dat betekent dat de warmte minder makkelijk weg kan, prima recept voor oververhitting van de pad (loslaten velcro), en bij kunststof delen moet je ook erg oppassen dat je niet door de laklaag gaat (is vaak wat dunner, bovendien vervormt de kunststof vaak vrij makkelijk, waardoor je op sommige plekken onbedoeld meer lak weghaalt, en op een andere plek weinig of niets).

Rondvliegende spetters krijg óf als je al vol gas geeft, voor je eerst de polijstpasta netjes hebt verdeeld over het werkoppervlak (en over de pad) óf wanneer je veel te veel polijstpasta gebruikt.
 
  • Leuk
Reactions: wiem
@Cordoba Thanks voor de tips, ik probeer het eerst met de medium pasta en zal dan opschalen indien nodig.
Betreft de spetters, deze zullen dan waarschijnlijk te wijten zijn aan volgas geven denk ik.
Ik leg 4 erwtjes op een 5" pad en verdeel dit al drukkend/deppend over het vlak dat ik wil polijsten. Dezelfde werkwijze bij de gele foampad resulteerde niet in spetters.
 
Zijn het de oude of de nieuwe DA pads van Rupes? Heb je ze geprimed? Ze zijn vrij stug, ik merk dat ze na primen iets soepeler worden. Bij eerste aanleg heb ik ook wel dat ze wat geneigd zijn te spatteren en ook al wordt het beter en ook al zijn de nieuwe DA pads veel beter dan de oude, het blijven niet mijn favoriete pads. Ik zou overigens gewoon een zelfde testspot op de motorkap doen met de Scholl pad. Dan kan je het beste zien wat het verschil is met de andere combi, als je een heel ander paneel doet kan dat ook weer anders reageren (ander materiaal, evt herspoten en dus ander type lak, etc.).
 
hey @GuidoA Ik heb geen idee of het nieuwe of oude zijn, hoe zie ik dat?
Wat versta je onder 'primen'
Alvast bedankt voor de feedback!