• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Nieuw hier

Gieljaam

Detailing addict
31 jul 2020
53
60
Brugge
Goedemorgen.

Ik ben nieuw hier en heb zojuist een nieuwe Ford Transit Custom 2.5 PHEV ontvangen. Het is mijn eerste nieuwe auto, en ik wil hem graag perfect onderhouden, aangezien hij ongeveer tien jaar in ons bezit zal blijven. Ik fiets meestal naar mijn werk, dus hij zal weinig kilometers maken. Daarom wil ik hem om de twee weken wassen, wat neerkomt op ongeveer 250 wasbeurten. Ik vind de informatie op het forum met scrollen op mijn telefoon voorlopig nog wat lastig te vinden. Zou iemand mij een link naar onderwerpen voor beginners kunnen geven (Deze zullen er vast zijn)? Ik vind het aanbod aan producten (foam, shampoo, klei, wax, etc.) ook nog wat overweldigend. Zijn ijzerverwijderaar en glass cleaner direct nodig? Met wat starten om te kopen? Zijn er pakketten bij bepaalde merken?Waxen zal ik zelf nog doen, polijsten laat ik liever aan mensen met knowhow over. Ik twijfel nog over een coating of een PPF voor de voorkant. Graag zou ik wat hulp van jullie ontvangen.

Op mijn Transit komen nog een extra bullbar, sidesteps, offroad velgen en extra verlichting. De foto's tonen de huidige staat en een voorbeeld van de gewenste stijl.

Bijlagen

• 20250430_103323.webp
    20250430_103323.webp
    154,8 KB · Weergaven: 19
  • 20250430_103304.webp
    20250430_103304.webp
    203,5 KB · Weergaven: 17
  • 20250227_091044.webp
    20250227_091044.webp
    29,6 KB · Weergaven: 17
  • Screenshot_20250408_211502_Instagram.webp
    Screenshot_20250408_211502_Instagram.webp
    76,8 KB · Weergaven: 16
Welkom! Ook in de wondere wereld van detailing :D.

Mijn advies, gewoon lekker rustig inlezen, en ontdekken waar je energie en ontspanning in zit. Een mooi overzichtelijk topic over een stappenplan & uitleg vind je hier.
Link

Ook de filmpjes van carclean (cleanriders) op youtube zijn zeer de moeite waard.
Professioneel wassen

Een goede glasscleaner en ijzerverwijder is zeker de moeite waard om mee te bestellen.

De link is inderdaad helder en overzichtelijk. Dat zal mij zeker helpen bij het maken van keuzes.
Ik heb vanmorgen voor het eerst de auto gewassen. Ik had nog chemical guys car shampoo en inderdaad 2 emmers en een mitt.
Het verschil met een bus t.o.v. een gewone wagen merk ik wel dat de auto te snel op zal drogen tegen ik deze volledig gewassen heb. Ik heb dan eerst mijn dak gedaan (wassen en drogen, hiervoor ook ladder nodig). Hierna de zijkant per zijkant (deze zijn het makkelijkst en gaan vlot voorruit). Dan de voorkant gedaan en dan de achterkant.
Ik zal denk ik als laatste de voorkant doen de volgende keer want dit is echt een insectenvanger en dus het meeste werk aan. Ook zal ik voor dit oppervlakte al snel een 2e droogdoek kunnen gebruiken.
Wat ik nog wou vragen, ik zag bij het afdrogen nog plekjes bloed van insecten. Hoe pakken jullie dit aan? Achteraf met een spray hierover en lokaal poetsen. Of opnieuw met de mitt erover spoelen en afdrogen?

Welkom!

Voor insecten is bescherming en een goede voorwas(evt met insectenreiniger) belangrijk, dan zul je daar niet zoveel last van hebben. Denk aan bilt hamber touchless, gyeon foam, of je kan een andere gebruiken en op de voorkant iets van monello ciao insetti of nanolex insect remover opspuiten voordat je de voorwas erop legt.

Handige tools voor grote bussen zijn bijvoorbeeld mitts on a stick, oftewel een washandschoen met een lange paal eraan. Scheelt een hoop moeite.

Voor bescherming tenzij je graag hands on wil hebben kan je kiezen voor een spray&rinse bescherming als wetcoat/aquafobia/sisplash.

Je kan altijd de shampoo afspoelen en paneel voor paneel wassen in de zomer.

• Leuk
Reacties: Gieljaam
Als er dus nog vuil (insecten) op de lak zitten, is het niet verstandig om een droogdoek over de lak te slepen (hooguit deppen) omdat je dan kans hebt dat je harde stukjes zongebakken insect over de lak trekt, en lichte krasjes veroorzaakt. Wat de wasfrequentie betreft, als de auto vooral stil zal staan, zal in de meeste gevallen de wasfrequentie lager kunnen dan twee weken, een beetje afhankelijk van waar de de auto staat (binnen, buiten, in de buurt van bomen, wel/geen last van vogelshit). Met een beetje behoorlijke bescherming kan je wasfrequentie dan al snel na eens in de 3-4 weken.

Welkom!

Voor insecten is bescherming en een goede voorwas(evt met insectenreiniger) belangrijk, dan zul je daar niet zoveel last van hebben. Denk aan bilt hamber touchless, gyeon foam, of je kan een andere gebruiken en op de voorkant iets van monello ciao insetti of nanolex insect remover opspuiten voordat je de voorwas erop legt.

Handige tools voor grote bussen zijn bijvoorbeeld mitts on a stick, oftewel een washandschoen met een lange paal eraan. Scheelt een hoop moeite.

Voor bescherming tenzij je graag hands on wil hebben kan je kiezen voor een spray&rinse bescherming als wetcoat/aquafobia/sisplash.

Ja ik heb vandaag ook paneel voor paneel gedaan en dan de meeste tijd voor de neus genomen.

Als er dus nog vuil (insecten) op de lak zitten, is het niet verstandig om een droogdoek over de lak te slepen (hooguit deppen) omdat je dan kans hebt dat je harde stukjes zongebakken insect over de lak trekt, en lichte krasjes veroorzaakt. Wat de wasfrequentie betreft, als de auto vooral stil zal staan, zal in de meeste gevallen de wasfrequentie lager kunnen dan twee weken, een beetje afhankelijk van waar de de auto staat (binnen, buiten, in de buurt van bomen, wel/geen last van vogelshit). Met een beetje behoorlijke bescherming kan je wasfrequentie dan al snel na eens in de 3-4 weken.
Hij staat wel buiten. Maar nu dus gewassen omdat er een laag stuifmeel op lag en de voorkant van 3x rijden vol insecten hing. En ik die er ook geen maand wil laten op hangen en dat dus van in het begin goed bijhouden.

Welkom!

Als ik eerst de insectenspray er op doe? Poets je die dan ook onmiddellijk weg? Of laat je die intrekken plus dan de foam er op, afspoelen en dan wassen?

Juiste gebruiksaanwijzing is per middel iets verschillend, en de ene of de andere detailer wil wel eens een andere volgorde hanteren. Voor extreem veel insecten gebruik ik bug squash, maar dat is eigenlijk alleen nodig bij extreem veel insecten en een hete zon die de lijkjes direct inbrandt. Een auto die gewoon een behoorlijke waxlaag of andere bescherming heeft, was je het er zo vanaf, zeker als je het niet in laat bakken. Soms heb je weinig keus, bijvoorbeeld als je een dagje op stap gaat en op de heenreis al direct de voorkant vol met insecten, en een auto die een dag in de brandende zon op de parking staat.