• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Nieuw lid

Kiev

Detailing addict
28 jun 2016
11
70
Hallo mijn naam is Dave en ik kom uit Den Helder. Ik bezit een rode Alfa Romeo 147 1.6 uit 2001. Ik ben veel bezig met mijn auto voornamelijk onderhoud, audio en lekker touren. Ik ga regelmatig naar de wasplaats met mijn auto(1 a 2 x per 2 weken) omdat ik van een schone auto hou. Heb gelezen dat de wasplaats niet zo goed werkt als dat ik dacht. Ivm beschadiging van de lak.

Nu viel mij op dat sommige panelen van mijn auto net wat anders van kleur zijn dan andere panelen. Ik zat te denken dat sommige panelen mischien ooit wel over gespoten zijn of een deel van de auto eens is gepolijst en bepaalde delen niet. De delen die mij opvielen zijn een beetje tegen het roze aan, terwijl de rest donker rood is van kleur. Ook heb ik waterdruppels op me ramen die ik er niet af krijg. Na wat zoeken op internet kwam ik op het idee om mij te verdiepen in het polijsten en zo kwam ik hier op het forum.

Ik zit al een aantal avonden artikelen en verhalen te lezen. Ik heb al een heel hoop tips gevonden die ik zeker ga proberen. Kwa product keuze vind ik het moeilijk wat ik kiezen moet. Er is zo veel en iedereen heeft ze eigen ervaringen met producten. Ook twijfel ik of ik een poetsmachine moet gaan kopen een DAP900 v3 set met polijstmiddel bijvoorbeeld of dat ik het eens met de hand moet gaan proberen.

Ik denk dat ik in de loop der tijd nog wel wat tips kan gebruiken vooral kwa product keuze. Ik heb wel al how to's gevonden over polijsten enzv.

Mischien dat iemand mij kan helpen met een lijstje te maken welke spullen ik nodig ga hebben om eerst de roze lak weer rood te krijgen, regendruppels uit mijn ramen te krijgen en daarna uiteraard de hele auto aan te pakken.

Alvast bedankt
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: JolienJonckheere
Welkom bij de club, als je de stappenplannen al hebt doorgelezen ben je al een heel eind :)
Polijstmiddel keuze is ieder voor zich eigenlijk, dit is veel afhankelijk van test spots maken wat het beste werkt op jou auto. Ik heb goede ervaringen met de Monello lijn, de meg's m105 en m205 en nu de Nanolex polijst middelen.
Het roze kan je goed eruit krijgen met polijsten, wel eerst goed voorzichtig te werk gaan om te kijken of er nog blanke lak genoeg op zit.
Alfa's hebben volgens mij over het algemeen een zachte lak, dus ik zou eerst een test spot machinaal doen met een DAP om te kijken welk effect het heeft en dan licht beginnen.
Wel altijd eerst goed kleien om de ondergrond al goed schoon te hebben.

De regendruppels heb ik nog geen ervaring mee, ik weet dat er polijst middelen zijn voor ruiten maar weet niet of dit helpt hierteen
 
  • Leuk
Reactions: Kiev
Welkom!
Een wasplaats zelf hoeft allereerst niet altijd slecht te zijn, maar die borstel daar mensen gebruiken die voor alles velgen en dergelijke. Grote kans dat er vuildeeltjes in bijven hangen en deze kunnen voor schade aan je lak zorgen(swirls etc).

Wat je verschillen in kleur op je lak moet je even uitzoeken of dit gewoon verkleurd is of dat het slecht is overgespoten. Rood verkleurd wel makkelijk naar dat roze achtige kleurtje dus mogelijk dat het redelijk op te lossen is.

Als je een beetje wil gaan detaillen is een DAP wel een heel fijn machinetje, scheelt weer wat in bloed zweet en tranen. Qua spullen kan je naar de sticky stappenplannen kijken. Daar staan producten waar je geen foute keuze in kan maken. Persoonlijk gebruik ik de volgende producten: Voor de pre-wash gebruik ik de foam van Monello, voor het wassen zelf gebruik ik Megs gold car of Dodo Juice born to be mild. Voor het clayen gebruik sinds kort de monello clay met de detailler spray. Voor het polijsten gebruik ik sinds kort de scholl producten hiervoor altijd de monello set allebei hele goede polijstmiddelen. En als kers op de taart de wax, de laatste wax die ik gebruikt heb is Collinite 915 goedkope wax met een goede standtijd, beading en glans.

Heel veel poetsplezier!
 
Welkom Dave. Allereerst gecondoleerd met het (aankomend) poetsvirus. Geen remedie voor dus gewoon mee leren leven.

Ruiten kun je erg goed schoon en mooi krijgen door te polijsten. Dit kun je het beste als volgt doen:
Ruit goed wassen (zoals je normaal ook de auto wast)
Ruit kleien (Elk normaal stukje klei volstaat)
Ruit polijsten (Ikzelf gebruik Dodo Juice Supernatural Glass Polish en de Supernatural Plush Microfiber Applicator Pad)
Ruit reinigen (Dodo Juice Clearly Menthol Glass Cleaner werkt voor mij erg goed)

Er zijn mensen (ook hier op het forum) die de hele auto met de hand doen, echter is dit erg veel werk en waarschijnlijk voel je dagen later nog je harde werk op je mooie rode Alfa. Een DAP is wel een erg goede uitkomst. Wat @Michel Kuijpers als zegt, waarschijnlijk heb je zachte lak en denk ik dat je een heel eind komt met Monello Raffini Mezzo en Monello Raffini Finale. In jouw geval zou je voor een Starterskit Lite Edition kunnen gaan.

In ieder geval veel succes en vooral heel veel plezier bij het detailen
 
Hier enkele stappenplannen als leesvoer

https://forum.Carclean.com/threads/...ig-met-videos-20-11-15-update-geplaatst.4222/
https://forum.Carclean.com/threads/...al-dap500-900-20-11-15-update-geplaatst.4223/
https://forum.Carclean.com/threads/stap-stap-stappenplan-van-moi.16253/
 
  • Leuk
Reactions: Kiev
Bedankt voor de reacties. Ik ga jullie tips eens rustig bekijken en het leesvoer eens goed doornemen
 
Ik kan me vergissen hoor :) maar mijn broertje had een rode Suzuki Swift gekocht, de handvaten hiervan waren ook bijna roze.
Na een polijst ronde waren ze weer rood, en ik weet bijna zeker dat er nog blanke lak opzat.
 
Als het unilak zonder blanke lak is kun je het roze behoorlijk mooier maken. Als het blanke lak over unilak is kan het zijn dat een laagje blanke lak alleen verkleurd is wat dus betekend als je gaat polijsten dit weghaalt. Als de volledige blanke lak is verkleurd en misschien ook wel de unilaklaag dan kun je het alleen maar een beetje minder erg maken maar dat is pas te beoordelen als je het probeert. Geen garanties vooraf.
 
  • Leuk
Reactions: Michel Kuijpers