• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Nieuwe auto, beginnen met detailen

DennisM

Detailing rookie
1 mei 2013
4
0
Beste allemaal,

Afgelopen donderdag heb ik mijn nieuwe auto opgehaald. Een BMW 116i in Tiefseeblau. In de bijlage een plaatje als impressie (excuses voor de blackberry kwaliteit). Nu betreft het een lease-auto, maar aangezien ik het toch een beetje zie als mijn auto en ik er wel netjes bij wil rijden, heb ik me voorgenomen deze wat beter te gaan onderhouden dan mijn vorige wagens (zo af en toe wassen in de betere wasstraat).

Gezien het bos vele bomen bevat en de prijs al snel gierend uit het budget loopt, wil ik graag van jullie weten de onderstaande lijst prijs/kwaliteitstechnisch een leuke beginnersset is:

• 100713 Poorboys World - Super Slick & Suds Concentrated Wash - 946ml € 17,99 € 17,99
    100728 Poorboys World - EXP Pure Sealant - 473ml € 18,99 € 18,99
    100734 Poorboys World - Wheel Sealant - 235ml € 19,99 € 19,99
    100902 Poorboys World - Spray and Wipe - 473ml € 10,99 € 10,99
    101105 Poorboys World - Microfiber Applicator € 2,25 € 11,25
    101241 Dodo Juice - Born Slippy clay lube - Spray 500ml € 9,98 € 9,98
    101251 Bilt-Hamber - Auto-Clay Soft - 180g € 16,99 € 16,99
    102096 Monello - Microfiber bundel - Unico € 49,99 € 49,99
    12 producten. Subtotaal: € 156,17

Mocht het nu goed bevallen, dan komen er allicht wat meer producten bij. Zo zal de binnenkant ook eens aan de beurt zijn en natuurlijk is er ook voor de buitenkant nog heel veel moois te verkrijgen.

Bij voorbaat alvast bedankt voor jullie tips!

Met de unico bundel ga je er niet komen - je hebt minimaal de trio variant nodig.

Ik zou de exp toppen met een mooie wax dan krijg je meer diepte en een minder harde (glasachtige) look. Natty's is bijvoorbeeld een aardige wax voor een vriendelijke prijs maar je kunt ook voor een panel potje van DJ gaan. Dan heb je veel keuze en is het leuk uitproberen voor een vriendelijke prijs. ipv de Bilthammer klei zou je ook voor een zachte DJ of Auto Finesse variant kunnen gaan.

Ik ben het met Inge eens voor wat betreft de klei. Misschien kan je ook kijken naar het setje van Mothers, maar dan moet je nog wel even geduld hebben want hij is zo te zien nu niet op voorraad. Of je de EXP aftopt met wax is een persoonlijke keuze. Je kan er nu ook voor kiezen alleen de wax te doen en de EXP voor de komende winter te bestellen. Misschien als aanvulling nog APC (all purpose cleaner) en/of iets voor je trims (bijvoorbeeld trimrestorer van Poorboys).

PS. Mooie wagen trouwens en hulde dat je er zo mee omgaat als leaser! Kan menigeen een voorbeeld aan nemen :-)^

Ik meen dat Inge gelijk heeft en dat je meer mf doeken nodig zal hebben. De Trio bundel geeft je nog veel meer waar voor je geld dan de Unico bundel. Verder vind ik het een mooie lijst en een hele mooie auto!

Bedankt voor de eerste tips.

Ik had een potje collonite 476 in de winkelwagen geplaatst, maar die lijkt in het proces ergens verloren te zijn gegaan. Is bijvoorbeeld een natty's wax te prefereren boven de collonite? Ik wil best werk in de auto steken, maar ik blijf een leasert, en verwacht niet van mezelf dat ik ieder weekend in de wasbox sta. 8o Daarom lijkt me een langere standtijd belangrijker dan een in het begin iets mooiere glans.

Wat betreft de klei las ik veel goede verhalen over de bilt hamber. Ik zocht een zachte klei aangezien ik (nog) niet wil gaan polijsten. De DJ klei lijkt me ook prima. Wel wat minder klei, maar bespaart me nu een tientje.

Wat betreft de doekjes. Ik had bedacht er (offline) nog wat goedkopere MF doekjes bij te halen, voor bijvoorbeeld het velgenwerk.

Tot slot had ik nog een vraag. Wat is het voordeel van een apc tov de spray&wipe voor het exterieur? Ik snap dat APC ook voor het interieur te gebruiken is, maar daar wil ik wellicht in de toekomst nog wat meer dedicated spul voor bestellen, mocht de eerste poging aanslaan. Ik wilde de spray en wipe eigenlijk gebruiken om in de auto te leggen, om zo bijvoorbeeld de vogelpoep en/of vliegjes na een tochtje eraf te vegen.

Als je voor de Collinite wil gaan ga dan voor de 845 - die is vloeibaar, makkelijk te verwerken en heeft een lange standtijd (wordt door velen voor de winter gebruikt)

De zachte DJ klei, Autofinesse en Mothers zijn alle drie ongeveer even zacht en geven dus weinig kans op marring. Ik heb zelf nu de Mothers maar als deze op is ga ik de Af of de zachtste van DJ uitproberen.

Zelfs met goedkope doekjes erbij heb je aan de unico verpakking nog veel te weinig. Ik heb nu van alle doeksoorten er 6 en nu kan ik zonder tussendoor te moeten wassen de auto volledig doen (en het is maar een dinky toy die ik heb).

APC kun je verdunnen en voor veel doeleinden (banden schoonmaken, vuil uit je bekleding halen, vet verwijderen, dashboard ontvetten voor je een interieur dressing gebruikt etc.) gebruiken terwijl spray & wipe eigenlijk alleen voor de buitenkant (lak) gebruikt wordt. Ook voor in huis zo heb ik recentelijk ontdekt is de APC ideaal - heerlijk als vetverwijderaar. APC kun je ook in de auto leggen voor de vogelpoep alhoewel ik daar nu de spray van mothers voor gebruik die bij de klei set zit.

inge;326275 zei:
APC kun je ook in de auto leggen voor de vogelpoep alhoewel ik daar nu de spray van mothers voor gebruik die bij de klei set zit.

Ik gok dat je spray&wipe bedoelt?

@ TS: Prachtige wagen! Is imo ook een van de mooiste kleuren op de nieuwe 1.

APC gebruik je best niet teveel op je lak. Zeker niet op een nieuwe wagen.

Heb je de handleidingen vanuit mk-us zijn signature al eens doorgelezen? Staat alles mooi in uitgelegd.
Heeft mij indertijd ook goed op weg geholpen.

Mijn gallon spray&wipe is al voor 2/3e leeg. Ik gebruik het enorm graag & veel :love
Maar als deze op is, ga ik de Dodo Juice - Basics of Bling Detailing Spray Concentrate bestellen.

Als je investering het toelaat, zou ik er ook nog apc van Poorboys bijnemen.
15,99 en je kan het verdunnen, plus multi-inzetbaar.

APC moet je bij mijn weten goed afnemen/afspoelen. S&W (of BoB) is naar mijn mening meer geschikt voor het tussendoor verwijderen van vogel poep en stof. Staat ook op de verpakking van S&W "waterless wash".

Een ander forum lid had last van "druipers" door het niet goed/direct afnemen van de APC en moest zelfs polijstmiddel pakken.

Nog een tip:
Voordat je de velgen gaat waxen of in de wheel sealent gaan zetten moet je ze uiteraard goed schoonmaken. Dat kan met een velgenreiniger maar bij lichte vervuiling ook met APC en/of wat auto shampoo. Een aantal forum leden gebruiken ook de EX-P of 845 voor de velgen heb ik gezien (zelf niet geprobeerd wat mijn velgen zijn mat). Misschien kan je dat eerst proberen, heb je weer wat budget over voor andere producten (doeken, trimrestorer, BlackHole, banden dressing, emmers... er is genoeg :P)

Jongens (en dame!),

Bedankt voor de tips. Ik ben echter van mijn lijstje afgestapt omdat ik in het te koop forum een buitenkansje (denk ik) tegenkwam. Ik neem de collectie van Marc over:

https://forum.Carclean.com/cc_postst16175/Complete-collectie-te-koop.aspx

Dit zou toch een alleraardigst begin moeten zijn.

Daar ben je heel mooi mee gesteld.
Dat bedrag zou je sneller opgesoupeerd hebben dan je zelf zou denken.

Veel plezier ermee, en laat maar genoeg foto's zien van die heerlijke bimmer

Die conclusie had ik ook getrokken ja!

Volgende week met de vrije dagen zal ik de sprong in het diepe gaan maken. Ik ga proberen niet te vergeten veel foto's te maken, dan kan ik er een topic over openen.