• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Nieuwe auto binnenkort; hoe perfect te poetsen vanaf dag 1?

Teun

Detailing guru
18 jul 2008
2.050
190
nog 2,5 week en dan heb ik mijn nieuwe VW Passat 3C.
Nou ben ik inmiddels ook een 'jeukert' en ben volledig aan de poets geslagen.

Nou is mijn vraag: "hoe moet ik een gloednieuwe auto perfect conserveren/poetsen vanaf dag 1, en met welke spullen?"

Tegenwoordig worden nieuwe auto's lang niet meer zo mooi gepoetst afgeleverd dan vroeger, en wil een mooie start maken. Daarom heb ik de dealer gevraagd de auto absoluut niet door de wasstraat te gooien, en desnoods ongepoetst op te leveren.

Mijn idee is:
- wassen
- kleien
- cleaner
- polish
- sealant in 3 lagen (echt ALLES in de seal, of alleen de lak? Wat mag niet in de sealant?)
- Wax in 2 lagen
- velgenwax
- plastic delen in de plasticpolish
- kusje op de motorkap, en de huisarts bellen voor een goed gesprek?


Wie heeft hier ervaring mee, en wat zijn de tips?
 
Tinus:

Lees onderstaand topic eens rustig door. Daar staat alle informatie die je zoekt. En voor de rest veel lezen op dit forum.

Het clean en detail plan om je auto weer top te krijgen!

Patrick
 
he, bedankt maar al die stappen ken ik nu redelijk en pas ik nu een paar maanden toe bij mijn huidige wagen en die van m'n vrouw/etc. Ik heb meguairs/smartwax/pads/excenter poetsmachine/applicators/sealants/M80/M83/pete's 53 wax/etc, en kan mezelf wel een fanatieke beginner noemen (heb ook al veel gelezen en geprobeert)

Het gaat specifiek om een nieuwe auto: hoe behandel ik deze, en zal ik de dealer vragen de auto ongepoetst af te leveren zodat ik direct met topproducten aan de gang kan en wat moet ik allemaal wel en niet doen in het geval van een nieuwe auto.
 
he?! heb nog wel de zoekfunctie gebruikt, maar kon niets vinden...

Twijfel nog wel wel/niet al die stappen door te lopen vanaf dag 1 ivm nieuwe lak of ff een maandje te wachten. Hart zegt: lak is hard zat voordat de auto op de stoep staat

Ga wel de dealer vragen de auto alleen de ontdoen van de paraffinelaag/stickers/etc, en de rest doe ik wel.
 
Als het goed is op je autopapieren ook na te gaan wanneer de auto geproduceerd is ;) Dat moet je helpen te bepalen of de lak oud genoeg is.
 
tinus zei:
Ga wel de dealer vragen de auto alleen de ontdoen van de paraffinelaag/stickers/etc, en de rest doe ik wel.

Als die paraffinelaag al weggehaald wordt door de dealer gebeurd het op een manier waar je niet vrolijk van wordt. Deze haal je volgens mij ook wel weg met kleien. Ik zou er dus niks aan laten doen als ik jou was! :)
 
De conserveringslaag krijg je er met kleien niet af! Veel te dik!

Je kan hem er zelf wel vanaf krijgen, maar dan bijvoorbeeld met Meguiar's Body Solvent:

https://www.Carclean.com/product/Meguiars_Professional/Body_Solvent_3780ml_D13001_100753
 
Misschien een domme vraag.. maar wat wordt er bedoeld met en conserveringslaag?

Is dat ook een soort wax?
 
Tim zei:
De conserveringslaag krijg je er met kleien niet af! Veel te dik!

Je kan hem er zelf wel vanaf krijgen, maar dan bijvoorbeeld met Meguiar's Body Solvent:

https://www.Carclean.com/product/Meguiars_Professional/Body_Solvent_3780ml_D13001_100753

Dan vraag ik me af hoe de dealer dit voor elkaar krijgt. Ik kan me namelijk niet herinneren dat ik de autopoetser bij de VW / Audi dealer waar ik gewerkt heb dit 1 keer heb zien doen. Een auto komt binnen, wordt niet gewassen, en de showroomwax wordt erop gesmeerd onder het motto; De vuiligheid haal ik met de wax wel weg.
 
De conserveringslaag is IIRC een laag paraffine o.i.d., in elk geval géén normale wax. Tegenwoordig wordt ook wel (deels) folie gebruikt, dat trekken ze er zo vanaf.
 
heb een tijdje autos gepoets voor een garage, dus ook nieuwe autos afleveren.
let wel, dit is alweer 12 jaar geleden ( wat gaat dat snel :| )
bij o.a. suzuki zat er een laag conserveringsmiddel over. ( kan niet missen, lijkt wel dikke laag wax voor je haren !! wat een vieze vette bende !)

dit verwijderen wij toen met depaflex, van exclusiva, en dit dan nog verdund
( wel eens vergeten te verdunnen, kon ik nieuwe auto meteen cleanen met maschine, oeps :-" )

zie www.exclusiva.nl -> tech.ontvetter -> depaflex, dit is 20 ltr dus alleen voor grootverbruikers ...

misschien kan je iets met deze informatie ? of misschien tim, ben er inmiddels achter dat die veel weet en altijd op zoek is naar nog meer weten ! :cool:

suc6 !
 
Tegenwoordig gaat het meeste in de folie, maar misschien kan je die zelf ook beter eraf halen, dan is misschien alleen een polish & sealant genoeg.
Onder folie kan geen vuil hechten lijkt me en de folie gaat er in de fabriek al op dus swirls zullen er dan als het goed is uiteraard niet zijn.
Vraag even na hoe de auto geleverd wordt, met die laag of folie.
 
Auto's die met de boot komen van overzees: vaak beschermlaag in de vorm van een of ander goedje tegen zout en dergelijke, auto's vanuit europa hebben vaak alleen de folie tegen transportschades.
 
Mijn VW Golf had ook alleen folie er op zitten. Na het verwijderen blijven er alleen nog wat plakrestjes zitten, die overigens lijken op beschadigingen. Auto is voor afelevering niet machinaal gepoetst en het aantal swirls is minimaal :)^ .