• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

'Nieuwe' auto gekocht met vlekken in de bekleding

Bob.

Detailing rookie
22 sep 2012
13
0
Hé carcleaners,

Vanmorgen heb ik samen met mijn vriendin onze auto-zoektocht beëindigd door een handtekening te zetten voor een opvolger van haar auto. Het is een Fiat 500 en ze is er helemaal gelukkig mee :cool:
Nu valt mij natuurlijk van alles op qua poetsen, zo ook de vlekken die op de passagierstoel en stoffen deurpaneel zitten. Het lijkt op iets in de richting van koffie ofzo (zie foto). Het valt lang niet zo erg op als op de foto (het patroon van de bekleding zorgt daarvoor) maar een stuk minder mag wel.

Tijdens de handel eens gekeken wat het ons op zou leveren om zelf de auto te poetsen/schoon te maken en daarvoor vond ik het wel interessant genoeg om te doen (en zodat ik mijn collectie met een super-reden kan aanvullen :-" ).
Ik heb nu een budget van ongeveer 200 euro om de auto zelf te poetsen. Allerlei dingen heb ik al (zie mijn collectie HIER), maar iets om de bekleding mee te reinigen nog niet.

Wat is in dit geval wijsheid? Ik heb totaal geen ervaring met het reinigen van bekleding, wat kan ik hier het beste voor kopen? Het budget mag als dat nodig is best helemaal op ,^^ Is 'n extractor/stoomreiniger in dit geval wat? Zo ja, welke?


De vlekken:

apidrl.jpg
 
Gefeliciteerd en veel rijplezier er alvast mee!

Een extractor en wat (verdunde) apc gaat jouw/jullie probleem oplossen!
Je kunt ze huren maar ik hoor dat je er dan metalen monden bij krijgt en ik weet niet of dat zo handig is vaak voor onze toepassing.

Ze zijn niet zo prijzig maar voor 1 keertje gebruik is dat een beetje te om zoiets te kopen, misschien heb je ook andere toepassingen ervoor of meerdere detailings, dan is het natuurlijk wel rendabel.
Misschien is er iemand in de nbuurt die een mini-meet op prijs stelt...


Edit: zie idd. nu pas dat iemands koffie daar echt ontploft is :-"
 
Veel plezier met de Fiat! Lijkt inderdaad op extractor werk, alhoewel ik daar zelf nog (gelukkig) geen ervaring mee heb.

Ben benieuwd naar een show-off tzt.
 
Bekleding van een 500 is heel gevoelig voor vlekken, heb er laatst 2 hier gehad, een beetje natte broek en er zit een vlek in.
Je kan eens proberen met een licht vochtige theedoek en wat reinigingsmiddel om de vlekken te verwijderen, denk dat je daar al een heel eind mee komt.
 
Bedankt voor de reacties! Ik denk dat ik ga investeren in een extractor, namelijk de Extra 2000. Met €140 lijkt dit me wel een aardige investering.

Ik heb nog gekeken naar een Numatic George, maar dan zitten we vanuit Engeland op €100 meer en heb je vaak geen garantie. Koop je 'm in Nederland dan ben je wéér bijna €100 euro verder.

Stel dat ik zo'n ding koop, wat zijn dan mijn stappen? Verdunde APC erop sprayen, beetje borstelen, beetje in laten trekken en dan extracten? :grinning:
 
Aaaah hier kan ik over meepraten.
Heb zelf ook een extractor gekocht een dik jaartje geleden en ben er echt heel erg blij mee. Het ding betaald zich voor mij persoonlijk op alle fronten helemaal terug. Daarnaast is hij voor meer dingen in te zetten dan alleen de bekleding in een auto.

Goed, mijn stappenplan, misschien helpt die jou ook op weg.
Ik gebruik de APC van Meguiairs die ik meestal voor het interieur op een 1:6 verhouding gebruik. Ik doe de APC bewust niet in de tank van de APC, omdat het spul nogal schuimt en aangezien ik waak voor een schuimparty... De APC zit dus gewoon in een sprayer.
Na even te testen op bijvoorbeeld een stukje achterkant van de bekleding of de APC niet extra rare vlekken verzoorzaakt, nevel ik het gehele te reinigen vlak in. Dit laat ik even intrekken.
Hierna kun je een aantal dingen doen:

- Inborstelen met behulp van een borstel
- Inborstelen met een natte (uitgewrongen) mf doek
- Inborstelen met behulp van een borstel die je in een mf doek wikkelt

Waarom?
Ikzelf ga nooit met een borstel zo op de bekleding. De haren van die dingen zijn meestal keihard en ik zou niet willen dat de bekleding gaat pillen of iets dergelijks.
Afeglopen week heb ik zelf het interieur van een auto gedaan en daarbij de APC ingewerkt doormiddel van enkel een natte mf doek. Werkt prima.
Nu kun je de APC even verder in laten werken voor een paar minuten en daarna kun je met de extractor aan de slag.
Ook hierin kun je een paar keuzes maken:

- Standje zuigen/ sproeien en banen trekken over het te reinigen vlak
- Standje sproeien en het te reinigen vlak vochtig maken om daarna met enkel standje zuigen het vlak te reinigen

Dit is een beetje aftasten. Mijn voorkeur gaat uit naar zuigen en sproeien tegelijk. Als ik namelijk die tweede keuze gebruik dan in 99% van de gevallen heb ik vocht in de auto zitten waar ik het niet hebben wil. Door de zuigmond weg te zetten en banen te trekken kun je het hele vlak afwerken. Hierbij ga ik net zo lang door totdat ik zie dat er geen schuim meer mee opgezogen wordt. De summiere ervaring tot op heden leert me ook dat ik de mooiste resultaten bereik door het zuigen en sproeien tegelijk. Het vuil wordt er zodoende beter mee uit getrokken.
Ik hoop dat je een beetje wijs kunt uit mijn verhaal. Succes met het maken van een keuze.
Enne... leuke auto's die Fiat 500's. Heel erg veel plezier ermee!
 
bartr123;327664 zei:
Bekleding van een 500 is heel gevoelig voor vlekken, heb er laatst 2 hier gehad, een beetje natte broek en er zit een vlek in.
Je kan eens proberen met een licht vochtige theedoek en wat reinigingsmiddel om de vlekken te verwijderen, denk dat je daar al een heel eind mee komt.
Ik neem aan dat extracten en sealen een goede oplossing is? Sealen met bijvoorbeeld CQuartz Fabric & Leather.
 
Dank voor alle reacties!:grinning:

Ik heb me de afgelopen dagen maar eens ingelezen en ben tot de conclusie gekomen dat een extractor voor mij waarschijnlijk het beste resultaat zou opleveren. Ik heb nog even gekeken naar de Numatic George, maar die werd me qua prijs (óók uit Engeland, daar was hij 250,-) een beetje te gek. Daarom maar flink het forum uitgespit op zoek naar ervaringen met extractors en ben weer uitgekomen bij de Extra 2000. Voor mijn gebruik moet dat voldoen.

Extra2000.jpg


toebehoren1.jpg


Die zal ik deze week wel ergens in ontvangst kunnen nemen. De 500 komt over 2 weken, dus dan kan ik nog even oefenen op de automatten/bekleding van m'n eigen DS3 :cool:

Ik heb de APC van Meguiars en ben van plan die te gebruiken. Flink verdunnen neem ik aan? 1:10?
 
Goede keuze! APC 1:10 is vaak voldoende, voor hardnekkige vlekken zou je hem ook 1:4 kunnen gebruiken, dan weet je zeker dat de vervuiling als sneeuw voor de zon verdwijnt.
 
Heb zelf een FIAT GP en daarvan werd de bekleding (net als de vijfhonderd) ook in polen gemaakt door LEAR.

Hoewel ik met een extractor hele fijne resultaten boek, heb ik een aantal vlekken (van o.a. Fristi) die zich weigeren gewonnen te geven.

Natuurlijk wens ik je veel plezier van je mooie aanwinsten, maar duim ik dat het jou wel lukt:schaam
 
Heb pas de raamstijlen en een stuk van mijn hemelbekleding moeten reinigen.
Had gekozen voor de Sonax interieurreiniger.
Insprayen, even laten inwerken en met een vochtige doek afnemen, resultaat was verbluffend goed.
Is in ieder geval voordeliger dan de extractor ;)
 
Bij de meeste hoef je hier niet met sonax aan te komen na het "gevalletje" met de Audi A8 waar na behandeling een compleet nieuw interieur in kon.

Overigens kun je zo'n product ook nooit vergelijken met de werking van een extractor maar eerder met een product zoals APC wat dan weer een fractie van zo'n flesje kost.
 
Beetje jammer, bij de Audi ging het over de alcantara reiniger en alcantara bekleding en niet over een standaard interieur reiniger.
Om dan direct de hele Sonax lijn af te schieten lijkt me dan ook enigszins kort door de bocht.
Dat een reiniger geen extractor is begrijp ik maar wilde alleen meegeven dat het uitstekend werkt zonder kleurverschil te creëren.