• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Nieuwe auto gekocht

Porter

Detailing chief
14 feb 2010
107
75
vandaag een nieuwe BMW 316i gekocht ! Executive en m pakket... Mijn eerste en denk ik laatste nieuwe auto.
in de kleur alpineweis 3...
over 1,5 week wordt deze ongewassen en ongepoetst geleverd....


en nu ?
ik denk aan:
dag 1
reinigen(evt.klei,iron x,shampo)
foamen
Nogmaals wassen warm water en Smit
drogen en nacht binnen zetten

Dag 2
licht polijsten 1hit met monello ( test op achterklep ofzo)
afnemen.
poorboys exp
Velgen demonteren en binnen zijde exp behandeling.

dag 3
2e laag poorboys exp
en alle ramen reinigen
uitlaat handmatig polijsten en waxen


1week later
foamen wassen en 1 of 2 laagje Poorboys liquid blue.

2weekend erna alle portierrandjes nalopen en in de was zetten.

Alle tips zijn welkom.
 
Gefeliciteerd met de aankoop!

Toch een paar vraagjes:
Zou je op dag 1 niet beter eerst beginnen te foamen (al denk ik dat goed wassen al voldoende is), en daarna pas reinigen (iron X, kleien)?
En wat bedoel je met Smit?
Alleen de binnenzijde van de velgen behandelen, of pak je de buitenzijde ook meteen mee op dag 2?
Interieur ook nog behandelen met Natural Look dressing?
Orange peel nog aanpakken? (zie de aanschaf-detail van "the Master"-BMW)

Blijkbaar ben je een Poorboys fan gezien de produkten die je wil gaan gebruiken, maar eventueel Gyeon coatings overwogen? (langere standtijd bijv.)

P.S. ik denk dat Tim je keuze wel zal goedkeuren ;-)
 
Gefeliciteerd met je auto! Mooi ding.
Een nieuwe auto is uitermate geschikt, naar mijn mening, om van een coating te voorzien.
Direct vanaf het eerste moment de juiste bescherming. Bovendien een super resultaat waar het gaat om glans, beading en sheeting.

Veel plezier met je auto.
 
Hoi Kees,
bedankt voor je reactie.
  • kan ook beginnen met foamen en na het reinigen nog doen
  • twijfel over kleien.... doe test spot indien niet nodig ga ik de lak er niet mee belasten.
  • smit is mijn washand ipv spons
  • tuurlijk ook de buitenzijde van de velgen, dia was ik sterk af net als de rest van develg dan heeeel goed spoelen drogen en dan 3x ex-p
Op mijn huidige auto heb ik dit steeds met de wielen en winterwielen gedaan en dit voldoet voor mij perfect.
Interieur weet ik nog niet, ik heb van die antistof doekjes, als ik daarmee het aanwezige stof wegneem laat ik misschien het interieur wel origineel.
Kan ik altijd nog na een paar weekjes bekijken als ik ergens ontevreden over ben.

Orange peel kan aanwezig zijn, daarom een test spot... maar als het meevalt ga ik niet direct grof polijsten.
Pak dat dan liever na een maand of 6 rijden als ik dan waarschijnlijk toch een keer wil polijsten.

waarom nu dan wel licht polijsten ? : om evt krasjes weg te halen, de lak gladder te krijgen en een betere hechting voor de ex-p.
Gyeon overwogen bij vorige auto, en ook bij vrienden zeer goede resultaten gezien !
Maar ik heb geen standtijd nodig en dan vind ik na experimenteren poorboys zeer makkelijk werken.

Ik was de auto elke zaterdag (doe ik graag), en heb zeker wel 1 x per 2 weken tijd voor een evt. correctie maar zeker een wax laag.

Mijn huidige inruil auto een Nissan qasqhai +2 2013 (metalic zwart 32.000km) kan echt zo de showroom in.
Kwam dus deze week bij meerdere BMW dealers en mijn Nissan staat qua lak er veel beter bij als de BMW occasions en zelfs beter als menig nieuwe showroom auto.

ik hoop wel op een hardere lak met de alpineweiss 3, het zwart van de Nissan was nogal zacht (vogelenpoep moest er echt binnen een uur af, iets te laat en kon de flex steeds pakken)
 
Het is maar de vraag op de lak wel hard is.....
Mijn M135 uit 2013 is dat zeker miet, terwijl mijn E90 uit 2007 knijterhard was.
Begrijp dat de lak van Tim en zijn 335 ook zeker niet hard was.
 
Hallo! Gefeliciteerd met je nieuwe Bimmer!

Uhhh... waarom zou je na het reinigen nog foamen? Het is een voorwas... Dat moet de aller eerste stap zijn!
Waarom twijfel je om te kleien? Ook op een nieuwe auto zit vervuiling... dus Kleien zou ik wel doen... helemaal als je wil polijsten..
Dus de smit in een mitt?
 
Je zou ook de lak kunnen cleanen ipv nu al te gaan polijsten afhankelijk van wat je evt aantreft natuurlijk.
 
Ja inderdaad misschien is 2x foamen wel erg overbodig...

Twijfel over kleien,of dit heel veel beter is op mijn eigen auto, wel test deel doen en ook ironx testen.
Mijn laatste 2 eigen auto's nooit gekleid, wel flink gepolijst bij aanschaf.
Ik ben niet tegen kleien hoor, maar het nut is wel minder op een schone gladde gepolijste auto.

Polijsten of beter gezegd even 1hit met de flex (xc3401) met wat monello finale staat nu in het lijstje om de ex-p beter te laten hechten.
Idd afwachten wat ik aantref, uiteindelijk word hij toch wel een x x gepolijst, maar dat stel ik liever uit.
de Smit is denk ik afgeleide van "was mitt" stond op de verpakking gebruik hem al jaren. maakt verder niet uit toch gewoon een soort washand spons.......maar niet een washand in een mitt.
cleanen wel een goede tip, maar is 1 lichte hit met finale zie ik ook een beetje als cleanen... Of is er heel veel verschil in resultaat.
tijd tel ik niet bij mijn eigen auto, kan wel 3 weken continu om die auto blijven lopen met een doekje en een machine...
 
Ric325i;n418315 zei:
Je zou ook de lak kunnen cleanen ipv nu al te gaan polijsten afhankelijk van wat je evt aantreft natuurlijk.

+1 op een nieuwe auto zou ik absoluut kiezen voor een cleaner. Polijsten kan je altijd nog doen (zeker als het eigenlijk niet hoeft) en een schone lak is nou eenmaal de beste basis. Ondanks dat het een nieuwe lak betreft heb je kans dat je veel vuil uit de lak haalt. Wat je zou kunnen doen is bijvoorbeeld PB Professional Polish wat een chemische reiniger is zonder correctie, prima stap voor EX-P is mijn ervaring. Wat je ook kan doen is Autofinesse Rejuvenate. Een van mijn favoriete producten. Intensieve lakreiniger met een klein korreltje voor zeer minime correctie als je dat toch wenst. Als Monello Finale een mooie finish geeft, heeft Rejuvenate een prachtige finish.

Vorig jaar zat ik in hetzelfde schuitje als jij. Mijn nieuwe witte auto heb ik toen vanaf dag 1 ongepoetst ontvangen en zelf gedetailed. Eerst alleen de auto in de wax gezet maar al na paar weken de auto behandelt met PB Prof Polish omdat de wax snel verdween. Tijdens het cleanen haalde ik een hoop vuil uit de lak, wat mijzelf verbaasde. Nu na een jaar heb ik nog steeds niet gepolijst, vanzelfsprekend natuurlijk bij een zeer goed behandelde lak. ;) Paar weken terug was de lak weer aan een detail toe en heb toen de lak met Rejuvenate behandelt om de minime waskrasjes te corrigeren. Daarna ook EX-P erop gezet + Autoglym HD wax. Nu nog steeds is de auto echt wit met een geweldige wetlook glans. De grootste veroorzaker van de glans is Rejuvenate, vandaar dat het mijn een van mijn favo producten is.
 
Porter, 1 hit met finale om exp beter te laten hecten en dit zien als cleanen? Volgens mij kun je dit niet zo zien, finale wordt gebruikt meestal als laatste stap gebruikt wanneer men aan het polijsten is. Je brengt dan polijstmiddel aan op de lak, welke ook in de blanke lak kunnen blijven zitten na het afnemen met een MF doek. Een goede hecting voor welke glaze wax of wat dan ook is een schone gereinigde/ontvette ondergrond. Dit kun je bijv doen ( er zijn meerdere merken en voorkeuren) door de lak af te nemen met Gyeon Prep en gebruik makende van een schone MF doek. Tevens gebruikt men deze ook als je bijv een testspot doet om zo goed te zien wat het resultaat is, en niet dat bijv kleine krasjes verhuld blijven door het gebruikte polijst. Dus na je laatste polijst stap, je geeft al aan met finale, de wagen afnemen met een ontvetter en dan de exp aanbrengen of wax of wat dan ook.
 
Klinkt goed die cleaner, misschien wel even bestellen... Mijn kast puilt wel uit maar kan nog wel een product bij...
Ik heb zelf ook autoglym srp staan, dit gebruik ik vaak als basis na het polijsten voor auto's van vrienden en kennissen.
Product bevalt ook goed als reiniger....waar ook een cleaner in zit, dit zou dus evt ook kunnen ? Kan denk ik ook geen kwaad op de nieuwe lak...
en dan sealen en later waxen
 
AG SRP kan zeker als pre wax cleaner. Is een zeer gemakkelijk product wat je zelf vast wel ervaren zal hebben. En de glans is gewoon erg goed :) Enige nadeel wat ik dan lees op het www is dat SRP een berg fillers heeft wat EXP niet zo leuk vind om op te hechten.
 
Hisense, bedankt,voor de uitleg.
met afnemen bedoel,ik ook ontvetten.
ik gebruik daar een op alcohol (isopropanol) basis spray voor cleaner uit een andere (electronia) business.
leek mij logisch dat na het polijsten je dit moet afnemen.
maar nogmaals als polijsten nog niet nodig is sla ik dit liever over en gebruik ik wellicht wel de
Rejunavete of srp.
 
ik ben wel benieuwd naar de foto's hoe de auto word afgeleverd.

Weet nog van onze nieuwe auto, dat het dak vol krassen zat.
Die was dus ook ff snel gewassen en gepoetst.
Maar 4 jaar geleden was ik nog niet zo bezig met poetsen als nu.
 
Dat zou ik ook niet gauw,doen, behalve als,het korting oplevert of zelf goed te herstellen is....

Als de auto binnen komt krijg ik een belletje, en ga ik zelfs kijken als hij van de trailer rolt. En meekijken bij de transport inspectie.
Misschien wat overdreven maar het wordt mijn auto.
Wassen en poetsen doe ik zelf beter en scheelt wat euro's... Maar toen de verkoper zei dat ze standaard door de krasstraat gaan wist ik dat zeker.
 
Zag de krasjes pas onder TL licht, was toen al paar maanden later.

Maar hoe ze met nieuwe auto's omgaan is echt bij de beesten af.
Zeker als de auto's met de boot aankomen in Rotterdam.
 
Porter;n418384 zei:
Als de auto binnen komt krijg ik een belletje, en ga ik zelfs kijken als hij van de trailer rolt. En meekijken bij de transport inspectie.

Hoe snel kan je bij de dealer zijn? Zodra de truck aan komt rijden bij de dealer is de auto binnen no time van de truck af en word de transportinspectie gelijk uitgevoerd..... want de volgende rit staat weer te wachten.