• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

nieuwe auto met erg veel swirls en krassen

stefke

Detailing rookie
22 apr 2012
14
0
beste mede poetsers,

ik heb net een nieuwe bolide aangeschaft waarbij de nodige aandacht vereist is.

ik heb een opel astra gtc van 2005 aangekocht welke erg vol staat met stils en ook sleutel krassen welke ik denk er nog wel uit te krijgen zijn. (gevoeld met nagel)

echter ben ik momenteel alleen in het bezit van een poetsmachine met 2 handvaten waar ik wel een beetje klaar mee ben.

nu wil ik aan het echte werk beginnen en zal dit zeker niet de laatste auto zijn waar ik een goed apparaat nodig zal hebben.

alleen nu is mijn volgende vraag zoals je al kunt begrijpen... welke, ik zie door de bomen het bos niet meer door de zovele topics door gelezen te hebben.

momenteel zit ik erg in conclaaf omdat ik aan de ene kant (sowieso) voorzichtig wil beginnen, maar aan de andere kant zelf ook de sleutel kras wil kunnen verwijderen.

voor zover ik zelf ben gekomen kunnen de swirls wel met een excentrische machine verwijderd worden maar zal dit moeilijker worden voor de sleutel kras.

ik ben dan nu ook een overweging aan het maken of ik het niet meteen goed moet aanpakken en moet gaan voor een rotary zoals de flex 14-2 150 zoals door vele al gereviewd als een goede machine.

alleen heb ik natuurlijk ook al goed gelezen dat hier een grotere leercurve in zit dan bij een excentrische machine door de warmte ontwikkeling en hologrammen die het apparaat kan veroorzaken bij verkeerd gebruik.

tevens ben ik dan ook meteen erg benieuwd hoe het zit met welke pads ik er bij moet kopen en welke producten geschikt zijn om te beginnen om het tot een goed resultaat te brengen.

momenteel ben ik in bezit van de volgende spullen welke volgens mij niet echt bedoeld zijn voor een rotary:

meguiar's:
Soft Wash Gel
Quik Clay Starter Kit (quik detaler)
Step 1 - Deep Crystal Paint Cleaner
ScratchX
Deep Crystal Step 2 Polish
Deep Crystal Step 3 Carnauba Wax
NXT Tech Wax 2.0
Carpet & Interior Cleaner

foto's zijn als bijlage toegevoegd

alvast voor jullie antwoorden en jullie ervaring.
 
De krassen op de eerste en voor laatste foto polijst je nooit weg omdat daar de lak compleet weg is.

Een rotary is absoluut geen beginners machine. Met een DAP900 kan je prima resultaat behalen op de Opel lakken.
Er kleven talloze risico's aan het gebruik van een rotary, zeker in de handen van een newbee. Daarnaast zal je eigenlijk ook de lakdiktes in de gaten moeten houden na ieder sessie en daarvoor heb je dus ook een lakdiktemeter nodig.

Mijn tip : zet dat hele rotary gebeuren uit je hoofd en schaf een DAP900 starters pakket aan met de Monello spulletjes. Met Mezzo & Finale heb je icm een oranje, witte en lichtgroene pad al aardig wat in huis om zeker 80% verbetering aan te kunnen brengen.
Mocht het echt heel zwaar zijn dan kan je altijd nog overwegen Inizio Forza erbij te pakken.
 
Als je dan toch graag voor een flex gaat , neem dan een 3401 VRG :

Meer power dan de dap900 en een snellere/grotere correctie op kortere tijd.

waarom : als je al gelijk met flex wil starten zal deze er ook wel afkunnen zeker :

(en zeker aan te raden als je toch meerdere wagens gaat doen )

Nadeel : je kan enkel met pads werken die groter zijn dan 5.5" (of 5.5" minstens toch) want de steunplaat is zo groot , je kan wel een andere steunplaat voorzien voor pads van 4" .

Ik heb net zon flex 3401 getest en ook die flex rotary , heb lang getwijfeld maar ga toch voor de da-flex gaan.

Mijn dap900 werkt prima hoor , maar ik wil een iets snellere correctie en wil niet altijd gaan voor én rotary én nabewerken , daarom de da-flex . Weegt wel iets meer dan de rotary , maar is zeker veiliger .

Nu kan ik iets sneller werken en kan m'n dochter achterna komen met de dap900 en finale.....nu polijst ik alleen en moet ze wat lang wachten.
 
grandscenicman,

Ik denk dat het resultaat van een DA flex bijna niet verschilt buiten een Dap900. Ik zou zeggen:blijf lekker met de Dap900 werken en geef je dochter een Dap500. Nu is dat mijn mening, je moet doen waar jij je goed bij voelt. :ja
 
akkoord met juffer 1. schaf je daarbij ook nog een handpad aan (oranje) om die krassen achter je deurgreep weg te werken.
 
dus als ik het goed begrijp zou ik dus met de dap900v2 kit goede resultaten kunnen behalen.
tevens als ik het begrijp kosten de pads daarvan ook een stuk goedkoper.
maar hoe staat het met de kwaliteit en het ergonomie van deze machine.
dit omdat ik zoveel positieve verhalen hoor van de flex over de kwaliteit en het vasthouden van deze machine zo ontzettend fijn is.

dus als ik jullie zo begrijp is het een not done om met een rotary te beginnen. ... jammer.
 
als je wilt mag je hier altijd eens langskomen, heb een ruime ervaring met Opel lakken, en overlaatst ook 2 GTC's hier over de vloer gehad.
 
stefke zei:
omdat ik zoveel positieve verhalen hoor van de flex over de kwaliteit en het vasthouden van deze machine zo ontzettend fijn is.

Zoek eens op termen zoals : door de lak heen, lak verbrand, hologrammen...
 
juffer 1 ik begrijp wat je zegt maar ik ben er al uit dat ik met een dap machine moet beginnen maar ik bedoelde dan eigenlijk de 3401 vrg van flex.

net ook eens met me vrouw overlegd en geeft aan dat het misschien wel een idee is om toch eerst met een dap900 te beginnen. dan hou ik meteen ook geld over om alle goede producten en pads te kopen.

in ieder geval wel alvast erg bedankt voor jullie snelle reacties.

tevens bartr misschien dat dat wel eens een goed iets is om eens langs te komen.

alleen zal dit dan wel ps in de loop van de volgende week zijn na koniginnen dag.
schikt dat? :cool
 
Lees ff dit topic : hier zeggen ze zelf dat de flex de betere is van de 2 én op het filmpje zie je ook waarom. In het filmpje is het geen dap maar volgens mij wel een gelijkaardige dap-machine .

https://forum.Carclean.com/cc_postst13450/DAP-vs-Flex.aspx

Ik hoor ze nu allemaal al afkomen met : maar mijn dap(v2) doet hetzelfde hoor...

waarom kost die dap dan maar 155 euro en de flex 350 ?? , het zal wel ergens inzitten zeker :-"

De flex kan je makkelijk bedienen ivm snelheden aanpassen tijdens het werken , bij de dap staat die knop achteraan je snoer...
 
au au dus als ik het zo lees grand iceman dan kan ik uitgaan dat ik na 3 auto's poetsen al onderdelen moet gaan vervangen?
 
grandscenicman zei:
Ik hoor ze nu allemaal al afkomen met : maar mijn dap(v2) doet hetzelfde hoor...
waarom kost die dap dan maar 155 euro en de flex 350 ?? , het zal wel ergens inzitten zeker :-"

Winst marge :weetniet

Waarom kost een flesje van Mequiars € 30,- en een vergelijkbaar Poorboy's product € 20,- ?
Dat is dan zeker ook omdat die van Mequiars veel beter is ?

Even klein feitje : ik gebruik de DAP900 zeker 80 dagen per jaar en dat al gedurende 2 jaar.
Heb nog 0,0 uitval gehad en de DAP's (heb er 3) lopen en werken nog steeds als nieuw.
 
juffer 1 ik denk dat je daar wel gelijk in kan hebben maar ik lees natuurlijk ook de ervaring die iceman heeft gehad.
 
Juffer1 zei:
Winst marge :weetniet

Waarom kost een flesje van Meguiar's € 30,- en een vergelijkbaar Poorboy's product € 20,- ?
Dat is dan zeker ook omdat die van Meguiar's veel beter is ?

Even klein feitje : ik gebruik de DAP900 zeker 80 dagen per jaar en dat al gedurende 2 jaar.
Heb nog 0,0 uitval gehad en de DAP's (heb er 3) lopen en werken nog steeds als nieuw.

Als de produkten evenveel kosten : welke neem jij dan ? Ik de megs iig . En kom nu niet af met , ja maar , ze zijn idd ongeveer even duur aan de andere kant van het kanaal :ja )

0.0 uitval : dan heb jij een rollement van veel betere kwaliteit in je machine steken , ik kan anders niet begrijpen dat na 3 auto's er terug speling is op mijn dap-rollementje :weetniet (het zal de kwaliteit dan wel zijn , iets chinees of andere maar zeker geen SKF-rollement , maar dat is giswerk ik weet er zelf 0.0 van . )
 
Juffer1 zei:
Winst marge :weetniet
Dat is wel een beetje kort door de bocht.
Afgezien van het feit dat de DAPs prima machines zijn, kun je toch kwalitatief beter machines hebben.
Waar kan dat in zitten? Gebruikte materialen, andere/betere (duurdere) electronica, ... Noem het maar op.
 
Aangezien je voor de prijs van 1 flex 2 daps kan kopen en nog geld overhoudt voor de pads denk ik dat de keuze snel gemaakt is toch ?

De dap zal zonder twijfel geen machine zijn voor dagelijks professioneel gebruik, maar wie van ons staat 6 uur per dag 5 dagen in de week te dappen ?

Zelf gebuik ik de dap zo'n 4 keer per jaar, dat wil zeggen dat mijn achter kleinkinderen er misschien nog plezier van zullen hebben rofl
 
grandscenicman zei:
Als de produkten evenveel kosten : welke neem jij dan ?

Ik de PB's omdat die beter hun werk doen en aansluiten bij mijn verwachtingen dan de Meq's.


Soepergrover zei:
Dat is wel een beetje kort door de bocht.
Afgezien van het feit dat de DAPs prima machines zijn, kun je toch kwalitatief beter machines hebben.

Ben ik helemaal met je eens. Uiteraard zullen er kwalitatief betere machines zijn maar GSM doet nu net alsof de DAP's troep is en niet deugd.
Dat klopt mijn inziens absoluut niet, getuige de meldingen van uitval hier op het forum.
Natuurlijk zullen er wel eens DAP's zijn die stuk gaan, echter is en blijft het een stukje techniek met veel bewegende delen.
Enige wat ik wil aangeven is dat duurder niet betekend dat het kwalitatief ook direct beter zal zijn.
 
Juffer1 zei:
......... maar GSM doet nu net alsof de DAP's troep is en niet deugd.
Dat klopt mijn inziens absoluut niet, getuige de meldingen van uitval hier op het forum.
Natuurlijk zullen er wel eens DAP's zijn die stuk gaan, echter is en blijft het een stukje techniek met veel bewegende delen.
Enige wat ik wil aangeven is dat duurder niet betekend dat het kwalitatief ook direct beter zal zijn.

Ik wil nogmaals mijn mening geven over de DAP900 en de 3401 VRG van Flex :

- ik denk niet dat het enige verschil de winstmarge is

- de Flex is zonder meer de betere van de 2 machines (zie topic met het commentaar van 1 van de mod's )

- als jij (juffer1) al zo lang met dat eerste rollementje doet , dan heb jij ofwel een veel beter rollement of je doet geen enkel kantje met je machine . :weetniet

- volgens mij kan je wel bijna zeker snellere correctie behalen met de Flex 3401 vanwege de gedwongen rotatie .

- MEESTAL is duurder wel beter , anders zou iedereen het goedkoopste toestel kopen , ik ook .

- ik doe zeker niet alsof de DAP's troep zijn : ik stel alleen vast dat er bij mij een probleem is , meer niet .

- de praktijk zal uitmaken of de Flex 3401 zijn geld waard zal zijn , komende week heb ik hem in bezit namelijk.
 
duh dat geforceerde rotatie sneller corrigeert. tevens is dat dan weer bijna net zo gevaarlijk als een rotary.
je vergeet volgens mij dat deze man echt een beginner is he. allemaal leuk en aardig maar we zijn niet allemaal zo PRO GSM.