• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Nieuwe auto = nieuwe set!

hansv

Detailing rookie
19 jan 2019
7
15
Hey cleaners!

Binnenkort verwacht ik mijn zwarte Octavia Combi.
Zwarte lak, een beetje een risico hoor ik wel. Daarom dacht ik eraan om een coating te laten toepassen.
In België (regio Antwerpen) lijkt het blijkbaar moeilijk te vinden...

Maar goed, ik ga weer een bestelling plaatsen om deze wagen goed te onderhouden.

Ik beschik reeds over deze producten:

Mothers Wax California Gold Carnauba Wash & Wax
Poorboys World Chenille Wash Mitt.
2 emmers.
Dodo Juice Soft Touch Premium Drying Towel.



En over deze producten ben ik aan het denken:

Velgen:
----------
Monello non ferro
Poorboys wheel sealant


Shampo:
-----------
Ik ga eerst de "Mothers Wax California Gold Carnauba Wash & Wax" opgebruiken.


Wax:
-------
Colonite Liquid insulator 845
Groene Monello doeken

Of zijn er betere producten voor een zwarte metalic lak?
 
Laatst bewerkt:
Klopt, maar ik kan geen degelijke detailer vinden in mijn regio dat dat kan/wil aanbrengen.
Zelf ga ik me er niet aan wagen.

Vandaar de keuze voor wax.

(bestelling wat aangepast in eerste bericht)
 
Dus eigenlijk hoeven we het niet over een coating te spreken, maar ben je benieuwd of je huidige spullen voldoen om je auto te onderhouden. :p

Je was-arsenaal is het belangrijkste:

* Ik zie dat je twee emmers hebt, maar zijn dit ook grote emmers (veel inhoud) met Grit Guards o.i.d. erin?
* Eén washandschoen is OK, een tweede voor de lagergelegen of zwaarder bevuilde delen is verstandig.
* Een drooghulp, zoals de detailerspray ''Spray & Wipe'' 1:1, vind ik zelf erg lekker werken.

* Je hebt een Wax-shampoo, maar geen pure shampoo voor wanneer je een nieuwe waxlaag wilt aanbrengen? Waxen over een wax-laag van je shampoo is niet aan te raden omwille de verminderde hechting c.q. standtijd.

* Een zachte klei + glijmiddel?

* Non-Ferro (de-ironizer) is een goed product. Echter wanneer je de velgen in een wheel sealant hebt staan als een sopje vaak al genoeg kunnen zijn (i.c.m. een kwast/borstel/mitt)

* De Collinite - 845 is een prima wax. Deze aanbrengen met bijv. een Monello - Disco Rosso/Nero o.i.d. Afnemen met de Peluche Verde's is ook prima.



NIEUWE AUTO - Lees jezelf hierover in op het forum. Gebruik de zoekfunctie :D Zo weet je wat je allemaal op voorhand kan doen en afspreken met de dealer, welke producten je nodig zult gaan hebben, etc etc. ;)
 
  • Leuk
Reactions: lucas9z
Zeer nuttige opmerkingen! Bedankt daarvoor!

De emmers zijn normale 10Liter emmers. Grotere met Grit Guard én deksel (om naar de wasstraat te gaan) zijn bijzonder duur naar mijn mening... Ik kijk nog even naar een oplossing daar!

Ivm de shampoo heb je 100% gelijk. Ik kies dan voor de Dodo Juice Born to be Mild shampoo.

Poorboys World Spray and Wipe wil ik er ook nog wel bij dan.

Klei lijkt me voorlopig nog niet nodig (nieuwe auto). Misschien binnen enkele maandjes.

Nogmaals dank!
 
Er zijn zeker professionals in je buurt. Ben zelf van West Vlaanderen en kan ze hier in de regio niet meer op 1 hand tellen.

Iets dichter is bv wax-it in oudenaarde. Mogelijks kunnen zij ook doorverwijzen.
 
Welkom op het forum! Veel lees plezier, ik woon in lommel belgisch limburg
Als je bereid bent een stukje te rijden, kan ik je wel helpen bij het coaten.
Ga zeer binnenkort aan mijn eigen Fiesta beginnen, 2 laagjes gyeon mohs en aftoppen met cancoat :grinning:
 
Ten eerste is kleien ook bij een nieuwe auto vaak helemaal geen overbodige luxe. Als het inderdaad niet erg nodig is, dan is het ook zo gepiept. Maar over een paar maandjes kan het ook nog prima. :)

Ten tweede: ik vond voorheen de Gritguard emmers ook belachelijk duur. Totdat ik ze eindelijk gekocht heb (of eigenlijk eerst eentje) en ik moest zeggen dat ze het geld dubbel en dwars waard zijn. Het is zeker niet "zomaar een emmer" en niet te vergelijken met een normale huis-tuin-en-keuken-emmer. Maar je hoeft niet meteen de hele detail-collectie compleet te hebben... Beetje uistmeren dan heb je later ook nog wat te bestellen ;)
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
@hansv ik weet niet tot hoever je gekeken hebt, maar in de buurt van St. Niklaas zit ook Tim met zijn bedrijfje car detailing corner, die heeft bij meetings van het Skodaforum in St.Niklaas ook demo's gegeven. (dus een andere Tim dan die van Carclean)

Wat kleien betreft: daar wordt vaak ten onrechte erg huiverig over gedaan, maar als je een milde klei gebruikt, is dat zeker bij een behoorlijk harde lak, zoals je op je Octavia mag verwachten niet nodig. Kleien maakt je lak wel goed schoon, waardoor bijvoorbeeld je wax ook veel langer blijft zitten (mits je er verstandig mee omgaat), en daarna je waxlaag boosten met de California Gold shampoo is prima.

Alternatief voor de emmers: plaats in elk geval een gritt in de spoelemmer, en liefst in beide wasemmers.
 
Dichter bij Antwerpen (nl. in Nijlen) zit er een hele goeie! Ik volg deze gast al een hele tijd op instagram en hij laat altijd knap werk zien.
KM car care.