• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Nieuwe auto, nieuwe spullen!Wat heb ik nodig?

Timmert

Detailing rookie
24 mrt 2009
8
0
Heren (en dames?),

Sinds een weekje rijd ik in een prachtige zwart metallic Volvo S60. Splinternieuw, en daarom des te meer reden om goed voor hem te zorgen. M'n vorige auto was lichtblauw en dus ideaal voer voor de wasstraat ;)

M'n nieuwe auto wil ik echter iets beter verzorgen, en dus wil ik het volgende aanschaffen:

- Goede spons
- Goede zeem/droogdoek
- Goede shampoo
- Goede velgenreiniger en evt velgenborstel
- Anders nog iets?

Poetsmiddelen zijn nog niet nodig denk ik, of jullie moeten tips hebben qua snelle verzorging zegmaar. Uitgebreid poetsen is pas over een paar maanden aan de orde, dus dat zien we dan wel weer.

Mijn vraag: wat is een goede spons/droogdoek/shampoo/velgenreiniger en wat zijn verder nog handige dingetjes om te hebben?
Het zal gewoon tuinslang en emmerwerk worden, een hogedrukreiniger heb ik helaas niet. Qua vervuiling moet je denken aan het standaard snelwegwerk, ik ben geen bouwopzichter ;)

Ben benieuwd, alle tips zijn welkom!
 
Timmert zei:
- Goede spons
- Goede zeem/droogdoek

Welkom! Hier zijn de eerste tips:

GEEN spons en GEEN zeem gebruiken ;)
Verder lees even dit topic: https://forum.Carclean.com/threads/het-clean-en-detail-plan-om-je-auto-weer-top-te-krijgen.16/ en de andere topics in het sub-forum Handleidingen en Tutorials
 
Stimpy heeft het al gezegd , Spons & zeem = No go.

Wil je hem mooi houden ,dan begin goed en koop de juiste spullen. :)^

-Droogdoek : Miracle Dryer of Carrand versie
-Washmitt : Mothers Lambswool of Meguiars ,Carrand..
-Shampoo : Dodo Born to be mild of Sour Power ,Poorboys Super slick & suds ,..
-Emmers : 2 stuks ,hoeven geen dure te zijn maar de Grit Guard emmers + Grit Guard zijn zeker een aanrader ,zeer robuust en mits goed onderhouden gaan levenslang mee.

Het is wel een nieuwe auto maar een mooie Paint cleaner + wax zijn zeker niet weg te denken ,en het maakt je wagen onderhouden veel makkelijker.
 
Mijn advies:

Wassen:
-Shampoo: Poorboy's Super Slick & Suds
-Washmitt: Meguiar's Ultimate Wipe, The Bone, Carrand Total Wash Mitt of Mother's Labswool washmitt
-Droogdoek: Carrand Drying Towel
-Velgen: lekker met shampoo wassen (wel een aparte emmer)
-Als je de velgen met een washmitt kan doe

Ramen:
-Poorboy's Spray & Wipe
-Poorboy's Microfiber applicator
-Dodo Juice Mint Merkin Window Cloth

Banden:
-Meguiar's Endurance Tire Gel
-Meguiar's Tyre Dressing Applicator

Wax:
-Poorboy's Natty's Blue
-Carclean Hi-Tech applicator
-Poorboy's Deluxe Mega Towel
 
Ik ben een aantal dingen vergeten ,maar Dibbuz heeft dit al aangevuld.

Moest je toch een velgen borstel nodig hebben ,als er geen plaats is voor je washmitt te gebruiken kan je kijken naar de EZ/Daytona borstel.
En zolang je er een beetje bij blijft heb je helemaal geen velgenreiniger nodig ,kan zeer simpel met enkel shampoo en water.

Nog een tip zou eventueel de Dodo Juice Need for speed zijn ,een cleaner-wax. Deze zal je wel best nog toppen met een pure wax.
 
Welkom hier! $$)

+1 voor Dibbuz :cool:

Enige opmerking: verwissel de de Meguiers Tire Gel met de Wolfgang Black Diamond Tire Gel. Blijft langer zitten en geeft een natuurlijke satijnen afwerking. Wel een tikkie duurde in de aanschaf.
 
Je zegt dat poetsen pas over een paar maanden aan de orde is ?

Zelf zou ik zoiets hebben om het zsm te gaan doen.
De reden hiervoor zou kunnen zijn dat de wax die door de dealer wordt aangebracht (smeert) in veel van de gevallen niet tegen een goede poorboys of mequiars variant op kan en er na enkele weken al vanaf is.

Nu is je auto nog helemaal schoon en glad en kost het je dus veel minder werk/tijd dan waneer je daar 3 maand mee gaat wachten ?
Verder zou ik als tip willen geven om de auto lekker met de tuinslang te blijven wassen en een eventuele hogedruk reiniger lekker te gebruiken waar ie voor gemaakt is : de stoep & terras en zeker niet de auto ermee te doen.

Gr. Arjan
 
Ik zou juist nu meteen goed beginnen en een sterke waxlaag erop aanbrengen. Misschien is het ook handig om eerst de conditie van de lak te beoordelen, lang niet alle nieuwe auto's worden heel goed gepoetst afgeleverd (inclusief die van mij). Verder kan je goed voor de deur wassen alleen duurt dat wel veel langer dan een wasbox. Je zou een emmer mee kunnen nemen naar de wasbox en daar je shampoo en washmitt in kunnen doen.

Zorg alleen wel dat je niet de wasborstel gebruikt omdat die meestal heel vies is. (ik gebruik die borstel alleen voor mijn velgen)
 
Dibbuz heeft het meeste wel opgenoemd.
Weet niet wat voor een auto het is, maar als er veel kunstof strips aan zitten zou je nog Trim Restorer van PB erbij kunnen doen.
En ik vind zelf Wheelwax ook niet verkeerd.
 
Thanks jongens, heb gelijk een boodschappenlijstje gemaakt ;)

Ik zie wel wat in jullie idee om hem binnenkort gelijk goed te gaan waxen, is die Poorboy's Natty's Blue wax daar goed geschikt voor? Of moet ik daarvoor/daarna nog iets gebruiken?
 
By the way, ik heb een prachtig bi-color lederen interieur:

sesxg8.jpg


Maar m'n spijkerbroeken geven af op dat beide gedeelte van de wang. Waarmee kan ik dat het beste schoonmaken? En wat is sowieso een goede leerverzorger in het algemeen?