• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Nieuwe auto: wat raden jullie aan?

musje83

Detailing addict
16 sep 2011
18
60
Ik heb een kleine 2 weken geleden mijn nieuwe auto op mogen halen: de Mazda3 SkyActiv-X Luxury in Soul Red Crystal:

-Mazda3-Premium-Sedan-Soul-Red-Front-Quarter-Large.jpg


Tot nu toe ben ik immens tevreden, het is echt in alle opzichten een aantal stappen boven zijn klasse. Het interieur is serieus premium (of schurkt daar dicht tegen aan) en het uiterlijk... Kwestie van smaak, maar ik vind het echt een plaatje.

Maar nu: de auto is natuurlijk even 'gepoetst' door de dealer. Prima hoor, glimmende bandjes en de lak stond er OK bij. Maar het is een nogal complexe kleur, met veel verschillende dieptes afhankelijk van het licht en ik wil de lak zo lang mogelijk mooi houden.

Het interieur is volledig (zwart) leer, inclusief 'leatherette' (kunstleer) op het dashboard, deuren en middenconsole, zachte kunststoffen op andere plekken en krasgevoelig pianolak rond de pook. Op dat laatste na is het dus zaak de boel fris te houden.

Vanuit het verleden heb ik goede ervaringen met Poorboys Natural Look dressing, maar dat was om een 18 jaar oud Volvo interieur weer strak en fris te krijgen (werkte overigens uitstekend). Met volledig nieuwe auto's heb ik nul ervaring.

Wat raden jullie mij aan? Ik ben niet voornemens hem in de glass/nano coating te zetten, maar wil best elke paar maanden een keer goed soppen en waxen/shinen. In de winter gaat hij door de wasstraat (ja, echt - wel een goede, met 'zachte' lappen, zonder borstels) en in de zomer ga ik met twee emmers en een washmitt naar de spuit-boxen.
Gezien de complexiteit van de lak, de zachte materialen in het interieur en mijn onkunde met fonkelnieuwe auto's... vraag ik toch liever eerst om input van de (semi)pro's :D
 
  • Leuk
  • Geweldig
Reactions: Dany, Jahe en TWA
In de winter door de wasstraat? Waarom? En dat ie ”goed is met met zachte lappen” ik bedoel kom op je bent op dit forum beland al vanaf 2011...
Mijn visie:
-Je geeft aan dat je de lak zo lang mogelijk mooi wil houden begin dan om em nooit meer door de wasstraat te knallen dus schouders eronder en op de juiste manier wassen.
-In een nieuw interieur zou ik bv gebruiken Scholl Purple ,WoWo interieur spray of Gyeon Preserve (glimt iets meer dan de andere 2).
maar Pb natural look is op zich ook prima.
-Zet em in een goede Sio2 Wax die hebben vaak een wat langere standtijd.
 
Mooi rood is niet lelijk. ;)

+1 voor Ric; Skip die wasstraat en behandel de auto goed én vaker dan 'om de paar maanden'.

* Leder
* Kunstleder
* Ongespoten kunststof.
* Lakbescherming.

Om leder te reinigen + voeden zijn er verschillende merken die iets aanbieden. Persoonlijk gebruik ik graag de Gliptone-producten, zoals de Cleaner en Conditioner ic.m. een zachte paardenhaarborstel en MF-doeken zoals de Monello - Peluche Verde / Peluche Bianco én bijv. een Disco Duo of Disco Nero/Rosso om de conditioner aan te brengen.

Kunstleder is veelal te behandelen met kunststof/rubber-dressings. Bij mijn weten kan je hier dus ook de Natural Look voor gebruiken.

Voor ongelakt kunststof in het interieur kan je eveneens Natural Look blijven gebruiken.

Wat betreft het wassen en beschermen: Een goed was-arsenaal met grote emmers + grit guard(s), dikke washandschoen(en) zoals de Incredimitts, een grote droogdoek of meerdere kleine zoals de DryMeCrazy / Silk Dryers / etc.
Persoonlijk gebruik ik altijd een detailerspray zoals de veelzijdige Spray& Wipe (1:1 met water te verdunnen) om de auto met gemak en streeploos te drogen.
... Een wax is heel persoonlijk en veelal een kwestie van proberen. In mijn opinie kan je niet iets slechts kopen als je een Collinite wax zoals de vloeibare 845 of de vaste waxen zoals 476s of voor jouw kleur mooie 915.
... Onderhoud van deze beschermlaag én een laagje voor op de rest van de auto, kan je doen middels een wetcoat-product of het foamen van Bathe+ welke dan overal een laagje bescherming achterlaat.
 
Nu heb je een stok in het hoenderhok gegooid :D.

Maar ik sluit mij aan bij de reacties hierboven. Voor leder gebruik ik altijd Hide van Autofinesse, persoonlijk vind ik dit product heel goed, met andere merken helaas geen ervaring. Banden voorzien van dressing doe ik met Satin, ook eentje van Autofinesse, top product al moet je jezelf tevreden stellen als je banden er niet langer dan 2 weken mooi uitzien (nu in de winter zal dat nog een stuk minder zijn...)

Beide producten zijn ook verkrijgbaar bij CC, ik zou zeggen proberen maar.

Verder proficiat met de nieuwe wagen! Knappe wagen, mooie kleur. De mazda heeft een beetje de jaguar vibe aan de voorkant (mijn mening).
 
Allereerst gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst en veel veilige kilometers en poetsplezier ermee gewenst. De Mazda's zijn de laatste jaren inderdaad heel fraai en zeker deze kleur is prachtig :heart_eyes:
Voor de rest alleen nog meer bijval voor de eerdere reacties. Die "zachte" lappen zitten echt vol met vuil van de vele vieze auto's die voor je door die wasstraat zijn geweest. Er zijn ECHT GEEN goede wasstraten... o_O
Toch maar eens afvragen wat je nu eigenlijk wil. Ik lees nu: ik wil hem netjes houden, maar eigenlijk ook niet echt.
 
Van een wagen naar een auto....zonde ;)

Zonder dollen: ik vind deze kleur ook heel fijn, mijn ouders hadden die op de CX-5. Veel verschil met lichtinval etc. De nieuwe lijnen van Mazda vind ik ook mooi dus je hebt een prima object om mooi te houden.

Dat gezegd hebbende.....mooi houden doe je met zorg en oog voor detail heb ik hier geleerd, iets dat een wasstraat beiden niet heeft. De transformatie die mijn wagen ondergaat had ik niet kunnen behalen met glansspoelbeurtjes van 3 minuten. Maar dat is prediken tegen het koor; toch?
 
  • Grappig
Reactions: AndyVR
Wat een supermooie kleur en dito auto!
+1 voor bovenstaande reacties voor wat betreft het wassen. Zelf neem ik 2 emmers mee naar de wasbox op een tijdstip dat er geen drukte is om hem toch de aandacht te geven en de lak in goeie staat te houden :)

Mocht je voor een goede bescherming van de stoelen gaan dan zou ik je adviseren om te kijken naar een (leather) sealant. Alle vinyl delen kunnen prima in de natural look. De lak is gebaat bij een goede bescherming (zeker in de winter).

Mocht je al ervaring hebben met waxen dan kun je kijken naar eentje met SIO2 (WA quartz bijvoorbeeld). Echter is/zijn deze nogal kritisch zeker wanneer je deze buiten gaat verwerken. Zoek je gemak bij het verwerken kijk dan naar de collinite waxen (845 als allrounder of de 476s als winterwax).

Ongeacht wat je smeert is een goede (en tevens correcte) wasbeurt het belangrijkste wat je kunt doen om je lak in optimale conditie te houden. Dus probeer zo min mogelijk (of liever helemaal niet) door een wasstraat ermee te gaan!

Waxen:

Sealant (leer)
 
Voor het waxen zou ik zonder meer de Collinite 915 aanbevelen voor deze kleur. (Dun smeren, echt dun en maar een paar minuten laten zitten!) vooraf kleien betekent 4 maanden bescherming. Voor het wassen de Poorboys super slick en suds. De krasstraat is de doodsteek voor dit mooie rood! Kijk even in the do’s en dont’s op dit forum hoe je een auto kleit. Ook op YouTube zijn er filmpjes over Collinite 915, en hoe een auto GOED te wassen. Succes, en verl plezier met de Mazda!
 
Ik heb een mazda 2 in deze kleur gehad en kan alleen zeggen dat ook de goede wasstraten de glans volledig weghalen bij deze kleur
 
Mijn moeder heeft een Yaris Hybrid ook in deze tint. Ook daar doet de wasstraat geen goed. Ik spreek in voorgaande post enkel uit eigen ervaring. 915 geeft extra warmte en diepte aan dit rood. Maar er zullen ongetwijfeld andere prima waxen xijn, echter de standtijd van de Collinites blijft mij verheugen bij dit merk te blijven. Smeer je onverhoopt te dik en heb je waxhologrammen; opnieuw dun waxen herstelt volledig. Je doet jaren met een blikje van dat spul omdat je poetspadje ook verzadigd raakt en je zodoende steeds minder nodig hebt..