• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Nieuwe wagen en eerste keer coating toepassen : tips en info gevraagd

patje

Detailing addict
3 apr 2016
58
65
Dag allen ,

Een kennis verwacht binnenkort zijn nieuwe wagen een VW Caddy . We willen deze graag gaan behadelen en in coating zetten .
Tot nu toe heb ik altijd wagens behandeld en in wax gezet
Daar de coating , de eerste keer zal zijn , voor mij , had ik hier graag info en tips gekregen

Heb me al wat ingelezen nav de eerste keer coating en kom dan uit bij produkt van Gyeon nl de Q2 One . met dit produkt kan er weinig fout lopen .
Bij de One zie ik hoeveelheden van 30 / 50 / 100ml . Enkel de 50 ml is beschikbaar . Is dit voldoende produkt om de hele wagen mee te behandelen ?

https://www.carclean.com/nl/gyeon-q-one.html

dan heb je ook nog de complete kit , maar deze is niet in voorraad

dan wordt het dus enkel deze aankopen : https://www.carclean.com/nl/gyeon-q-one.html

wat heb ik dan nog nodig van doeken ivm behandelng van dit produkt ; dus om te one aan te brengen en af te vegen
welke en hoeveel ?

En dan ; hoe best te wagen aan te pakken vooralleer de one erop te zetten
dacht aan volgende stappen :

wassen met 2 emmer methode
clayen met claybar van dodojuice , de fine versie en claylube van dodojuice ; deze heb ik nog
1 stap polijsten met monello finally en rode /zwarte pad ; deze heb ik nog
of enkel cleaner gebruiken : poorbys world prof polish / auto finesse rejunevate pre wax cleaner / autoglym super resin polish ; deze heb ik alle 3

ontvetten met prep ; deze heb ik nog
one aanbrengen

is 1 laag voldoende van de one ?
hoelang tussen tijd laten bij evt 2e laag aanbrengen
hoelang wachten totdat one volledig uitgehard is ? de wagen staat binnen in garage , wanneer mag er terug mee gereden worden en na hoeveel tijd pas eerste keer wassen ?

Moet er na de volgende wasbeurten , de wagen nog met een produkt behandeld worden , om de one te beschermen zodat hij lang genoeg mee gaat
de one zou toch een jaar of 20000km mee gaan
de wagen staat meeste tijd in garage , dus zal wel minstens een jaar op wagen blijven houden

Ben ik nog iets vergeten van produkten of toebehoren , dan hoor ik dit ook graag

groeten
 
Hey Patje,

https://gyeonquartz.com/wp-content/uploads/2020/06/manual-one_new_logo.pdf

Hoeveel product je nodig hebt: Een Caddy heeft wat meer plaatwerk dan een sedan, denk ik. Maar aangezien je de One enkel laags aanbrengt, lijkt het mij dat je voldoende hebt aan 30ml. Maar aangezien de 30ml niet op voorraad is, én je het overschot van de 50ml kan bewaren voor toekomstige touch-ups o.i.d, is de 50ml ook een optie.

Hoeveel materiaal je nodig hebt; Als je naar de Kit kijkt, dan zitten daar 6 Baldwipes bij en dit zijn de doeken die je bij het coaten gaat gebruiken. Ik zou dus minimaal deze hoeveelheid aanhouden.

Welke stappen alvorens het coaten:
1) Wassen en Reinigen.
- Handwas
- De-ironizer / teerverwijderaar
2) Kleien
3) Polijsten

Monello - Finale (fijn polijstmiddel) op een zwarte of rode pad (glaze/wax) is wel een heel erg fijne combi. Dit zal misschien wat bijdragen aan de reiniging van de lak, maar zal waarschijnlijk weinig doen aan echt polijsten op de vermoedelijk hardere VW-lak. Swirls/krasjes/defecten ga je dwars door de coating heen zien, dus eerst verwijderen is gewenst.

Pro Polish paint cleaner kan je gebruiken, maar zie punt hierboven.
Rejuvenate is een paint cleaner met een kleine korrel, maar zie punt hierboven.
SRP is een All-in-One welke dus een lading oliën en wax achterlaat. Hier wil je uiteraard niet je coating overheen smeren.

4) Ontvetten
5) Coaten
6) Zie handleiding (link hierboven) voor aanvullende info wat betreft curetijden/onderhoud/etc.
 
Hey Quantoxx,
Dank voor je reactie met uitleg.

Het is een volledig nieuw geleverde VW caddy
Hoe zou jij deze dan polijsten ? Niet met monello finally ?
Heb de 3 polijstmiddelen en alle kleuren Pads met dap900 in bezit

Groeten
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
Nieuw wil niet zeggen dat ie zonder defecten is ,ik zag bij de dealer een nieuwe M2 staan waarvan ik totaal uit mijn pan zou gaan als ze die zo zouden afleveren zoveel kleine oneffenheden als dat daar al op zaten.
wat ik zou de denken:
-voorbereiding
-medium polish Mezzo bv
-finishen met finale bv
-ontvetten met Gyeon prep
-coaten
evt nog een laagje Care naderhand
Verder:
-Rejuvinate niet gebruiken die bevat glaze olien.
-6 doeken ? Ik zou er wat meer paraat hebben je weet nooit.
 
Dag ,

ga de lak dan goed inspecteren en een 2 stapse polijstbeurt geven met mezzo en finally van monello , met gebruikte doeken
daarna ontvetten met geyon prep : 1x volledig met gebruikte doek , dan een 2x paneel per paneel met nieuwe doek
coating aanbrengen : 1 laagse One geyon
met cure geyon afwerken
coating en cure nieuwe doeken : 9 stuks
 
dag ,

ga er dit weekend aan beginnen en de auto behandelen
vanaf one aanbrengen , als volgt
one aanbrengen met applicator en doekje
met 1e doek afnemen
met 2e doek nawrijven
op naar volgend paneel
om de hoeveel tijd / panelen het doekje van applicator vervangen ?
na ong 1/3 van auto behandeld te hebben de doek voor afnemen vervangen door nieuwe doek
als auto helemaal gedaan is , nogmaals nawrijven met suede doek , is dit goed ? of ook telkens als paneel klaar is ?
morgen de cure aanbrengen met softwipe doek
auto staat ganse tijd binnen .
vanaf zondagavond of maandag auto terug in gebruik
is dit goed hoe ik werkwijze doe ?
groeten
 
Ik zie het topic nu pas: de Caddy is dat een bestelversie of een versie met zijramen (en 2 achterbanken, of plek voor rolstoel)? Dat scheelt nogal fors in de hoeveelheid plaatwerk.

Finale zou ik op een VW beslist niet met rode of zwarte Monello pad doen, maar met witte pad. De rode/zwarte pads hebben geen cuttingfactor en dat betekent dat ie bedoeld voor wax/glaze enz. niet voor polijsten, alleen een hele zachte lak kun je met zo'n zachte pad polijsten.
 
Werking is heel goed meegevallen met aanbrengen van coating. Beter dan ik had verwacht . Kwam toe met 50ml. Heb bepaalde delen 2x gedaan met ong een uur tussentijd .
Het was een lichte vracht uitvoering . Met rechter schuifdeur en 2 aparte achterdeuren ..alles zonder ramen . Dus was wel wat werk . Maar zeer tevreden van eindresultaat.
Ben benieuwd hoe de coating zich op termijn houd , daar ik tot nu toe enkel wax heb toegepast