• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Nieuwe waxlaag.

Ford

Detailing addict
2 jan 2014
213
65
Voorbeeld: stel ik wil om wat voor reden dan ook om de zeg 3 maanden een nieuwe waxlaag op de auto zetten, kan dat meteen nadat de auto is gewassen en gedroogd ( wel geclayed om het half jaar).
Of moet dan eerst de gehele auto worden ontvet met Prep of Eraser ?, persoonlijk denk ik dat het niet echt nodig is maar heb te weinig ervaring wat dat betrefd.
 
Nee hoeft idd niet. Doe het zelf wel altijd zodat ik weet dat de lak vetvrij is, en alvorens wassen ik hem met een overdosis shampoo en een beetje APC zodat ik de oude wax laag er afhaal. Nogmaals zo doe ik het maar hoeft niet.
 
Hoi Suzuki,
In principe hoeft het biet, maar als de oude laag eraf is zal de nieuwe zeer waarschijnlijk beter blijven zitten. + Tembaco voor de mkethodes.
Groet,
Jan
 
Bedankt voor de reacties beide,
maar ik bedoelde eigenlijk als dat de "oude waxlaag" nog goed is maar er toch een nieuwe laag op wil zetten.
Stel mooi weertje en de auto gewassen en gedroogd, radiootje aan en lekker een waxlaagje aanbrengen en uitbuffen en genieten van de geweldige wetlook.
Das toch genieten.;-)
Misschien is het een heel onbenullige vraag maar wil het antwoord erop toch graag weten.
 
Suzuki;n419042 zei:
Das toch genieten.
Dat is zeker genieten en een van redenen waarom coatings me niet zo trekken:) Wax is over het algemeen niet zo kieskeurig, dus leef je uit. Meeste showwassen zijn sowieso gebaseerd op het principe: maandelijks na het wassen een extra laagje wax aanbrengen. Kleine, uiteraard overbodige, opmerking hierbij is dan natuurlijk wel dat je auto echt goed schoon moet zijn, anders heb je met het opbrengen van de nieuwe laag meer kansen op swirls, maar dat is dan wel het enige nadeel wat ik kan bedenken. Weet niet welke wax jij heb, maar de meeste potten die ik heb zullen nooit op komen, dus zonde van de wax is het in mijn ogen niet.

Veel plezier!
 
Hoi Suzuki,
Aanvullend het volgende. Omdat verschillende waxen over elkaar kunnen worden aangebracht, is een extra laagje zoals je stelt in je vraag geen enkel probleem. Zorg evenwel dat de lak "echt " schoon is,
en dat je de nieuwe laag veilig kan aanbrengen, Afhankelijk van de staat van de lak geeft ook het gebruik van bijvoorbeeld PB Spray en Wipe een prachtige extra glans. Het voordeel is dat dit sneller
gaat dan een extra waxbeurt.
Groet,
Jan
 
Lees vaker: "overdosis shampoo en een beetje APC"....ruime begrippen.
Wat is meestal genoeg om een oude waxlaag te strippen dan? Betwijfel zelfs of een waxlaag daarmee helemaal verwijderd wordt!
 
Dat probeer ik al jaren duidelijk te maken. Wassen met APC is nooit een garantie op verwijdering waxlaag. Overdosis shampoo is in mijn ogen weggegooide shampoo. Wil je 100% zekerheid dan even een paintcleaner. Met APC wassen brengt als risico mee dat men het laat opdrogen met soms hardnekkige vlekken tot gevolg. Als je snel spoelt is het te doen maar ik zou het niet aanraden.

In dit geval, gewoon normaal wassen zoals altijd. Eventueel Non Ferro voor spoorslag wat er altijd wel op zit na het wassen en dan laagje wax aanbrengen.
 
Dus regelmatig een nieuwe waxlaag aanbrengen op "schone" lak d.w.z. 2 of 3 keer per jaar clayen en Profesional Polish behandeling, Eraser ontvetten dan kan ik rustig om de zeg 2 maanden een waxlaagje aanbrengen.
Waxen die ik momenteel bezit zijn: Collinite 476S, Collinite 915, Collinite 845, Collinite Fleetwax 885, Meguiars NXT Techwax 2.0, Surf Garage Barrier Reef, en Glaze Diamond White, en Sealant Poorboys EX-P, Chemical Guys Jet Seal 109 en alles in een Cleaner en Wax Collinite SS-126 Sapphire.
Dus kan regelmatig iets wisselen voor de fun.:-D
 
Niet eens perse om de twee maanden, maar gewoon wanneer je wil. Als je je auto goed bijhoudt (dus niet zoals de mijne nu voor de deur staat) hoef je ook niet zo vaak te kleien en met prof polish aan de gang. Enige nadeel wat je kan hebben van een 'dikke' waxlaag is dat je metallic een beetje gedimd wordt, maar als glans en wetlook van belang zijn zou ik zeggen: smeer zoveel als je wil. Wat betreft de producten die je hier noemt, zou ik hiervoor enkel de collinite producten behalve de laatste en de Surf Garage wax. Van meguiars weet je nooit of er cleaners in zitten en sealants zijn hier minder geschikt voor. Wat je nog wel kan doen is eerst een laagje white diamond glaze aanbrengen voordat je een nieuwe laag wax aanbrengt als je het leuk vindt. Hiermee haal je niet je vorige waxlagen weg.

Aansluitend op Jan, Spray en Wipe is een goed product (het enige product van pb wat ik opnieuw heb gekocht toen het op was), maar eerlijk gezegd doet het bij mij niet echt veel voor de looks. Beter neem je iets met wax, zoals AF finale, misschien QD+ of Spray & Gloss van PB. Beter nog; Done & Dusted van Bouncers of Entourage van ODK als CC zo vriendelijk gaat zijn deze op te nemen in het assortiment. Afnemen met een dikke mf doek na elke wasbeurt en je auto ziet er ook weer uit alsof hij net gewaxed is. Is er wel sneller weer af dan een serieuze waxlaag, maar toch.

Wat betreft de 'overdosis shampoo', tja, aan sommige dingen raak je gewend en lees je automatisch over heen…
 
M135I QD vergt oefening??
In welke zin bedoel je dat?? Mijn auto staat in een lekker laagje 476S maar na elke wasbeurt behandel ik alle delen met een laagje QD van PB, echt perfect spul.
Geeft mooie bescherming en de glans is geweldig, poetst heel makkelijk uit met een monello poetsdoek.

Fleetwax 885 en de 476s zijn trouwens identiek Suzuki, alleen de verpakking is anders.
En de fleetwax 885 is gek genoeg iets goedkoper volgens mij.
 
Marketing. Op het ene blik staat een auto. Op de ander een boot? Voor de verschillende markten.

Ik heb mijn email conversatie met een Collinite medewerker, die dit bevestigt, ooit geplaatst op dit forum.
 
Ook ik heb dat ergens gelezen maar kan het even niet vinden, Collinite 476S is dezelfde wax als de Fleetwax 885 alleen in andere verpakking.
 
Nou Bikkel, je kan me/ons ook wel gewoon vertrouwen hoor.. :roll

"Yes, the #885 Fleetwax Paste & #476s Super Doublecoat Paste Wax are the exact same product, the only difference is the size and label on the can, the contents inside are the same. Yes we do market the #885 to the marine market and the #476s to the automotive market but you can use either one on the car or boat. In fact this morning we are pouring a batch of paste wax and 1/2 the batch will be poured into #476s cans and the rest will go into #885 cans.
Let me know if you have any further questions.

Mike Oczkowski
Customer Service"