• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Nissan Almera (geel)

VW_Marcel

Detailing rookie
30 jul 2012
69
0
Deze week zitten we met het gezin bij mijn schoonouders in Frankrijk, ditmaal zijn we met de trein gegaan dus de detailspullen die ik kon meenemen waren beperkt.
Als dank voor het verblijf heb ik de “boodschappenauto” van mijn schoonmoeder een detail gegeven. De auto was vorig jaar juni voor het laatst gewassen door mij, de auto wordt niet veel gebruikt en staat altijd binnen als hij niet wordt gebruikt.

Na een grondige prewash van PB APC 1:5 en Iron-X en voor de velgen PB Spray and Rinse was het tijd voor een wasbeurt van de auto met DJ Supernaturel Shampoo. Daarna de auto naar binnen gereden om te kleien met Monello Perfetto en klei omdat er op de lak veel zwarte “spikkels” aanwezig waren die niet met wassen verdwenen.

Daarna heb ik de lak bekeken, zoals in de onderstaande foto’s is te zien zat de gehele auto onder krassen die leken aangebracht te zijn met een schuurspons. Ook hier en daar een diepere kras zoals op het achterscherm, wat het meeste in het oog sprong was het kleurverschil tussen de motorkap en rechterzijscherm.

Uiteraard had ik mijn DAP900 meegenomen en na een testspot uitgekomen op Monello Professional Oranje pad met Mezzo op de meeste delen kon worden volstaan met 1 hit, op sommige delen waren 2 hits nodig om voldoende correctie te behalen. Vervolgens afgebouwd naar Monello Professional Wit met Finale. Daarna de gehele auto afgenomen met Spruzzo en met Monello Professional Zwart heb ik PB Black Hole aangebracht. Aansluitend handmatig met de Monello Red Finishing handpad de Dodo Juice Purple Haze Wax aangebracht. Vond de lavendel geur wel goed passen bij Frankrijk!

De bandjes van 2 lagen PB Bold ’n Bright voorzien en de kunststofdelen voorzien van twee laagjes Auto Finesse Revive Trim Dressing.

Het interieur was reeds al gedaan door mijn schoonmoeder en met de wetenschap dat volgende week hun hondjes weer in de auto vervoerd worden heb ik deze overgeslagen. Ook onder de motorkap was er geen beginnen aan met de beschikbare middelen en tijd.

Dingen die mij opvielen:
- Zowel Mezzo als Finale was erg lastig om af te nemen, het leek wel of de Peluche Verde bleef plakken aan de lak.
- Het verschil tussen Mezzo en Finale was er qua finishen nauwelijks tot niet.
- De oranje pad werd erg warm en lijkt langs de buitenkant te scheuren? Enig idee hoe dit kan, heb de pad regelmatig schoongemaakt met Perfetto en een doek.
- De beading van de DJ wax vond ik erg mooi t.o.v. eerdere producten die ik heb gebruikt op mijn eigen auto (PB QW+)
- Vind het resultaat voor mijn tweede machinale detail niet onaardig.

Tips en commentaar zijn altijd welkom.

Bedankt voor het lezen en uiteraard hieronder de foto’s

Logo
imageavux.webp


Beschikbare middelen :-d
imageuqgc.webp


Bij aanvang
imageowx.webp


Iron-X aan het werk en een foto na het wassen
imagebqsw.webp


Werkplek en diepere kras op het achterscherm
imageyub.webp


Voor en na motorkap
imagebin.webp


Voor en na achterscherm
[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

Voor en na kleurverschil
[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

Resultaat
imagenyq.webp
 
Het blijven plakken aan je lak kan kloppen, soms neemt het heel lastig af, wat je dan nodig hebt is een IPA (zoals Eraser) wat sterk ontvet. Dat is sowieso handig om te hebben aangezien de polijstmiddelen zelf ook krasjes opvullen. Door de lak goed te ontvetten kun je het resultaat beter beoordelen. Je moet zo min mogelijk boenen om je polijstmiddel eraf te halen, boenen levert immers ook krassen op :)

Het warm worden van de oranje pad kan ik herkennen, je kunt het beste van minstens 2 pads gebruik maken, als je lang bezig bent worden ze flink warm en kan hij zelfs loskomen van zijn Velcro. Dus wissel per deel van pad dan kan hij afkoelen.
 
@rlouman: ik dacht dat Spruzzo ook een dergelijk middel was, heb thuis nog Eraser staan die zal ik de volgende keer eens proberen.

Wat betreft de oranje pad kwam ik tijdens het schoonmaken tot de conclusie dat die in het midden een putje heeft en minder stevig aanvoelt ook laat het velcro los. Kan ik de pad de volgende keer nog gebruiken?

Even een foto ter verduidelijking
imageqwr.webp
 
RML;327530 zei:
Het blijven plakken aan je lak kan kloppen, soms neemt het heel lastig af, wat je dan nodig hebt is een IPA (zoals Eraser) wat sterk ontvet. Dat is sowieso handig om te hebben aangezien de polijstmiddelen zelf ook krasjes opvullen. Door de lak goed te ontvetten kun je het resultaat beter beoordelen. Je moet zo min mogelijk boenen om je polijstmiddel eraf te halen, boenen levert immers ook krassen op :)

Het warm worden van de oranje pad kan ik herkennen, je kunt het beste van minstens 2 pads gebruik maken, als je lang bezig bent worden ze flink warm en kan hij zelfs loskomen van zijn Velcro. Dus wissel per deel van pad dan kan hij afkoelen.


Als eerst kan je ipa absoluut niet vergelijken met eraser,spruzzo is zoals eraser en werkt net zo goed.

Zelf denk ik dat je te weinig polijstmiddel,te droge pad,te lang doorwerken de oorzaak is van het loslaten van de velcro. Zoiezo de wrijving tussen pad en lak was te groot voor deze pad. Bij een te hoge tractie is er ook gevaar voor de lak. Mijn advies is om na te gaan waarom dit gebeurde.

Verder is deze auto weer mooi geel zoals hij hoort te zijn. Netjes!
 
Het resultaat mag er zijn! Zeker gezien de middelen die je tot je beschikking had. :cool