• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Nissan Skyline R33 zwart

Jeroen Derde

Detailing addict
3 jun 2013
64
55
44
Dit weekend staat er weer een mooie exterieur klus op de agenda. Het is de Nissan Skyline R33 GTS-T van een vriend. Waarschijnlijk zal het een kleine lak correctie worden, maar ik heb de auto nog niet gezien. Plan is in ieder geval om hem te: - Foamen - Wielen reinigen - Wassen - Iron-x - Kleien - Corrigeren lak - Black hole - EX-P Hier alvast wat historisch beeldmateriaal van de auto. Gedurende de detail natuurlijk meer foto's
conv_325.jpg
conv_326.jpg
conv_327.jpg
 
Gedurende de (zater)dag eigenlijk weinig tijd gehad om dit topic te updaten, dus jullie krijgen hem met een dag vertraging :) .

Vrijdag avond alle spulletjes klaargezet, en dus hoef ik alleen maar een grote kop koffie te zetten, mijn spullen in te laden en met mijn ontbijt in de hand rij ik richting de afgesproken poetsplek.
Onderweg regent het een klein beetje, maar hoe dichterbij ik kom hoe droger het wordt. Als ik uiteindelijk om iets voor 8 aankom is het zonnig, droog en rond de 11 graden.
Om 8:00 sta ik klaar om te beginnen met de inspectielamp in de aanslag.....,maar helaas geen skyline. Wat blijkt iemand heeft de Nissan die altijd in een garage staat ingeparkeerd en de garagedeur kan niet open. De eigenaar van de auto belt de hele buurt plat (mooi stukje toewijding) en uiteindelijk komt hij dan toch tegen 8:45 aan, en kunnen we beginnen.

1622427_629442960444255_374880274_o.jpg


We stoken de xenon lamp op en beginnen aan wat later een lange dag zal blijken.

 
De auto is vorig weekend nog helemaal gewassen en in de wax gezet, en daarna op het ritje hier naartoe niet meer buiten geweest dus we beginnen meteen met de inspectie van de huidige staat van de lak. Al met al vind ik het niet tegenvallen voor een auto van meer dan 20 jaar oud die nog steeds in zijn originele lak staat.

initeel valt het allemaal wel mee, zoals deze rechter deur van de auto:
1492233_629442947110923_439270551_o.jpg


dan de motorkap van carbon. Die ziet er nog heel erg goed uit:
1025581_629442957110922_1609999169_o.jpg


Dan zien we de krassen op de c-stijl die meelopen met de lijn van de auto.
1617589_629443063777578_1699015376_o.jpg


en ook de voorbumper bevat flinke krassen
1962379_629443093777575_855488961_o.jpg


ook nog wat spijkerbroek schade op het rechter achterscherm
​https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/t31/1800098_629443113777573_848776863_o.jpg​

Maar vooral de achterklep heeft het zwaar te verduren gehad.
1921129_629443127110905_1171947719_o.jpg


En als klap op de vuurpijl het dak, daar zit schade op van vogelpoep en zit vol met watervlekken.
.De watervlekken zijn enigszins verborgen door de wax, maar vallen met het blote veel beter op dan op de camera.
1622314_629443010444250_382425777_o.jpg
 
Erg benieuwd naar hoe de auto eruit zal zien nadat hij van al zijn make-up ontdaan is en trappelend om de lak weer in volle glorie te herstellen laten we de schuimlans los op de auto. Zoals gezegd beginnen we met een laag schuim om het losse vuil eraf te krijgen. De verse waxlaag zorgt ervoor dat het schuim niet echt hecht aan de auto en valt er snel vanaf.

1979268_629443160444235_285023936_o.jpg


1966333_629443210444230_1235938881_o.jpg


Nog duidelijker wordt het feit dat de auto netjes word onderhouden als we na het afspuiten de auto in de iron-x zetten.
Op deze foto de velg met de meeste reactie van de iron-x. Niet echt veel zoals te zien is.
1781721_629443223777562_965543298_o.jpg


Omdat de auto erg schoon eruit ziet kiezen we ervoor om hem overdadig goed af te spuiten met water en daarna naar binnen te rijden om aan het kleien te beginnen.
 
Eenmaal afgespoten ziet de auto er al behoorlijk netjes uit. Tijd voor een nadere inspectie zonder camouflerende lakdressing.
1913503_629443243777560_1216704255_o.jpg


Linker en rechter koplamp verschillen aardig van kleur, en vooral de linker is nogal dof en vergeeld ( het geel is niet zo goed te zien i.v.m. de flitser.


1890522_629443310444220_296693981_o.jpg


Ook de defecten in het dak zijn nu heel erg goed te zien.
1796833_629443347110883_2051301680_o.jpg


Daarnaast de eigenaar van de auto ook nog even laten zien wat je met alleen Blackhole al kan behalen als resultaat met een mooie 50/50 demo.
Blijft leuk om te laten zien.

1960884_629443380444213_1520471537_o.jpg
 
Nu begint het echte werk pas, en omdat vooral het dak er behoorlijk erg aan toe is richten we daar als eerste onze onverdeelde aandacht op.

We beginnen met Finale op een witte polijstpad omdat ik geen idee heb hoe hard de lak van de Nissan zal zijn, en of de watervlekken er gemakkelijk uit zullen komen.
Resultaat van dit probeersel....nul komma nul. Oke het is mooi schoon na het afdoen met een beetje Spruzzo, maar mooier is het er niet op geworden. Niet helemaal verrast gaan we verder opschalen met twee stapjes en pakken dezelfde plek met Mezzo op een Oranje pad. Wel weer iets beter, maar nog niet in de richting van waar we naar op zoek zijn.
Nogmaals een hit met de mezzo. Dit is het resultaat tot dusver, nog niet echt om over naar huis te schijven.

10003805_629443460444205_871819712_o.jpg


Na wat overleg met de eigenaar bepalen we dat we op een deel van het dak dat we nog niet gehad hebben ook nog eens gaan kijken wat er te halen valt met Veloce op een gele pad.
Met 1 hit van deze combinatie hebben we direct meer resultaat dan met al het andere hiervoor. Nogmaals een hit met dezelfde combinatie en de vlekken zijn zo goed als weg. We bouwen vervolgens af met nog een hit finale en dat doet wonderen voor de glans. Eerlijk is eerlijk als we zeggen dat er nog hier en daar eer klein vlekje in het dak te zien is, maar verder wilde ik dit weekend met mijn beperkte ervaring en zonder lakdiktemeter nog niet gaan. Uiteindelijk is dit resultaat dus behaald met 2x veloce op geel en 1x finale op wit.

1921138_629443473777537_700126691_o.jpg


Voor de bovenkant van de kofferklep hanteren we dezelfde stappen, omdat ook daar de watervlekken aanwezig zijn.
 
Voor de deuren en de voor en achterschermen blijkt dat 1 hit met Veloce op geel evenveel doet als 2 hits mezzo op oranje, en omdat we toch willen eindigen met finale op wit kiezen we voor de combinatie 1x veloce en 1x finale voor de deuren en schermen.

Na 1 x met veloce op geel ziet het er zo uit. Deze laatste krasjes verdwijnen vervolgens weer mooi met de "finale" stap.
1965581_629443560444195_517773959_o.jpg


Op de voorbumper hebben een deel met de hand gedaan, omdat de vele luchtgaten en rondingen van de bumper het erg moeilijk maakte om er met de machine bij te komen.

Omdat we initeel erg lang over het dak hebben gedaan is er vandaag geen tijd meer om de auto helemaal af te maken waardoor we aan het einde van de zaterdag tegen 18:00 uur de auto naar buiten gerold hebben om hem alvast in het daglicht te bekijken.

10014818_629443597110858_1784577569_o.jpg

10005822_629443610444190_21575305_o.jpg

1957921_629443687110849_68502562_o.jpg


Om de lak toch een beetje te beschermen gedurende de overnachting hebben we hem snel weer naar binnen gerold en er een laagje QD+ van Poorboys overheen gezet.

TODO lijstje voor morgen:

- Blackhole
- EX-P
- Alle rubbers even nalopen en de polijst restjes verwijderen
- Linker koplamp polijsten
- Genieten van het mooie weer
 
Zondag middag 12:00 uur hebben de eigenaar en ik afgesproken om de auto verder af te maken. Alle poetsdoeken zijn ondertussen weer gewassen en gedroogd, dus we kunnen er weer met een verse set tegenaan. Omdat ik vanochtend de vooraf foto's nog even heb bekeken, maak ik om later te kunnen vergelijken nog een paar foto's van de achterklep, en de bovenrand van de voorbumper. Door de overnachting zit er wel wat stof op de lak, maar dat mag de pret niet drukken.

1920978_629624040426147_2027783293_o.jpg

10014850_629624053759479_1556022189_o.jpg


Met wat QD+ en een pluche verde maken ik de auto stofvrij en begin met het opzetten van de blackhole met een zwarte pad.
Als ik de auto helemaal in de blackhole heb zitten realiseer ik me dat de eigenaar net de deur binnenloopt. Omdat de binnenverlichting van de auto was aangebleven vannacht had de auto een platte accu, en om niet te hoeven wachten heeft hij alternatief vervoer geregeld via een andere vriend die ook behoorlijk gek van Nissan Skylines is.
Deze vriendelijke jongeman is namelijk een zeer actief lid van Skylineclub nederland en heeft zijn Digitale spiegelreflex en statief meegenomen omdat hij wel wat foto's wil maken van de detail en het eindresultaat.

Even kort een kop koffie gedronken met beide heren en vervolgens door met het uitpoetsen van de Blackhole. De auto ziet er nu super diep zwart uit, maar moet ook nog goed geschermd worden.
ik switch naar een rode finishing pad en we zetten een mooi laagje EX-P over de auto. De eigenaar met een de handpad op de plekken waar ik niet met mijn machine kan komen, en ik doe de rest. Ondertussen wordt er druk foto's gemaakt en worden we door dit oplettende oog zelf nog een keer of twee gewezen op een gemist plekje. Dit overigens geheel met goede bedoelingen en zonder enige moment irritant te zijn, maar puur uit liefde voor wat we aan het doen zijn voor zijn favoriete auto.

Om de EX-P zo lang mogelijk te laten curen, plakken we ondertussen de linker koplamp nog even aan met mezzo en plastx van Meguiars. De helderheid is nu gelijk aan die van de rechterkant, en dat is alles wat we wilde behalen. We zetten EX-P op de koplamp totdat we beschikking hebben tot een andere plastic sealant.
We drinken nog een kop koffie om het curen nog een kwartiertje te rekken, en uiteindelijk beginnen we pas een half uur later aan de laatste stappen.
De auto is nu helemaal klaar toch......, en na het verwijderen van alle tape, het nalopen van de rubbers, het dressen van de banden en het uitpoetsen van de EX-P is het tijd om hem naar buiten te rijden.

Op de foto's van de DSLR moeten we helaas alleen nog een dag wachten maar totdat die er zijn heb ik ook nog wat foto's geschoten met mijn telefoon.

1781645_629624150426136_1887696650_o.jpg


1614035_629624060426145_211107551_o.jpg

1960856_629624097092808_48454831_o.jpg



[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]
 
Al met al is de eigenaar super tevreden en heb ik weer een bak ervaring opgedaan de afgelopen dagen. Ook wil ik Jeroen Sterke van jeroentje.nl tuning weer van harte bedanken voor het uitlenen van zijn garage om deze detail uit te voeren. Het was een leuke maar vermoeiende klus, en ik hoop dat jullie ook genoten hebben van dit verslag.

Als laatste speciaal voor iedereen van de skylineclub benelux:

1889010_629624273759457_641028041_o.jpg
 
Een voor en na postje nog, met twee onbewerkte foto's exact zoals genomen met mijn telefoon (Nokia Lumia 925)
Voor:

1622427_629442960444255_374880274_o.jpg


Na:

1614035_629624060426145_211107551_o.jpg