Autoliefhebbers,
Dit weekend had ik weer een leuke klus uit mogen voeren! Gaat hier om een donkerzilveren/lichtgrijze Nissan X-Trail en dit is hoe ik hem binnen heb gekregen:
De staat:
De auto was lekker smerig, al in maanden niet meer gewassen. Binnen wordt wel redelijk bijgehouden, maar ook hier viel wel wat te verbeteren! De doelen waren dus:
- Goed schoonmaken binnen, buiten en 'verborgen' plekjes.
- Krassen en vegen wegwerken.
- Glans ophalen.
- Bescherming aanbrengen.
Schoonmaken:
Met een Rinseless wash eerst de auto ingespoten. Vervolgens de velgen met Wheel Brightener, Brake Buster op de banden en Surfex in de wielkuipen om dat allemaal op te knappen. Naderhand nog wat korrosol op de velgen, omdat die nog niet helemaal goed waren. De velgbedden waren te ver heen om op te halen. Surfex ook gebruikt voor de tankklep, motorruimte en de randen bij de achterklep.
Alles afgespoten met de hoge drukspuit en vervolgens gewassen met een rinseless wash, verolgens ingespoten met een APC, afgespoten, weer gewassen en gedroogd met een twistloop droogdoek. Vooral de ramen (aan de binnenkant) waren erg ver heen en in al geen tijden meer fatsoenlijk schoongemaakt. Hiervoor heb ik gelukkig een trucje met een sealant om die gemakkelijk streeploos te reinigen. Verder was het interieur goed gestofzuigd en afgenomen, ook de verborgen plekjes. Wederom niet gekleid of een fallout remover gebruikt en er waren dank ook enkele roestpuntjes te vinden. Chroom en vieze randjes schoongemaakt met Schoonmaakazijn. Hierna kon het polijsten beginnen!
Polijsten:
De auto hoefde grotendeels slechts één staps gepolijst te worden en ook slechts met een AIO: Rupes UNO Protect en een Rupes Yellow Foam Pad op mijn Flex XFE 7-15. De meeste vegen en krassen kwamen er hiermee prima uit, de lak was dus heel makkelijk om mee te werken. Op enkele plekken heb ik eerst Rupes DA Fine op een MF pad gebruikt. Dit is de 6de auto die ik gepolijst heb en het ging al een heel stuk beter! Ik was erg consequent en nam rustig de tijd. Op de motorkap en het dak was het moeilijk om pad stall te voorkomen, met een 5" pad. Rupes UNO Protect lijkt namelijk ongeschikt voor hogere snelheden op de Flex, ik gebruik hem voornamelijk op standje 2 - 2,5 en plaatselijk op 4-5 op krassen en vegen.
Resultaten:
Hij is gigantisch opgeknapt! Veel krassen en vegen waren redelijk weggewerkt en de glans was heel erg goed (Voornamelijk zichtbaar op de vergelijkingsfoto van de tankklep)! Ze waren er hartstikke blij mee en ik heb mij ook gigantisch vermaakt. Heel tevreden met het resultaat, maar op swirls/RDS heb ik ook totaal niet gelet. Hierbij de foto's:
Bedankt voor het lezen!
Dit weekend had ik weer een leuke klus uit mogen voeren! Gaat hier om een donkerzilveren/lichtgrijze Nissan X-Trail en dit is hoe ik hem binnen heb gekregen:
De staat:
De auto was lekker smerig, al in maanden niet meer gewassen. Binnen wordt wel redelijk bijgehouden, maar ook hier viel wel wat te verbeteren! De doelen waren dus:
- Goed schoonmaken binnen, buiten en 'verborgen' plekjes.
- Krassen en vegen wegwerken.
- Glans ophalen.
- Bescherming aanbrengen.
Schoonmaken:
Met een Rinseless wash eerst de auto ingespoten. Vervolgens de velgen met Wheel Brightener, Brake Buster op de banden en Surfex in de wielkuipen om dat allemaal op te knappen. Naderhand nog wat korrosol op de velgen, omdat die nog niet helemaal goed waren. De velgbedden waren te ver heen om op te halen. Surfex ook gebruikt voor de tankklep, motorruimte en de randen bij de achterklep.
Alles afgespoten met de hoge drukspuit en vervolgens gewassen met een rinseless wash, verolgens ingespoten met een APC, afgespoten, weer gewassen en gedroogd met een twistloop droogdoek. Vooral de ramen (aan de binnenkant) waren erg ver heen en in al geen tijden meer fatsoenlijk schoongemaakt. Hiervoor heb ik gelukkig een trucje met een sealant om die gemakkelijk streeploos te reinigen. Verder was het interieur goed gestofzuigd en afgenomen, ook de verborgen plekjes. Wederom niet gekleid of een fallout remover gebruikt en er waren dank ook enkele roestpuntjes te vinden. Chroom en vieze randjes schoongemaakt met Schoonmaakazijn. Hierna kon het polijsten beginnen!
Polijsten:
De auto hoefde grotendeels slechts één staps gepolijst te worden en ook slechts met een AIO: Rupes UNO Protect en een Rupes Yellow Foam Pad op mijn Flex XFE 7-15. De meeste vegen en krassen kwamen er hiermee prima uit, de lak was dus heel makkelijk om mee te werken. Op enkele plekken heb ik eerst Rupes DA Fine op een MF pad gebruikt. Dit is de 6de auto die ik gepolijst heb en het ging al een heel stuk beter! Ik was erg consequent en nam rustig de tijd. Op de motorkap en het dak was het moeilijk om pad stall te voorkomen, met een 5" pad. Rupes UNO Protect lijkt namelijk ongeschikt voor hogere snelheden op de Flex, ik gebruik hem voornamelijk op standje 2 - 2,5 en plaatselijk op 4-5 op krassen en vegen.
Resultaten:
Hij is gigantisch opgeknapt! Veel krassen en vegen waren redelijk weggewerkt en de glans was heel erg goed (Voornamelijk zichtbaar op de vergelijkingsfoto van de tankklep)! Ze waren er hartstikke blij mee en ik heb mij ook gigantisch vermaakt. Heel tevreden met het resultaat, maar op swirls/RDS heb ik ook totaal niet gelet. Hierbij de foto's:
Bedankt voor het lezen!
Bijlagen
-
IMG_9712.webp87,5 KB · Weergaven: 105
-
IMG_9722.webp51,3 KB · Weergaven: 106
-
IMG_9730.webp101,4 KB · Weergaven: 103
-
IMG_9734.webp93,1 KB · Weergaven: 115
-
IMG_9736.webp94,9 KB · Weergaven: 121
-
IMG_9739.webp130,3 KB · Weergaven: 116
-
IMG_9744.webp146 KB · Weergaven: 109
-
IMG_20201129_174958.webp194,3 KB · Weergaven: 102
-
IMG_20201129_175046.webp242,2 KB · Weergaven: 100
-
IMG_20201129_175223.webp101,3 KB · Weergaven: 103
-
IMG_20201129_175624.webp152,3 KB · Weergaven: 99
-
IMG_20201129_175652.webp168,1 KB · Weergaven: 92
-
IMG_20201129_175724.webp228,6 KB · Weergaven: 94
-
IMG_20201129_180040.webp129,8 KB · Weergaven: 90
-
IMG_20201129_180147.webp194,1 KB · Weergaven: 100