• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Nog steeds ''Flinke'' Swirls na Polijsten bij een Detailer

SomeBody

Detailing rookie
13 apr 2022
10
15
Hallo Allemaal!

Zojuist heeft mijn vriend zijn auto (Volkswagen E-Golf) laten polijsten bij een detailer waar ik ook heen wil gaan maar na 1-2 wasbeurten kwamen de swirls veel meer naar voren ten opzichte van toen hij hem net terug kreeg. ( De wax laag is verwijderd door het wassen? Hij had zijn auto alleen met een hogedrukspuit gewassen bij een wasbox)

Ik heb een aantal video's teogevoegd om te laten zien dat er nog swirls op de auto zitten na het polijsten. Zijn de swirls/krassen te diep om ze weg te halen met een polijst machine? Of heeft de detailer zijn werk niet goed gedaan?
Voordat hij zijn auto afleverde vroeg mijn vriend hoeveel stappen polijsten nodig was voor zijn auto. De Detailer antwoordde: ''Ik doe daar niet aan. Ik doe mijn best om jouw auto in goede staat te brengen.''
In mijn vorige post vroeg ik hoe je een goede detailer herkent. En deze detailer voldoet daar wel aan. En toch zie ik swirls op de auto.
Link naar de post: https://forum.carclean.com/threads/gtechnique-crystal-serum-light-1e-keer-aanbrengen.25422/

Als de detailer slecht zijn werk doet dan annuleer ik z.s.m mijn afspraak bij hem.

Alvast bedankt voor het lezen van mijn bericht!
 

Bijlagen

  • Video.mov
    1,4 MB
  • Video_1.mov
    1,3 MB
  • Video_2.mov
    2,6 MB
  • Video_3.mov
    3,5 MB
  • Video_4.mov
    3,4 MB
Wat voor bescherming is er op gegaan na het polijsten? Ik persoonlijk vind nog veel defecten aanwezig zo op de filmpjes.
De waterspots lijken veroorzaakt door het afspuiten en opdrogen van het water.
Als je de gebruikte stappen en materialen kunt achterhalen wordt het plaatje wat completer. (ontvet na polijsten, wel of geen glaze gebruikt, welke laatste bescherming)
over wat voor auto gaat het?
 
  • Leuk
Reactions: SomeBody
Hoe was je een auto alleen met een hoge drukspuit? Is er een spons aan te pas gekomen bij de wasbeurt en hoe is de auto gedroogd? In principe verwijder je geen wax of filler bij het enkel afspuiten onder HD met alleen water. Ik zie inderdaad swirls en een lange kras op het video materiaal. Ik vind het een moeilijk verhaal zonder de auto te zien en hoe de staat van de lak was voor de detailbeurt. Wat heeft de detailer zelf hierover gezegd?
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: SomeBody
Swirls zijn nooit te diep om te verwijderen met een polijstmachine. Dus ofwel ze zijn er na de "detailbeurt" niet uit geweest of ze zijn daarna veroorzaakt.

Een pre-wash foam in een wasbox zou in principe best een wax aan kunnen tasten, maar in een tweetal wasbeurten zou wel snel zijn. Als de swirls inderdaad niet door de detailer verwijderd zijn, dan zal er waarschijnlijk een all-in-one product gebruikt zijn (cleaner / fillers / wax). Deze staan niet bekend om een goede standtijd, dus in dat geval zou het best kunnen dat deze na 2 bezoeken aan de wasbox al verdwenen is.

Ik begrijp dat er geen borstels gebruikt zijn bij het wassen. Maar wellicht toch gedroogd met een doek? Als een auto slechts ingefoamd en afgespoten is, dan is deze zeker niet helemaal schoon en zou drogen met een doek zeker weer swirls kunnen veroorzaken. Dus wellicht ook echt mogelijk dat ze later veroorzaakt zouden zijn...
 
  • Leuk
Reactions: SomeBody en Cordoba
Ik zie wat jij ziet en de opmerking van @The Joy Of Detailing kwam ook in mij op. Het zijn niet veel swirls en de detailer heeft dus wel degelijk het overgrote deel verwijderd. De aanwezige defecten kunnen net zo goed na een slecht contact aangebracht zijn of zijn inderdaad niet nagelopen.

Één ding zie ik wel, met name in video_3.mov en dat is dat het werk langs de randen beter moet. Daar zitten dermate veel swirls in dat hier niet nauwkeurig gepolijst lijkt te zijn.

Ik wil ook opmerken dat je een kritische blik hebt en een hoge standaard en dat is absoluut prima, maar spreek dat aub ook uit op voorhand bij de detailer. Het werk ziet er namelijk wel naar uit dat diegene het kan.
 
Als iemand "Voordat hij zijn auto afleverde vroeg mijn vriend hoeveel stappen polijsten nodig was voor zijn auto. De Detailer antwoordde: ''Ik doe daar niet aan. Ik doe mijn best om jouw auto in goede staat te brengen.'' dit tegen mij zegt ga ik er vanuit dat de auto niet gepolijst word.
Misschien is de wax alleen machinaal aangebracht waardoor er swirls zijn verdwenen maar niet echt uit de lak zijn verwijderd doormiddel van meerdere stappen polijsten.
 
Wat werkt (en dus wat nodig blijkt) weet je pas na polijsten of een testspot
Dat je uitleg geeft over testen, grof beginnen en afschalen, OK
Maar vooraf alle stappen “ vastleggen “ is toch geen doen ?!?

Ik vind de video slecht om te beoordelen
Zal best de werkelijkheid weergeven, Maar kan ook (deels) de camera zijn.
 
  • Leuk
Reactions: SomeBody en Cordoba
Waar slaat dat dan weer op @schaef?
Ligt er maar net aan hoe je dat interpreteert, ik zou ook nooit vooraf zeggen hoeveel stappen ik polijst. Zoveel als nodig is, of zo weinig. Is niks van te zeggen...
Just my two cents...
Ja het is ook net hoe je het interpreteert maar dat was mijn eerste gedachte daarbij. Ik zou wel zeggen wat ik ga doen en hoe. Ik ben van mening dat als iemand zijn auto aan jouw toevertrouwd dat je toch enige uitleg kan geven van wat je met zijn trots gaat doen. Hij komt tenslotte bij jouw om zijn auto mooier te laten maken. En gezien dat de auto nog swirls bevat dacht ik daar aan. Maar goed wil niet zeggen dat het zo gebeurd is.
 
De lak is op basis van de video's lastig te beoordelen door een aantal factoren:
- de camera is een flink deel van elke video niet goed scherp gesteld, door op een paar plekken een stukje tape van een contrasterende kleur te plakken zal de camera scherpstellen op dat contrast en dus op de lak scherpstellen.
- het licht bij de video is gewoon het lampje van de telefoon, dus naast de lens. Voor een goede beoordeling van de lak heb je eigenlijk een lamp nodig die onder een hoek langs de lak schijnt richting de camera/kijker, juist in de reflectie zie je wat er echt aan de hand is.

Ik zie op verschillende video's wel lange krassen, maar het is onmogelijk om te beoordelen of die zijn ontstaan na het polijsten, of dat de detailer ze vooral gemaskeerd heeft met bijvoorbeeld een glaze. Om het werk van een andere detailer te beoordelen, moet je toch echt een goed beeld hebben vóór en ná de behandeling zodat je kunt vergelijken, maar ook dan kan bijvoorbeeld een glaze of iets ander licht nog veel verhullen.
 
  • Leuk
Reactions: SomeBody
Als iemand "Voordat hij zijn auto afleverde vroeg mijn vriend hoeveel stappen polijsten nodig was voor zijn auto. De Detailer antwoordde: ''Ik doe daar niet aan. Ik doe mijn best om jouw auto in goede staat te brengen.'' dit tegen mij zegt ga ik er vanuit dat de auto niet gepolijst word.
Misschien is de wax alleen machinaal aangebracht waardoor er swirls zijn verdwenen maar niet echt uit de lak zijn verwijderd doormiddel van meerdere stappen polijsten.
Ik dacht hetzelfde.
 
  • Leuk
Reactions: SomeBody en schaef
Zonder echt goede before en after is het lastig te beoordelen. Het zou kunnen dat er niet heel goed gepolijst is, je zou verwachten dat de swirls er wel uitkomen. Maar het zou ook kunnen dat de lak wat gevoelig is en/of slechte techniek bij het wassen (zie ook de nodige waterspots) en ze er na het polijsten weer in terug zijn gekomen.
Wat ook zou kunnen is dat je verwachtingspatroon niet past bij wat er betaald is. Echte perfectie kost heel veel tijd en geld. >90% mag je wel verwachten maar die laatste krasjes kunnen er onder een lamp nog best slecht uit zien.
De opmerking dat hij doet wat nodig is kan idd op verschillende manieren worden geïnterpreteerd, soms zijn twee stappen niet per se / overal nodig, al vind ik dat twee stappen eigenlijk altijd wel op zijn plaats zijn tenzij het een nieuwe auto is of het budget niet toereikend is en je ergens een compromis moet maken.
 
Ik ben normaal meer van het “meeleestype” maar hier wil ook toch ook even reageren.

Ik vind het vooral belangrijk wat vooraf afgesproken was en tegen welke prijs.

Als detailer vind ik het belangrijk om boven verwachting af te leveren.
Dit kan echter enkel als ik weet wat de verwachting is.

Als de klant 90%+ verwacht gaat hij dat zeker krijgen maar dan zal de prijs stelling ook aangepast worden.

Als de klant geen perfectie verwacht maar een grote verbetering ga ik zelf ook aangeven bij afleveren waar de diepere krassen zaten die nog steeds zichtbaar zullen zijn onder de juiste lichtinval.
De prijs is dan ook navenant.
Voor een daily driver raad ik deze behandeling zelfs altijd aan.

Ik heb het gevoel dat dit zo een verhaal is van een detailer die zegt ‘ik zal uw wagen polijsten en beschermen voor pakweg 300€.
Vanavond is hij klaar.’

Klant zegt ‘ok’ en daar blijft het bij.

Bij afleveren op een bewolkte dag ziet de wagen er geweldig uit. Aangekomen bij bijvoorbeeld het tankstation onder fel licht komen alle overblijvende imperfecties wel boven.


Het lijkt me niet dat de swirls op de zijkant van de motorkap ontstaan zijn na 1 wasbeurt.
Andere swirls en die langere kras kunnen zomaar ontstaan zijn door een slechte was techniek.

Combinatie van onnauwkeurig polijst werk en slechte was/droog techniek is mijn gok dus.

Just my 2 cents
 
Wow! Bedankt voor de reacties! :)

Antwoorden op de vragen/onduidelijkheden van de reacties:

@Altos : Er is een ''harde'' wax aanbracht op de auto als beschermlaag. Voor de rest heeft hij niks verteld.

@advanced : Hij heeft alleen hogedrukspuit gebruikt bij de wasbox. Er komt dan ''shampoo'' uit de lans en daarna spoelt hij de auto af. hij droogt de auto niet af. De auto had voor de detailbeurt zeker meer swirls dus er is zeker wel sprake van vooruitgang. Detailer heeft verder niks relevants gezegd.

@The Joy Of Detailing : Mijn vriend droogt zijn auto niet af na het wassen, dus in die zin zouden de swirls niet door het drogen komen.


Volgens de reacties was er verwarring over de uitspraak van detailer.
''Ik doe daar niet aan. Ik doe mijn best om jouw auto in goede staat te brengen.'' Ik bedoelde ermee dat hij niet van te voren zegt hoeveel polijst stappen de auto nodig heeft, omdat iedere auto anders is.

Hoe @Pk275 de prijsbehandeling beschreef klopt. Mijn vriend vroeg de prijs van het polijsten en ging daarmee akkoord met de prijs. Verder niks specifieks gezegd over de swirls en het verwachtte resultaat.
 
Laat ik beginnen met zeggen dat het vrijwel onmogelijk is om een auto zo goed als swirlvrij te krijgen, dat lukt de beste (professionele en/of beroepsmatige) detailer niet eens, laat staan iemand die het (waarschijnlijk) voor de hobby doet.

Ik denk dat de verwachtingen te hoog waren en de poetser/detailer te onduidelijk is geweest in de communicatie.
Hoe lang is hij er mee bezig geweest? Een dag(deel), paar dagen, week...?

Ik doe ook af en toe een auto maar ik beloof nooit een auto 100% te maken, dat lukt gewoon niet, gewoon eerlijk vertellen wat er haalbaar is in de tijd die je er voor hebt.
 
  • Leuk
Reactions: Heijneker
@nicknameless 100% correctie is vrijwel onmogelijk en daarvan was mijn vriend ervan bewust.

Communicatie en verwachtingen waren inderdaad niet op orde waardoor hij met een tegenvallende resultaat zat.

De Detailer was er ongeveer 16 uur aan de auto bezig geweest.