• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Nut goede shampoo 0,0 bij volledige behandeling?

DolomiteGreyTT

Detailing addict
21 okt 2009
435
65
Ik wil graag weten of het nut 0,0 is om shampoo's als PBSS&S/BTBM/GoldClass te gebruiken wanneer je de gehele auto aanpakt/polijst/etc. Want in een enkele Show Off zie ik nog wel eens gebruik van Dreft voorbij komen.

Ik zag dat de Gold Class conditioners bevat, dus kan mogelijk nuttig zijn.
PBSS&S is nuttig voor behoud van waxlaag, dus die hoef je sowieso al niet te gebruiken als je gaat polijsten.
 
Als je van plan bent om een full detail te doen is het gebruik van een goede (dure) shampoo een beetje overbodig. Je zou dus in principe je auto kunnen wassen met een "2e rangs" shampoo, APC of Dreft (liever niet, deze onvet als de 8o en heeft glansversterkers, het is tenslotte voor vaatwerk, niet voor auto's).
 
Dat is inderdaad een goede mogelijkheid, Dreft, APC etc word gebruikt om de bestaande (resten) van de waxlaag te verwijderen voordat er gekleid en gepolijst gaat worden.
 
Ik heb voor een grote beurt (wassen, kleien, dappen en waxen)Wel eens "bleu wonder" gebruikt. En dat een beetje geconcentreerder dan normaal. Normaal= 60 ml per 5 liter (2 dopjes a 20 ml staat er geloof ik op de gebruiksaanwijzing). Maakt waanzinnig schoon en de wax daar blijft echt niets van over. Helemaal als je er nog een koppie ammonia bij gooid. Maar of dat laatste goed is voor de lak? Ach je kunt verfwerk voor schilderen oof met een koppie ammonia in een emeer water afnemen. En die verf is dan echt niet weg, maar wel super vetvrij. En wax is eigenlijk ook vet dus.....

Maar inderdaad als je van plan bent de oude laag te verwijderen dan zou je de dure shampoo achterwege kunnen laten. Echter dure shampoo's bevatten ook stoffen die vuildeeltjes losmaken en verminderen dat losse deeltjes kunnen gaan krassen en verminderen de wrijving tussen handschoen en oppervlak. Dit aales met het doel zo min mogelijk swirls te maken.

Ik denk niet dat bleu wonder dit ook doet.......maar het maakte wel goed schoon en waxvrij.....


Groeten GdV
 
Ik gebruik gewoon een no nonsens shampoo voordat ik ga polijsten.

Een no nonsens shampoo is voor mij een shampoo zonder enige toevoeging van wax, glansverstekers of wat dan ook.
 
stimpy68 zei:
... Dreft (liever niet, deze onvet als de 8o en heeft glansversterkers, het is tenslotte voor vaatwerk, niet voor auto's).
Volgens mij zijn glansversterkers in feite sealants of wax. Niet iets wat je in een afwasmiddel aan zult treffen.

Het ontvetten is iets wat je juist wilt, om resten wax en vuiligheid te verwijderen, voordat je gaat polijsten.
 
Je kan het ook anders bekijken, "duurdere" shampoo is vaak vele malen meer te verdunnen dan een 2e rangs shampoo en APC. Als je dus even wat rekenwerk doet zijn de volgens jou duurdere shampoo's wellicht nog voordeliger dan de goedkopere varianten ;)
 
Ik gebruik gewoon Turtle Shampoo die ik in mijn vroegere jaren gebruikte.

Want ik vind het inderdaad doodzonde om daarvoor de exclusievere shampo's te gebruiken.
 
Ik persoonlijk gebruik gewoon de shampoo uit mijn collectie voor alles. Ik vind het niet erg om een 'duurdere' shampoo te gebruiken voor een polijstbeurt of zo.

Je zou kunnen kijken naar de shampoo's die ze bij de kruidvat of action verkopen. Heb je al een liter voor een euro of 2;)
 
Ewald zei:
Volgens mij zijn glansversterkers in feite sealants of wax. Niet iets wat je in een afwasmiddel aan zult treffen.
...

Menig afwasmiddel bevat glansmiddel voor de "sheeting" zodat je minder hoeft af te drogen
Is wat anders dan de glansmiddelen (polymeren) in autoshampoo
Van die laatste gaan je darmen :-&
 
+1 voor hans en Tamer,

Goede shampoo;s hebben ook eigenschappen welke op een onbehandelde auto van nut kunnen zijn.

daarnaast gaat het mij om het algemene gevoel en vind een Wolfgang dan lekkerder werken dan een turtle.
:)^
 
RedCat zei:
Menig afwasmiddel bevat glansmiddel voor de "sheeting" zodat je minder hoeft af te drogen
Is wat anders dan de glansmiddelen (polymeren) in autoshampoo
Van die laatste gaan je darmen :-&
Volgens mij (maar ik kan het mis hebben) zorgen alle oppervlakteactieve stoffen (bekend van de ingredientenlijsten op schoonmaakmiddelen) voor sheeting, de naam "oppervlakte-actief" zegt het al. Dat zijn reinigers (zepen, tensiden). In die zin zitten er in autoshampoos geen specifieke stoffen voor sheeting, omdat de reinigende bestanddelen erin zelf zowiezo al sheeting geven (en zorgen er tevens voor dat je washmitt goed glijdt).

Als je alles wat reinigt een glansmiddel wilt noemen, okee. Ik vind zelf iets wat reinigt geen glansmiddel, want dan denk ik aan iets wat een wat langer blijvend glimmend laagje achterlaat. Dat zou ik liever niet op mijn bord hebben, hoewel bijenwas of carnaubawas volstrekt geen kwaad kunnen.
 
2 weken geleden hebben wij een goede vriend / beginnende detailertje geholpen om zijn Astra voor de 2de keer te polijsten.
Deze auto was begin juli gepolijst en voorzien van 2 laagjes Dodo Blue Velvet.

Voor het polijsten 2 weken geleden hebben we de auto eerst gewassen met een flinke dosis PB's SS&S. Resultaat : beading en niet zo'n beetje ook.
Nogmaals de auto gewassen met een hoge dosis Mequiars NXT shampoo. Resultaat : iets minder beading maar nog steeds volop wax aanwezig.
Nogmaals auto gewassen met een hoge dosis Valma Wash & Shine. Resultaat : weer iets minder beading maar nog steeds veel wax aanwezig.
Hierop de auto ingesprayed met APC 1:2, deze ingesopt en even in laten weken. Resultaat : nog steeds beading & sheeting.
Pas na een wasbeurt met 100% APC op een natte washmitt gaf de oude waxlaag het op en kwamen de grote waterplassen te voorschijn.


Het heeft dus zeker zin om een agressieve shampoo te gebruiken ipv een dure "zachtere" shampoo.
 
het kan ook schijn bedriegt zijn wilma ;)

Een 100% schoon oppervlak bead ook!

gooi maar is water op een vers gepolijste lak, gevolg: Beading like hell! :cool:
 
Ewald zei:
... de naam "oppervlakte-actief" zegt het al. ...

Kort dan, voor de lange uitleg zijn er andere fora of Wiki
Oppervlakte actief zegt iets over de werking in de zin dat het niet alleen zwevend vuil aanpakt
Een laagje vuil (film) laat zich moeilijker opbreken in druppeltjes die de zeep kan omsluiten
Na een sterke ontvetting heb je iets nodig, daarom voeg je in een vaatwasmachine ook wat toe
 
Snap wat je bedoeld Bart, na 1 wasbeurtje haal je vaak wel wat wax weg maar nooit alle en zou je eigenlijk al direct verminderde sheeting en beading moeten zien / waarnemen.
Nu bevatten de shampoo's ook wel middelen om de sheeting te vergemakelijken dus helemaal raar is bovenstaande ook niet.
Zeker is / was wel dat de lak na 1 was beurt niet 100% schoon was (vuile clay & polijstpad's).
 
Wacht even, ik snap het even niet meer. Een (goede) shampoo bevat toch ook goede vuiloplossers en glijdende eigenschappen om zo voorzichtig de lak te kunnen wassen. Natuurlijk, je gaat nog polijsten, maar je ziet toch niet te wachten op nog meer krasjes. Met een B-shampoo wassen, maar wel drogen met een airdryer (ja want des te minder contact met de lak, des te minder krasjes). Dus nu kan het ook met APC of Turtle shampoo?

Ik gebruik gewoon Meguiars NXT, DJ BTBM en als laatste en daar ben ik erg enthousiast over de shampoo van Werkstatt! (en nee, niet allen tegelijk w^^w )
 
Die `goede´ shampoo met diens eigenschappen gebruik je dus wanneer je de auto onderhoud en dan wil je dus zeker niet met Dreft of Turtle aan de slag.
Het gaat hier om het stukje indien je dus het stappenplan gaat maken zodat je daarna de auto kan onderhouden, dat is wel even het verschil ;)
Of nu een A of een B shampoo is, ik denk niet dat het enig verschil gaat maken met het eventueel ontstaan van krasjes door deze middelen. Ze ontstaan door verkeerde werkwijze ( dus geen 2 emmers, goede washmitt )

Mijn visie: heb je nog een old school sjampie gebruik 'm dan als je toch gaat polijsten en anders gewoon de shampoo die je normaliter ook gebruikt.
De `duurdere´ hebben allemaal een verhouding waarbij je 3x niks van hoeft te gebruiken dus zou je dan niet al te veel zorgen maken

Heb je ene foamer, gooi er wat APC bij dan begint die ook al te in te werken. Heb je deze niet dan zou je de ´Wilma-methode` kunnen gebruiken en de auto insoppen met APC ( wel goed naspoelen nadien anders eet die de klei weer op ;) )
 
Ik gebruik gewoon mijn 'goeie' shampoo.
a.) Die maakt goed schoon. Daar heb ik 'm voor.
b.) Ik vind het fijner werken dan de 'ouwe meuk'.
Een paar jaar geleden vond ik wassen van mijn auto met Valma / Halfords shampoo niks aan.
Mijn eerste 'betere' shampoo was de NXT van Meg's. Ik merkte gelijk het verschil (gebruik, geur, etc.)
en vond het eigenlijk wel prettig werken. Van Valma Wash&Shine raken mijn handen geïrriteerd.