• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Nut van de lakdiktemeter bij aankoop auto.

schaef

Detailing guru
23 sep 2015
3.216
193
59
Gisteren op zoek naar een andere auto samen met mijn broer, een auto voor hem.
Zijn keuze was gevallen op de Mercedes A klasse 250E Amg line.
Budget staat min of meer beetje vast en we kwamen uit op 4 stuks uit 2020/21 die wel in het budget paste.

Ik heb een laktdiktemeter overgenomen van forumlid RoyR voor het polijsten van autolak. Natuurlijk belangrijk om te zien hoe ver je nog kan gaan.

Maar gisteren op pad, eerste naar Purmerend, een zilveren helaas zonder Amg pakket. Maar goed eerste rondje om lopen en zag er prima uit, op een klein gleufje bij aansluiting van e achterbumper op het scherm.
Toen maar rondje om de auto met laktdiktemeter, rechterachterscherm liet waarde van boven de 250um zien terwijl de rest tussen 100 en 150 zat.
Kofferbak open ziet de kitrand bij aansluiting eruit als of deze door een klein kind gekit was, rechts was mooi door robot gedaan.
Conclusie rechterachterscherm vervangen.

Volgende Mercedes in Rijssen, stukje rijden maar goed deze was geheel eerste lak. Maar niet alle opties die hij zocht.

Toen door naar Friesland, mooie 250E met zwarte velgen en de juiste opties. Keurige auto op eerste gezicht, meting gaf aan dat voorzijde gespoten was.
Oké dat kan door steenslag of kleine schade.
Toen de rechterachterdeur, bovenzijde deur boven 200um maar al snel naar beneden toe kwam ik op 900, toen 1600um , en zelf op een paar plekken waar het niet meer te meten was. Dus plamuur van minimaal paar mm.
Na goed kijken in het licht was de voorzijde witter dan de rest van de auto en spatbordrand bij rechterachterwiel was ook niet zoals het linker spatbord.
Dus deze ook maar laten staan.

Dus mocht je aan een andere auto toe zijn neem dan iemand met of neem een laktdiktemeter mee voordat je later voor verrassingen komt te staan.
En natuurlijk kan er iets gespoten zijn aan een auto maar dan verwacht je gewoon iets dikkere lakdikte maar niet dat het niet meer te meten is.

Hij heeft nu toch wel die met niet alle optie gekocht.

Laatst bewerkt:
Heel slim om een lak dikte meter mee te nemen zeg, was echt nodig :D.
Wel heel leuk om dit samen te doen en een mooie dikke AMG te scoren, je broer gefeliciteerd en benieuwd naar de foto van zijn nieuwe aanwinst.

• Leuk
Reacties: schaef
Soms weet de verkoper ook niet wat ie heeft ingekocht, en vreemd genoeg wordt een lakdiktemeter heel weinig gebruikt in de autohandel. @schaef mooi voorbeeld van "meten is weten"

• Leuk
Mooi verhaal @schaef dit is precies waar voor een meter is bedoeld.
Zo ook voor aanvang van polijsten (van auto's waar je de geschiedenis niet van kent) wil je graag weten of een paneel anders reageert.

• Leuk
@kawazxr en @Cordoba dit is hem en ja ze staan je wel raar aan te kijken als je met een meter aan komt zetten. Maar of ze het allemaal niet weten dat weet ik ook niet zeker. Zou kunnen.
IMG_2524.webp

Mooi verhaal @schaef dit is precies waar voor een meter is bedoeld.
Zo ook voor aanvang van polijsten (van auto's waar je de geschiedenis niet van kent) wil je graag weten of een paneel anders reageert.
Ja klopt. Bij polijsten wil je het ook zeker weten of je nog wat kan corrigeren.

Als je auto's inkoopt, wil je toch ook weten wat je niet kan zien ?!?
Ik snap niet dat niet elke verkoper er een heeft liggen ... en gebruikt om een klant te overtuigen.

• Leuk
Soms weet de verkoper ook niet wat ie heeft ingekocht, en vreemd genoeg wordt een lakdiktemeter heel weinig gebruikt in de autohandel
Ik kan me dat eigenlijk niet voorstellen. Zo'n ding heeft zich waarschijnlijk binnen een dag terugbetaald. Aan de andere kant: als ik in de autohandel zou zitten en mijn morele kompas in de war zou zijn, dan zou ik ook zeggen dat ik ze niet gebruik zodat ik me van de domme kan houden.

• Grappig
Reacties: schaef en RedCat
De kosten van een lakdiktemeter lijken me geen issue.
Ik denk gewoon dat autobedrijven er geen zin in hebben om iedere auto na te gaan zitten meten.
Waarom? Het kost tijd die je ook aan andere dingen kunt besteden en waarschijnlijk interesseert het weinig mensen. Zowel bij de autobedrijven als bij de klanten.
ze staan je wel raar aan te kijken als je met een meter aan komt zetten.
Dat dus.

• Leuk
Reacties: Cordoba en schaef
:joy:... Nou, ze staan je ook aan te staren als je met een diagnose apparaat aan komt lopen, hoor. Ik werd een keer vriendelijk verzocht om daarna op te hoepelen.... Maar idd.... een lakdiktemeter zit ook altijd in de tas. En ook een kleine hint. Als het een importwagen betreft, kijk ff wat de BPM heeft gedaan. Kun je op de site van het RDW zo bekijken. Was laatst met een kennis op pad om een Sportage QL te bekijken. Was een import. Hoeft niet slecht te zijn, maar het is wel een punt van aandacht. Op de vraag of er schade was..... Nee eerlijke auto, hoor. Alleen bedroeg de BPM €310,-:mad:. Import schadebak dus. Tot ziens:cool:

Laatst bewerkt: