• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Nut van foamen

GTS DTI

Detailing rookie
14 mrt 2010
30
0
Ik was zoals velen hier met de washandschoen, maar heb ook een hogedrukreiniger.
wat is precies het nut van foamen, bereik je zoveel meer dan alleen afspuiten met hoge druk en hoe (on)zuinig spring je om met shampoo?
 
JA het heeft nut...!
als je foam gebruikt die ervoor gemaakt is (Supa Snow Foam of Bilt Hamber Auto Foam bijvoorbeeld) weekt het foam de grofste vervuiling eerst los...!
Oftewel: NOG minder kans op waskrassen!
Ik was ook sceptisch, maar heb het één keer gezien (thnx Niels! )
daarna was ik gelijk verkocht :-" (dus heb zelf ook een foamlans+foam aangeschaft)
In MIJN ogen is het de prijs MEER DAN waard..!! :heart_eyes:
 
+1! Ik heb vorige week voor het eerst de foamlans gebruikt na bijna 2 jaar alleen de normale tuinslang. Ik was ook eerst sceptisch over de werking, maar ik zag heel wat vuil in de foam op de grond liggen ;)
 
Ik foam altijd (!) voordat ik m'n auto ga wassen :ja
Vind het leuk om te doen en geeft me een beter gevoel over het wassen zelf ;)
 
Hoeveel auto´s kun je ongeveer foamen met een gevuld busje?
https://www.Carclean.com/product/Autobrite/Foam_Kit_voor_Karcher_AB1725_100541
 
ligt aan formaat van de auto, dilution van je foam, en hoe dik je de foam opzet....
dus per bus (1L aan de lans) 1 tot 3 wagens van gemiddeld formaat (mijn ervaring)

maaar, eigenlijk is er geen pijl op te trekken..... :)_[]
 
Door het losweken van het vuil met behulp van speciale shampoo, wordt het vuil redelijk veilig van je auto afgevoerd, zonder dat je dat hoeft te doen met een washandschoen of ander product. Hierdoor is de kans op krassen weer veel kleiner geworden.
Met de hogedrukspuit het vuil eraf spuiten brengt het risico met zich mee dat je hardnekkige vervuiling al krassend met grote snelheid en druk over je lak spuit, met onwenselijke krasjes tot gevolg.

Dat foamen is het helemaal. Je zult versteld staan van het resultaat, zeker als je het met de twee-emmer-methode vergelijkt met wassen zonder die methodiek. Je spoelemmer is namelijk veel minder vuil na het foamen en zachtjes afspuiten van de auto, alvorens te gaan wassen.
 
Ik ben pas sinds kort aan het foamen (moest sowieso eerst nog een HD-reiniger aanschaffen).

De prijs van de "foam shamoo" weerhield me er eerst van, totdat ik begreep dat je helemaal niet zoveel shampoo per keer verbruikt. Ik ben nog een beetje aan het experimenteren hoeveel "mengsel" ik exact in de beker moet doen (0,75 liter hield ik aan over, 0,6 liter was de laatste keer weer te weinig, ik denk dat ik daarom de volgende keer gewwon een hele liter aanmaak en het restant gewoon wegsspoel).

Ik gebruik steeds een 10e deel Supa Snow Foam en vul dit aan. In het geval van een liter mengsel voor "de beker" van de foamlans heb je dan 100ml Supa Snow Foam nodig, om dat vervolgens met 900 ml water aan te vullen tot een liter. Deze verhouding voldoet (in mijn geval).

Hoe dan ook, je gebruikt dus niet veel van de Supa Snow Foam. De kosten vallen daarmee ook behoorlijk mee: een liter verpakking Supa Snow Foam kost €9,99 (bij carclean natuurlijk). Als je telkens een liter "mengsel" aanmaakt doe je hier dus 10 keer mee. Nog voordeliger (dat ga ik waarschijnljk doen als mijn literverpakking op is) is het om de 5 literverpakking te bestellen.
Deze kost €26,99 en daar doe je (in de verhouding die ik hier eerder aangaf) 50 wasbeurten mee!

Het "verbruik" van de Bithamber ligt iets hoger heb ik begrepen, maar de kosten daarvan vallen ook nog reuze mee.
 
Wat ik overhoud spuit ik over de verwaarloosde auto van de buurman, daarna afspoelen .... doet het iets minder pijn in m'n ogen als ie naast mijn glimmer staat ;)
( krijg er dan wel weer een doos eieren voor terug ( zijn werkgebied dan weer ))
 
wat ik "over" heb, bewaar ik gewoon.....?!
duurt toch maximaal n week voordat ik t weer nodig heb... aanvullen met wat warm water+verse SSF en foamen maar :party:
 
Net als Ivo's ben ik eerst eens bij alteaniels wezen kijken hoe zo'n foam lance werkt.
Daarna heb er dus ook maar eentje aangeschaft.

Let wel: het is geen wondermiddel, een 'normaal' rondje met shampoo + washmitt blijft meestal nog wel nodig.
Wat mij opviel bij gebruik van SSF is dat er veel vuil al afgaat met foamen en afspuiten, maar dat er ook stukken
achterblijven die lijken op een grijzige 'vuilwaas'. Als je vervolgens deze plekken te lijf gaat met je washmitt,
lijkt de mitt echter nauwelijks vuil te worden.

Wat me overigens tegenhoudt om iedere keer te foamen, is het geneuzel en gesjouw met de HD en verlengsnoer.
 
@Ivo: ben te goed voor deze wereld ;)
@Soepergrover: hier ook hoor, nl geen parkeerplaats naast/voor de woning een parkeerplaats , dus moet ook stuk verder uitrollen ( en de HD uit tuinhuis halen etc )
Ach ja, wie wat moois wilt moet pijn lijden ;)
 
https://forum.Carclean.com/cc_postst3442/VIDEO-How-to-Foamen.aspx


Gebruik steeds vaker de combi SSF en Shampoo Plus, en voor extreme ransbakken een beetje APC met SSF.
Soepergrover merkt terecht op: het echte wassen met de handschoen en een sopje blijft zeker noodzakelijk, het voordeel van het foamen blijft gewoon dat grof vuil en vettige meuk van je auto af is voordat je ook maar met je mooie washmitt in de buurt bent geweest :ja
 
Hehe, ik ken het gevoel, ik heb ook erg lang sceptisch tegenover schuimlansen gestaan. Want zeg nu zelf, hoe kan een beetje schuim nu in godsnaam een auto proper krijgen?

Nu inderdaad, het vervangt helemaal geen wasbeurt maar het effect is dubbel en dik z'n geld waard en zelf voor een absolute leek duidelijk voelbaar. Ikzelf ben een slechte 'carcleaner' waarmee ik wil zeggen dat onze autos wel eens erg vuil kunnen worden vooraleer ze onder handen worden genomen. Vroeger resulteerde dat al snel in een dubbele wasbeurt waar dan toch weer erg veel tijd gaat in kruipen. Sind het gebruik van de foamlans is dat absoluut verleden tijd. Ik ben zo te horen ook nog relatief zuinig met de foam, met een bus van 1 liter mengverhouding 1 op 3 (bilthamber) doe ik ruim 3 autos. Binnenkort ga ik ook nog wat experimenteren met APC, lijkt me handig om da wagen goed te ontvetten voor ik een glaze aanbreng.

Ik beklaag me de aanschaf van de foamlans allerminst, het heeft me al veel tijd bespaard en dat is me wel wat waard (full time werken + avondschool is echt druk genoeg hoor). Hoewel ik de lans gekocht had voor 'tussendoorwasjes' om de wagen bij te houden gebruik ik hem nu echt bij elke wasbeurt, ook als de wagen zo smerig is dat je de originele kleur niet meer herkend. En dat had ik nooit gehoopt dat een foamlans ook daar zijn nut zou hebben.
 
Ik was minstens 1 keer per week mijn auto. Ik heb begrepen dat foamen je wax stript. Klopt dit?
Nu foam ik dus alleen als ik ook een wax opbreng.
Kan iemand hier duidelijkheid over verschaffen.

gr. Remco
 
Net als een te hoge concentratie shampoo je waxlaag zal aantasten, zal een hoge concentratie foam je waxlaag aantasten.
 
Lees dus altijd de gebruiksaanwijzing van de shampoo! en gebruik de juiste verhouding en kieper niet zo maar wat in de emmer.
 
Zijn er ook opties voor een bosch HD?

Die hebben mijn ouders, dus om dan voor het foamen een nieuwe HD te kopen is ook weer zo wat.....